خبرگزاری کار ایران

امید همه ایران به درخشش بانوان المپیکی؛ تیرت به خطا می‌رود اما به هدر نه!

بانوان ایران امسال همه را امیدوار کرده‌اند. آنها توانسته‌اند در کسب سهمیه المپیک ریو رکورد‌شکنی کنند؛ حالا نوبت طلسم شکنی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بانوان ایران امسال همه را امیدوار کرده‌اند. آنها توانسته‌اند در کسب سهمیه المپیک ریو رکورد‌شکنی کنند. ایرانیان امید دارند که بانوان تلاشگر امسال اولین مدال المپیک را کسب کنند. اتفاقی که در طول تاریخ المپیک رخ نداده است و هنوز بانوان ایرانی در این مسابقات مدالی کسب نکرده‌اند. البته حضور در المپیک برای هر ورزشکاری افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. حتی اگر موفق به ایستادن روی سکوهای قهرمانی نشود. حال به مرور وضعیت و شانس بانوان ورزشکار کشور برای طلسم شکنی در المپیک ریو می‌پردازیم.

تکواندو: مهسا علیزاده

این ورزشکار کشورمان جوان‌ترین عضو بانوی کاروان المپیک ریو است و همچنین جزو جوان‌ترین ورزشکاران اعزامی تاریخ  کشور ایران به المپیک‌ها است. بسیاری از کارشناسان از علیزاده به عنوان پررنگ‌ترین شانس کسب مدال ایران در رشته بانوان نام می‌‌برند. هرچند به این خاطر که او اولین تجربه خود را در این مسابقات کسب می‌کند ممکن است نتواند به این موفقیت برسد اما این بانوی جوان در مسابقات و تورنمنت‌های مختلف، تا به حال موفق شده است که تمامی رقبای اصلی خود را شکست دهد. او اولین مدال تاریخ تکواندوی زنان ایران را در مسابقات قهرمانی جهان که در سال ۲۰۱۵ در روسیه برگزار شد، کسب کرده‌است. هادی ساعی نیز او را شانس مسلم کسب مدال می‌داند. شاید طلسم مدال‌آوری بانوان المپیک ایران به دست این تکواندوکار هفده ساله باز شود. 

تنیس روی میز: ندا شهسواری

این پینگ-پونگ باز کشورمان که سابقه ده سال حضور در تیم ملی را در کارنامه دارد دومین حضور پیاپی خود در المپیک را تجربه می‌کند. او با حضورش در المپیک لندن، اولین زن ایرانی است که در رشته تنیس روی میز در المپیک حضور پیدا کرده‌است. این بانوی کرمانشاهی در المپیک لندن و در اولین دور مسابقات به حریفی از کشور نیجریه بازی را واگذار کرد که از ادامه مسابقات بازماند. وی با پیروزی در مسابقات اخیر انگیزه بالایی برای ریو دارد اما خود معتقد است که موفقیت در المپیک کار ساده‌ای نیست و معادلات پیچیده‌تری نسبت به مسابقات آسیایی دارد.

دوومیدانی: لیلا رجبی

رجبی که دومین حضور خود در المپیک را تجربه می‌کند امیدوار است که برای زادگاه همسرش افتخار آفرینی کند. او پیش از این در المپیک لندن نیز حضور یافت. این ورزشکار بلاروسی الاصل در سال ۸۶ با پیمان رجبی، دیگر ورزشکار کشورمان ازدواج کرد و مسلمان شد و تابعیت ایران را نیز پذیرفت. بعد از آن نام خود را نیز به لیلا رجبی تغییر داد. رکورد پرتاب وزنه کشورمان نیز به نام این بانو ثبت شده است. البته به دلیل سطح بسیار بالای رقبای رجبی، شانس او برای کسب مدال پررنگ نیست.

تیراندازی با تفنگ:

شاید پرحاشیه‌ترین رشته المپیکی ایران، تیراندازی بود. حاشیه‌هایی مثل کمبود فشنگ برای تمرینات آماده‌سازی و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اردوهای خارجی آماده‌سازی تیراندازان. اتفاقاتی که باعث شد ورزشکاران با روحیه‌ای نامناسب راهی ریو شوند و از شانس مدال‌آوری آن‌ها کم شود. همچنین در تازه‌ترین رنکینگ جهانی، رتبه همه این ورزشکاران سقوط کرد که کارشناسان علت آن را همین کمبود حضور در اردوها و تورنمنت‌های مختلف می‌دانند.

نجمه خدمتی: این تیرانداز ۲۰ ساله کشورمان در رشته تیراندازی با تفنگ بادی ماده ۱۰ متر، اولین تجربه حضور خود در المپیک را تجربه می‌کند. وی پیش از این در مسابقات آسیایی اینچئون، مدال طلای انفرادی و نقره تیمی را کسب کرده است.

مهلقا جام‌بزرگ: این ورزشکار اهل همدان در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر، مدال نقره و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت، مدال برنز گرفته است. مهلقا جام‌بزرگ، اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت و همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد.

گلنوش سبقت‌اللهی:  این تیرانداز اصفهانی توانست در مسابقات تیراندازی کسب سهمیه المپیک 2016 ریو در هند و در رشته تپانچه 10 متر بانوان المپیکی شود و نخستین بانویی باشد که در رشته تپانچه سهمیه المپیک کسب می‌کند. او از این حیث تاریخ‌ساز شده است و البته به فکر تکرار موفقیت‌ها در المپیک نیز هست، اما به نظر می‌رسد با توجه به اولین حضور او در این رقابت‌ها و سطح بالای رقبا، کار بسیار دشواری برای مدال آوری دارد.

الهه احمدی: پس از کیمیا علیزاده، دومین کسی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، شانس بالایی برای مدال‌آوری دارد الهه احمدی است. او در دومین مرحله از رقابت‌های جام جهانی تیراندازی سال ۲۰۱۱ که در سیدنی برگزار شد موفق شد به مقام دوم این مسابقات در ماده ۱۰ متر تفنگ بادی زنان برسد. او پیش از ریو، در المپیک لندن نیز حضور داشت و توانست با کسب ۳۹۷ امتیاز به مرحله پایانی این رقابت‌ها راه یابد. وی در مرحله پایانی و با کسب ۴۹۹ امتیاز در ۱۰ مرحله، پس از نمایندگانی از چین، لهستان، چک و آمریکا در رتبه ششم بایستد. الهه احمدی که حدود دو سال قبل توانست به مقام قهرمانی جهان برسد و بعد از آن قهرمان فینال فینالیست‌ها شود مدتی در رتبه نخست رنکینگ جهان بود. اکنون و در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی تیراندازی رنکینگ او افت زیادی کرده است. البته احمدی معتقد است پس از المپیک این رنکینگ تغییرات محسوسی خواهد کرد. وی می‌گوید: اگر بتوانم تمرکز خود را به خوبی حفظ کنم موفق می‌شوم که در المپیک مدال‌آور باشم.

تیروکمان: زهرا نعمتی

وی نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی پارالمپیک شده است. وی در المپیک لندن در شاخهٔ ریکرو طلا گرفت. او همچنین، در بازی‌های تیمی شاخهٔ ریکرو بانوان نیز در المپیک لندن برنز گرفت. این ورزشکار کرمانی کشورمان که پرچمدار کاروان المپیک ایران در ریو است پیش از این عضو تیم ملی تکواندو کشور بود که در اثر یک سانحه، ویلچرنشین شد و به تیراندازی با کمان روی آورد. او امسال تصمیم گرفت که در رقابت‌های المپیک شرکت کند. عده‌ای نیز نعمتی را شانس کسب مدال در المپیک ریو می‌دانند.

قایقرانی: مهسا جاور

این بانوی قایقران، در مسابقات آسیایی اینچئون توانست به مدال برنز برسد. وی در اردوی پرتغال توانست رکورد ورودی خود به المپیک را نیز بشکند اما با توجه با کیفیت سایر رقبا، جاور شانس بالایی برای مدال‌آوری ندارد.

به گزارش ایلنا، از ۱۶ مرداد ماه مسابقات المپیک برای بانوان ایرانی آغاز می‌شود و بانوان رشته تیراندازی با کمان اولین نفراتی هستند که باید به کارزار مسابقات وارد خواهند شد.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۹۷۱۰۱