خبرگزاری کار ایران

بیژن مقانلو در گفت‌وگو با ایلنا:

باور خود را در المپیک از دست دادیم/جدال پولادگر و مهماندوست حاشیه‌ها را تشدید کرد

سرمربی تیم ملی تکواندو می‌گوید: ما به عنوان قهرمان جهان به المپیک رفتیم ولی در داخل خانواده تکواندو به ما اهمیت نمی‌دادند و کسب عنوان‌های جهانی را به حساب پتانسیل تکواندوی ایران می‌گذاشتند.

بیژن مقانلو، سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های المپیک 2016 ریو، در خصوص اتفاقاتی که باعث شد تا تیم ملی تکواندوی مردان ایران نتواند نتایج خوبی کسب کند، به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: من به عنوان سرمربی تیم اعزامی به المپیک همه شکست‌ها را به گردن می‌گیرم و بابت نتایج کسب شده از همه مردم عذر خواهی می‌کنم. نتایجی که تیم ملی تکواندوی ایران در رقابت‌های جهانی کسب کرد به این دلیل بود که ما با ایمان و اعتماد به نفس خودمان روی تاتامی می‌رفتیم. تیم ملی تکواندوی ایران یک تیم کاملا شایسته‌ای بود که به المپیک رفت اما باید قبول کنیم که تکواندوکاران ما اسیر حاشیه‌های پنهان شدند و در المپیک همه باورهای خود را از دست دادند.

او ادامه می‌دهد: باید به تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد، والیبال و وزنه‌برداری به خاطر نتایج کسب شده تبریک بگویم. آنها توانستند انسجام خانواده خود را حفظ کنند و به مدال برسند ولی عده‌ای از خانواده تکواندو مدت‌ها قبل از المپیک تلاش داشتند تا نتایج و مدال‌های به دست آمده ما را کمرنگ کنند. ما می‌توانستیم در هر سه وزن مدال کسب کنیم اما این تنها تیم ملی تکواندوی ایران نبود که در المپیک به مدال دست نیافت. از مجموع تکواندوکارانی که در رتبه‌های برتر رنکینگ المپیک حضور داشتند تنها دو نفر توانستند به مدال المپیک برسند. فدراسیون جهانی تکواندو باید در این مورد تحقیقات علمی انجام دهد.

سرمربی تیم ملی تکواندو به شرایط روحی تکواندوکاران ایران اشاره و خاطرنشان می‌کند: به عنوان سرمربی تیم ملی تکواندو فکر نمی‌کردم که در المپیک چنین مشکلاتی گریبان‌گیر ما بشود. متاسفانه ما هر نتیجه‌ای که در رقابت‌ها کسب می‌کردیم عده‌ای که خود را دلسوزان تکواندوی ایران معرفی می‌کنند از ما انتقاد می‌کردند. حتی وقتی که رنگ مدال‌ها تغییر می‌کرد. تیم ملی با یک توده انرژی منفی که پیش از این توانسته بودیم با توان و باور خود بر آن غلبه کنیم، پا به میدان بزرگ المپیک گذاشت. مطمئنا باید بگویم ما اگر هر مدالی به غیر از مدال طلا کسب می‌کردیم باز هم چنین انتقاداتی از سوی برخی بر ما وارد می‌شد.

مقانلو ادامه می‌دهد: نباید مدال‌های جهانی ما را دست کم می‌گرفتند. ما به عنوان قهرمان جهان به المپیک رفتیم ولی در داخل خانواده تکواندو به ما اهمیت نمی‌دادند و کسب عنوان‌های جهانی را به حساب پتانسیل تکواندوی ایران می‌گذاشتند. ما با تیم جوانی که با شایستگی هوگوی تیم ملی را بر تن کردند در رقابت‌های جهانی و المپیک شرکت کردیم. خانواده تکواندو حرمت ما را نگه نداشتند. آنها نمی‌دانستند که با انتقادهای نادرست به نوعی خودزنی می‌کنند.

او به مدال با ارزش کیمیا علیزاده اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشحالیم که کیمیا علیزاده توانست به اولین مدال تاریخ بانوان ایران در رقابت‌های المپیک دست پیدا کند. هر چقدر پسران ایران نتوانستند نتایج خوبی کسب کنند ولی کیمیا توانست کار بزرگی انجام دهد و نامش برای همیشه در تاریخ ورزش ایران به نیکی برده خواهد شد.

بیژن مقانلو در مورد موضوع جدال لفظی بین مهماندوست و پولادگر خاطرنشان می‌کند: در المپیک نمی‌دانستم که موضوع تا این حد گسترش یافته است. من اصلا در جریان این جدل نبودم. اگر به دامنه این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که عده‌ای خاص با حرف‌هایی که می‌زنند مشکلات را افزایش می‌دهند. این موضوع یکی از آن حاشیه‌های پنهانی بود که در المپیک ریو گریبان‌گیر تیم ملی تکواندوی ایران شد.

سرمربی تیم ملی در خصوص ادامه همکاری خود با فدراسیون تکواندوی ایران می‌گوید: قبلا هم گفته بودم که قرارداد من تا المپیک ادامه دارد. از فدراسیون تشکر می‌کنم که از تیم ملی تکواندوی ایران حمایت کرده است اما برای ادامه همکاری با فدراسیون هنوز تصمیمی نگرفته‌ام و نمی‌توانم جوابی در این خصوص بدهم که آیا با تیم ملی ادامه می‌دهم یا قطع همکاری خواهم کرد.

 

کد خبر : ۴۰۴۹۴۸