خبرگزاری کار ایران

آشتیانی در گفت‌وگو با ایلنا:

بعد از افشارزاده نوبت طاهری است، شک نکنید!

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال اعتقاد دارد وزیر ورزش برای برکناری سرپرست باشگاه استقلال تحت فشار بوده است و برخلاف میل خود عمل کرده است.

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا راجع به برکناری بهرام افشارزاده از سمت سرپرستی استقلال گفت: من همیشه گفته‌ام که باید طبق دستور کنفدراسیون فوتبال‌ آسیا مبنی بر اداره باشگاه‌ها بر اساس قانون تجارت هر کشور عمل کرد. یعنی مجمع یک باشگاه تشکیل شود، سپس هیات مدیره انتخاب شود و هیات مدیره مدیرعامل را انتخاب کند. هر باشگاه بازرس قانونی داشته باشد و شرایط مالی آن حسابرسی شود تا مشخص شود هیات مدیره و مدیرعامل چه عملکردی داشتند. آیا توانسته‌اند طبق نظر و ناز مجمع عمل کنند یا خیر. این قانوان باید برای همه باشگاه‌ها اجرا شود اما متاسفانه در اینجا می‌بینیم که چنین چیزی برای پرسپولیس و استقلال وجود ندارد.

او ادامه داد: وقتی در یک باشگاه حسابرسی انجام شود مشخص می‌شود که سودده بوده یا زیان‌ده. اما در پرسپولیس و استقلال این اتفاق رخ نمی‌دهد و این انتقاد به وزارت ورزش و پیش از آن سازمان تربیت بدنی همواره وارد بوده است که چرا نحوه اداره این دو باشگاه بزرگ شفاف نیست. وزارت ورزش اولین نهادی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد چه ضمانتی وجود دارد که بعد از روی کار آمدن فرد جدید به بدهی استقلال و یا پرسپولیس اضافه نخواهد شد. همچنین دستگاه‌های نظارتی باید بگویند چرا تاکنون بر نحوه اداره این دو باشگاه نظارت دقیقی نکرده‌اند.

وی افزود: واقعاً چه کسی مقصر درجه اول است؟ در کجای قانون تجارت گفته شده است که می‌توانید یک فرد را به عنوان سرپرست یک باشگاه انتخاب کنید و آن فرد مدتها به عنوان سرپرست فعالیت کند و بعد هم به هر دلیلی برکنار شود. واقعاً هیات مدیره استقلال و پرسپولیس که مدیرعاملی برای دو باشگاه انتخاب نکرده‌اند باید پاسخگو باشند. مجمع این دو باشگاه باید پاسخگو باشد و اینجا مراجع نظارتی باید با قدرت به این موضوع ورود کنند که فکر می‌کنم این اتفاق رخ داده است.

مدیرعامل اسبق استقلال در رابطه با عدم اجازه فعالیت یک فرد به عنوان سرپرست در راس کادر مدیریتی باشگاه‌ها اظهار داشت: من فکر می‌کنم آقایان با قانون آشنا نیستند وگرنه باید بدانند که سرپرستی برای مشاغل رسمی مانند وزارت‌خانه و ادارات کل است آن هم برای مدت محدود. نه برای باشگاه‌ها که باید بر اساس قانون تجارت اداره شوند. نمی‌شود که برای استقلال و پرسپولیس سرپرست انتخاب کرد و آن فرد هم ماه‌ها با آن سمت کار کند و هیچ‌کسی هم حرفی نزند. من باید بگویم حتی سرپرستی در فدراسیون‌های ورزشی هم برخلاف قانون است و واقعاً وزارت ورزش در این زمینه باید پاسخگو باشد. شما مطمئن باشید بعد از افشارزاده نوبت آقای طاهری خواهد بود و او هم به زودی از سمت خود در باشگاه پرسپولیس برکنار خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا برکنار افاشارزاده بر اساس خواسته وزیر ورزش بوده است یا او برای صدور این حکم تحت فشار بوده است خاطرنشان کرد: تصور من این است که وزیر برای برکناری افشارزاده تحت فشار بوده و برخلاف میل خود این کار را کرده است. حالا شاید اختلافاتی هم با افشارزاده داشته، اما برکنار او با فشار قانون بوده است. اگر قرار بود وزیر ورزش سرپرست استقلال را به دلیل اختلافات کنار بگذارد قطعاً زودتر این کار را می‌کرد. هرچند که دلیل این کار هرچیزی که بوده است دلیل نمی‌شود که وزیر از پاسخ دادن به این سوال که چرا یک فرد بازنشسته را برای این سمت آن هم به عنوان سرپرست انتخاب کرده طفره برود و باید در این زمینه جوابگو باشد.

به غیر از بهرام افشارزاده، نفرات دیگری مانند چند رئیس فدراسیون شامل قانون منع حضور بازنشسته‌ها در دستگاه اجرایی دولت می‌شوند. آیا این افراد هم باید از سمت خود برکنار شوند؟ واعظ آشتیانی در جواب به این سوال تصریح کرد: در مورد روسای فدراسیون‌ها که بازنشسته هستند باید این قانون اجرا شود و نباید اینجور باشد که قانون فقط برای یک نفر اجرا شود. یکی از دلایلی که ورزش ما دچار رکود شده است حضور همین افراد بازنشسته و سن بالا در راس امور مدیریتی است که دستگاه نظارتی کشور باید فضا را به سمتی ببرد که در این بخش تغییر ایجاد شود تا با حضور مدیران جوان ورزش کشور از حالت رخوت خارج شود.

واعظ آشتیانی در پایان در واکنش به اینکه چرا اجرای این قانون از باشگاه استقلال و شخص بهرام افشارزاده آغاز شد نیز گفت: این موضوع بالاخره باید از یک جایی شروع می‌شد و نباید اینگونه تصور کرد که منظوری پشت آن بوده است. شاید اگر از یک فدراسیون هم این تغییر آغاز می‌شد همین صحبت‌ها مطرح می‌شد. باید با این مساله قاطعانه برخورد شود و به نظر من ورود به این موضوع از هرجایی مناسب بوده است.

 

 

کد خبر : ۳۹۷۱۲۳