خبرگزاری کار ایران

واکاوی شطرنج‌بازی آقای وزیر؛

اختصاصی ایلنا/ قربانی بعدی کیست؛ سجادی یا منصوریان؟

افشارزاده چگونه از استقلال کنار گذاشته شد؟ چه کسی جانشین او می‌شود؟ این اتفاقات چه تاثیری بر سرنوشت منصوریان خواهد داشت؟ گزینه بعدی که قرار است قربانی قانون منع حضور بازنشسته‌ها در دستگاه‌های اجرایی دولت شود، چه کسی خواهد بود؟ ایلنا این موضوعات را تحلیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بهرام افشارزاده، سرپرست باشگاه استقلال شب گذشته با حکم مستقیم وزیر ورزش و بدون برگزاری جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال از سمت خود برکنار شد تا معادلات مدیریتی در تیم پرطرفدار پایتخت پیچیده‌تر از قبل شود. این در حالی است که قانون منع حضور بازنشسته‌ها در دستگاه‌های اجرایی دولت می‌تواند فرصت‌هایی طلایی نصیب وزیر ورزش کند تا با تکیه بر همین قانون مخالفانش را کنار بزند.

افشارزاده در شرایطی از سمت خود کنار گذاشته شده که با وجود صحبت‌های خودش و اعضای هیات مدیره استقلال مبنی بر استعفای او، شواهد و قرائن نشان دهنده این است که او توسط وزیر ورزش از سمت خود برکنار شده است. اتفاقی که به واسطه مسائل رخ داده در چند وقت اخیر (تجمع هواداران استقلال مقابل ساختمان وزارت ورزش و اعتراض به گودرزی) قابل پیش‌بینی بود.

افشارزاده در دوره سه ساله حضورش در استقلال کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشت. چه آبی‌پوشان در دوران سرپرستی او هیچ جام و رتبه قابل توجهی را کسب نکردند. این در حالی بود که افشارزاده فصل گذشته در برخی موارد نیز با وزارت ورزش وارد چالش شده بود؛ چالش‌هایی که به مرور زمان موجب از دست رفتن پست مدیریتی او در وزارت ورزش و در نهایت برکناری از سمت سرپرستی باشگاه استقلال شد. بهانه اما روشن بود؛ قانون منع حضور بازنشسته‌ها در راس امور مدیریت‌ دستگاه‌های اجرایی. این در حالی بود که پیش از برکناری افشارزاده، او حتی اجازه شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک را نیز به دست نیاورد تا به واسطه اتفاقات رخ داده اخیر، مرد همیشه حاضر در صحنه مدیریتی ورزش ایران، بعد از سالیان متمادی فاقد شغلی مدیریتی در عرصه ورزش کشور شود.

نکته قابل توجه در مورد برکناری افشارزاده اما دلیل ارائه شده از سوی وزارت ورزش مبنی بر بازنشسته بودن وی است. قانونی که اگر بنا به اجرای دقیق آن باشد، افراد زیادی از حلقه نفرات شاغل در ورزش باید از سمت خود کنار گذاشته شوند. افرادی که هرکدام پست‌های مهمی در بدنه ورزش کشور را در اختیار دارند که در راس آن‌ها نصراله سجادی، معاون آقای وزیر ورزش قرار دارد. فردی که اگرچه نزدیک‌ترین فرد در چارت مدیریتی وزارت ورزش به وزیر است اما اختلاف او با محمود گودرزی بر کسی پوشیده نیست. اختلافاتی که به سال‌های گذشته و دوره حضورشان در دانشگاه مربوط می‌شود. سجادی که نه معاون انتخابی وزیر، بلکه معاون مورد حمایت دولت است، منصوب دوره حضور صالحی امیری در وزارت ورزش به عنوان سرپرست بود. بعد از رفتن صالحی امیری از وزارت ورزش، در حالی که محمود گلزاری معاونت بخش جوانان این وزارتخانه را بر عهده داشت به دلیل اختلاف با وزیر ورزش کنار گذاشته شد اما ماجرای سجادی متفاوت بود؛ او با حمایت دولت در وزارت باقی ماند تا با وجود اختلاف با محمود گودرزی، به عنوان معاون او فعالیت کند.

به همین دلیل است که به نظر می‌رسد محمود گودرزی نمی‌تواند برای برکناری معاون مورد حمایت دولت که البته بازنشسته هم به شمار می‌رود خودخواسته وارد عمل شود اما به همان بهانه‌ای که بهرام افشارزاده را کنار زد می‌تواند اینبار سجادی را کنار بزند که در این صورت شاهد تسویه حساب‌های درون سازمانی در وزارت ورزش خواهیم بود.

البته به غیر از نصراله سجادی، آقایان دیگری هم هستند که شامل قانون بازنشسته‌ها می‌شوند؛ محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان، احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس، محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال و بهرام شفیع رئیس فدراسیون هاکی نیز جزو مدیران بازنشسته حاضر در ورزش هستند که باتوجه به حساسیت وزیر ورزش راجع به اجرای قانوان برکناری افراد بازنشسته باید از سمت خود کنار گذاشته شوند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

بحث دیگر در رابطه با برکناری سرپرست باشگاه استقلال، موضوع انتخاب فرد جایگزین به جای بهرام افشارزاده خواهد بود. در شرایطی که کمتر از یک روز از رفتن سرپرست قبلی آبی‌پوشان از ساختمان این باشگاه می‌گذرد، حالا بحث انتخاب فرد جانشین به جای او مساله اصلی وزیر ورزش خواهد بود. در حال حاضر نام گزینه‌های مختلفی برای حضور در باشگاه استقلال مطرح است. اما در این میان منصور قنبرزاده، مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران و دوست نزدیک محمود گودرزی که پیش از این هم بحث انتخاب او به عنوان مدیرعامل استقلال مطرح بود، شاید جدی‌ترین گزینه برای تصدی پست مدیرعاملی باشگاه مطرح پایتخت باشد.

البته این احتمال وجود دارد که باتوجه به رابطه نه چندان خوب علیرضا منصوریان، سرمربی استقلال با قنبرزاده که از دوره همکاری دوطرفه در نفت تهران اختلافاتی با هم داشتند، حضور قنبرزاده در استقلال منتفی شود. اتفاقی که می‌تواند معادلات سرمربی آبی‌پوشان را نیز به هم بزند و عمر حضور او روی نیمکت استقلال را نیز کوتاه کند. منصوریان پیش از این نیز به صراحت اعلام کرده بود در صورت حضور قنبرزاده در استقلال از سمت خود استعفا خواهد داد. آن هم درحالی که خود او با تایید شخص وزیر ورزش به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده بود و به نظر می‌رسد به واسطه موضع‌گیری خاصی که علیه مدیرعامل سابق نفت داشت، حالا رابطه منصوریان با وزیر ورزش نیز دستخوش چالش شده است. چالشی که باتوجه به نتایج نامطلوب استقلال در هفته‌های ابتدایی لیگ، آینده خوبی را برای سرمربی جوان آبی‌پوشان رقم نخواهد زد.

منصوریان که در ابتدای حضور خود در استقلال وعده‌های زیادی به هواداران داده و در زمینه گرفتن بازیکنان مورد نظر او نیز باشگاه سنگ تمام گذاشته بود، حالا با گذشت دو هفته از لیگ و عدم کسب نتایج خوب و همچنین برکناری افشارزاده که حامی اصلی او در استقلال بود، خیلی زود وارد دوان سخت خود شده است؛ روزهای سختی که به راحتی می‌توان آن را از روی صحبت‌های یکی از نفرات اصلی هیات مدیره باشگاه استقلال مبنی بر نارضایتی هیات مدیره از نتایج شاگردان منصوریان لمس کرد. حسن زمانی عضو هیات رئیسه باشگاه استقلال در تازه‌ترین صحبت‌های خود راجع به نتایج این تیم در دو هفته اخیر گفته است: «من به هوادارن تیم‌مان حق می‌دهم که نگران وضعیت این تیم باشند چراکه ما در فصل نقل و انتقالات بازیکنان خوبی جذب کرده‌ایم و توقعات از این تیم کاملا بالا است. بازیکنانی که امسال جذب استقلال شده‌اند قابل مقایسه با سال‌های پیش نیستند و باشگاه هزینه های زیادی برای خرید بازیکنان کرده است به همین دلیل من می‌گویم که این نتایج قابل قبول نیست.»

حالا به نظر می‌رسد با موضع‌گیری قبلی منصوریان علیه منصور قنبرزاده که حضور او در باشگاه استقلال را تقریباً غیرممکن کرده بود، فرد جانشین بهرام افشارزاده در باشگاه استقلال، شاید در قبال نتایج نه چندان خوب احتمالی منصوریان در هفته‌های آینده صبر زیادی از خود نشان ندهد.

باشگاه استقلال بعد از پشت سرگذاشتن روزهای سخت و پرحاشیه فصل پیش، قصد داشت در شرایطی ایده‌آل و مناسب فصل تازه‌اش را آغاز کند اما حالا با تصمیمات مدیران بالادستی ورزش کشور و بازی‌های پشت پرده، درگیر حواشی زیادی شده است. مسائلی که قطعاً بر روند نتایج این تیم تاثیرگذار خواهد بود و شاید بتوان پیش‌بینی کرد که این باشگاه پرطرفدار و مردمی روزهای سخت‌تری حتی نسبت به سال گذشته را پیش روی خود دارد.

 

 

کد خبر : ۳۹۷۰۲۱