خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در گفت‌وگو با ایلنا:

ورزشکاران ما در محدودیت ستاره می‌شوند/ جوایز ورزشکاران پارالمپیک و المپیک یکسان پرداخت خواهد شد

اشرفی می‌گوید: در مورد مشکلات پیش‌روی ورزش جانبازان و معلولین مطالعاتی صورت گرفته است و طبق برنامه‌ریزی‌ها رفته رفته مشکلات از بین خواهد رفت.

مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک در خصوص وضعیت کاروان اعزامی به رقابت‌های پارالمپیک ریو، به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: کاروان اعزامی ایران به رقابت‌های پارالمپیک را می‌توان حاصل تلاش و ‌برنامه‌ریزی چهارساله مسئولان ورزش جانبازان‌ و‌ معلولین، مربیان و ورزشکاران دانست. پس از اتمام پارالمپیک لندن بلافاصله در رشته‌هایی که می‌توان در آنها به مدال دست یافت هدفگذاری کردیم. کاروان اعزامی به رقابت‌های پارالمپیک برای اولین بار توانست در بخش بانوان سهمیه والیبال نشسته و قایقرانی را کسب کند. از مجموع نود و شش نفر اعزامی به برزیل بیست‌وسه نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که نسبت به پارالمپیک لندن افزایش سهمیه داشتیم.

او در مورد نتایج کاروان اعزامی به برزیل ادامه می‌دهد: شاید بتوان گمانه‌زنی کرد که کاروان پارالمپیک ایران با دست‌ پر به کشور بازگردد، ولی در ورزش همیشه اتفاقات غیرمترقبه نیز رخ می‌دهد. با کوچکترین لغزش رنگ مدال تغییر می‌کند و بهترین ورزشکاران هم از دست‌یابی به مدال باز می‌مانند. اما با تمام این شرایط می‌توان به کسب نتایج بهتر نسبت به رقابت‌های پارالمپیک لندن امیدوار بود.

اشرفی خاطرنشان می‌کند: ورزش جانبازان و معلولین در جهان به سمت حرفه‌ای شدن حرکت می‌کند. کسب سهمیه در هر دوره نسبت به دوره قبل سخت‌تر و رقابت‌ها نزدیک‌تر می‌شود و دست‌یابی به مدال هم به راحتی دورهای گذشته نیست ولی باز هم ایران در بسیاری از رشته‌ها جزو مدعیان محسوب می‌شود.

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک در مورد سابقه ورزش جانبازان و معلولین در ایران می‌گوید: کمیته ملی پارالمپیک و همچنین فدراسیون جانبازان و معلولین در ایران بعد از انقلاب تاسیس شد. بعد از اتمام جنگ هشت ساله جانبازان به این فدراسیون تزریق شدند. پس از گذشت چند سال و با بالا رفتن سن ورزشکاران، مسئولان این رشته بستر را برای ورود معلولین آماده کردند. رفته رفته خانواده‌ها به حضور فرزندانشان در ورزش جانبازان و معلولین اشتیاق نشان دادند. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از کشورها از برنامه‌های ایران برای پیشرفت در ورزش جانبازان و معلولین الگو برداری می‌کنند. ایران همواره مورد تشویق مسئولان پارالمپیک جهانی قرار می‌گیرد و از آن به‌ عنوان یک کشور پیشتاز در این عرصه یاد می‌شود. طبق آمار تا قبل از شروع رقابت‌های پارالمپیک ریو، ایران توانسته در ورزش معلولین و جانبازان 2019 مدال طلا، نقره و برنز کسب کند که در جای خود یک رکورد محسوب می‌شود.

اشرفی در مورد مشکلات جامعه ورزش جانبازان و معلولین ادامه می‌دهد: بین ورزشکاران جانباز و معلول و سایر ورزشکاران تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در طی سال‌های گذشته سعی کردیم تا این تفاوت‌ها را از بین ببریم. با پیگیری‌های انجام شده پس از این جوایز و امکاناتی که به مدال‌ آوران المپیکی اهدا می‌شود به مدال آوران پارالمپیک هم به صورت برابر تعلق می‌گیرد. اما با توجه به خروجی‌ها باز هم برای پیشرفت ورزش جانبازان و معلولین نیاز به اعتبارات بیشتری داریم. باید توجه داشت که ورزشکاران ما در محدودیت‌ها ستاره می‌شوند. در مورد مشکلات پیش‌رو مطالعاتی صورت گرفته است و طبق برنامه‌ریزی‌ها رفته رفته مشکلات از بین خواهد رفت.

 

 

کد خبر : ۳۹۲۳۰۶