خبرگزاری کار ایران

تاج: کامرانی‌فر جوان است و جویای نام/ از نکونام و داوران المپیکی تقدیر می‌کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید حسن کامرانی‌فر جزو پیشکسوتان جوان، لایق و جویای نام جامعه داوری است.

به گزارش ایلنا، مهدی تاج در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال اظهار داشت: بسیار خوشحالم که این مراسم با حضور پیشکسوتان داوری برگزار می‌شود که وزن خاصی به این مراسم داده‌اند. باید از زحمات زیادی که مسعود عنایت برای دپارتمان داوری و توسعه داوری کشور کشید، تشکر کنم. او در انجام تعهدات بسیار خوب عمل کرد و زحمات زیادی کشید، اما این تغییرات رسم زمانه است و باید از زحمات بی‌دریغ او تشکر کنم.

وی با اشاره به پیشکسوتان داوری که در مراسم حضور داشتند، ادامه داد: این مجموعه داوری همیشه کنار هم بوده و باز هم کنار هم خواهد بود. یک روز عسگری، یک روز عنایت و یک روز کامرانی‌فر مسئولیت دپارتمان را برعهده دارند و پیشکسوتانی هم که اکنون اینجا حضور دارند هرکدام یک یا دو دوره رئیس کمیته داوران بودند و همه آنها می‌توانند به بخش داوری فوتبال کمک شایانی کنند. کامرانی‌فر هم جوانی جویای نام است که ما تصمیم گرفتیم همان‌طور که در فوتبال جوان‌گرایی صورت دادیم در این بخش هم جوان‌گرایی کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان گفت: ما میانگین سنی لیگ برتر را بسیار پایین آوردیم و این برای فوتبال کشور و تیم ملی بسیار خوب بود. نمی‌خواهم از کسی اسمی بیاورم، اما یک زمانی کی‌روش می‌گفت اگر فلان بازیکن مریض شود یا مصدومیت برای او به‌وجود بیاید نمی‌دانم جای او چه کسی را جایگزین کنم، اما در این اردو همان بازیکن دعوت نشده و کی‌روش می‌گوید جوان‌های بسیار خوبی در فوتبال ایران وجود دارند که می‌توانند جایگزین شوند. لیگ ما جوان شده و شاید پیش از این چهار پنج نفر از این جوان‌ها شناخته شده بودند، اما اکنون این بازیکنان جوان در لیگ توانسته‌اند کاری انجام دهند که لباس تیم ملی را بپوشند. یک زمانی مرحوم دهداری در تیم ملی جوان‌گرایی کرد که هنوز هم خاطره او باقی است، اما جوان‌گرایی در لیگ کار بسیار سختی بود که اتفاق افتاد.

تاج ادامه داد: در بین مربیان هم ما جوان‌گرایی را آغاز کردیم و این برای فوتبال کشور برکتی محسوب می‌شود. اکنون مربیان تیم‌های لیگ برتری عمدتاً جوان هستند و همه مدارک کافی را هم دارند هرچند خبرهایی نوشته شده بود که برخی مربیان مدرک لازم را ندارند که باید بگویم این‌طور نیست و ما مربی بدون مدرک نداریم، این مثال‌ها را زدم تا به داوری برسم و اکنون کامرانی‌فر به دپارتمان داوری آمده است که یک فرد جوان است. یک زمانی سیستم نظارت بر بازی‌های لیگ را کامپیوتری کردیم و اکنون در سازمان لیگ کاغذی رد و بدل نمی‌شود و گزارش‌ها به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌شود که امیدوارم این اتفاق در داوری هم رخ بدهد. فقط برخی مسائل مانند سیستم انضباطی و ... است که آن هم با هماهنگی اسدی دبیرکل صورت می‌گیرد و باید به نحو دیگری انجام شود. ما باید سیستم داوری را هم توسعه ببخشیم و این مسئله نیازمند استفاده از اطلاعات روز است.

وی با اشاره به انتخاب علیرضا فغانی و تیم داوری ایرانی برای قضاوت دیدار برزیل - آلمان در فینال المپیک 2016 ریو گفت: حاصل زحمات پیشکسوتان داوری و عزیزانی که اینجا حضور دارند این بوده که امروز علیرضا فغانی، رضا سخندان و منصوری فینال المپیک را قضاوت کنند و این برکتی برای داور کشور محسوب می‌شود. کار بسیار خوبی صورت گرفته است. من پیش از المپیک که با این سه نفر جلسه داشتم به آنها گفتم حتی اگر دو بازی هم در المپیک قضاوت کنید کافی است و ما از عملکردتان رضایت خواهیم داشت، اما اکنون آنها کاری کردند که به فینال رسیدند و ما این را یک برکت و حماسه برای  جامعه داوری کشور می‌دانیم. فدراسیون فوتبال هم ویژه‌برنامه‌ای برای این عزیزان خواهد داشت که پس از بازگشت از آنها تقدیر شود.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان با بیان اینکه ویژه‌برنامه‌ها و تقدیرها از همه صورت خواهد گرفت، گفت: گذشته‌ها گذشته است، اما از این پس ویژه‌برنامه‌ها برای همه برگزار خواهد شد. نمونه آن را در خصوص کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گویم. ما اگر بتوانیم برای آنهایی که پیش از این از فوتبال خداحافظی کرده‌اند کاری کنیم چه بهتر، اما اگر نشد از این پس ویژه‌برنامه‌های خاصی را برای آنهایی که کارهای ویژه انجام می‌دهند برگزار خواهیم کرد. برای جواد نکونام هم برنامه داریم و همین‌طور برای فغانی، منصوری و سخندان هم مراسم خوبی برگزار خواهیم کرد. امیدوارم آنها هم قضاوت خوبی را در فینال المپیک داشته باشند و از همین‌جا به این عزیزان دست مریزاد می‌گویم. باید بگویم حاصل فردا همان خواهد شد که امروز تصمیم می‌گیریم و هر اتفاقی که امروز رخ داده حاصل زحمات جامعه داوری کشور است.

تاج تصریح کرد: داوری ما اکنون برجسته است و قضاوت در فینال المپیک به بهترین نحو برگزار خواهد شد، اما باز هم می‌گویم ممکن است داوران اشتباهی انجام دهند و اگر اشتباهی در بازی‌های داخل کشور صورت گرفت باید سعه صدر داشت و به این مسئله فکر کنیم که ممکن است داوران هم اشتباه کنند.

وی به زمان حضور خودش در کمیته داوران به‌عنوان رئیس این کمیته اشاره کرد و گفت: زمانی که خودم مسئولیت کمیته داوران را داشتم یک بار در مسائل داوری دخالت نکردم. اکنون هم که رئیس فدراسیون هستم باز هم به این فکر ادامه خواهم داد و دخالتی در امور داوری ندارم. چیدمان داوران و تصمیم‌گیری در این خصوص هم برعهده دپارتمان و کمیته است که آنها هم براساس بضاعت و تشخیص خودشان این کار را انجام می‌دهند و امیدوارم با برنامه‌های خوبی که وجود دارد بتوانیم داوران بین‌المللی خوبی را هم تربیت کنیم، ضمن اینکه ما باید به‌دنبال کرسی‌های بین‌المللی باشیم و همان‌طور که اکنون هفت کرسی بین‌المللی در AFC داریم باید سعی کنیم این کرسی‌ها را حفظ کرده و تلاشی داشته باشیم که در آینده به وضعیت مطلوبی برسیم.

 

کد خبر : ۴۰۲۴۷۳