خبرگزاری کار ایران

تیم ملی کشتی فرنگی بعد از محمد بنا منتظر چه تغییراتی است؟

با توجه به نتایجی که تیم محمد بنا در المپیک ریو کسب کرد، تیم ملی باید شاهد یک پوست اندازی باشد، تغییراتی که در آن باید شاهد یک جراحی باشیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اولین اردوی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حالی از امروز (شنبه) 10 مرداد آغاز خواهد شد که تیم ملی خود را برای شرکت در جام جهانی اوزان غیر المپیکی که آذر ماه در مجارستان برگزار خواهد شد آماده می‌کند. تیم ملی کشتی فرنگی که در المپیک 2016 ریو با کسب دو مدال برنز سعید عبدولی و قاسم رضایی نسبت به المپیک 2012 لندن نتایج ضعیف‌تری را کسب کرد باعث شد تا محمد بنا، سرمربی پرافتخار تیم ملی کشتی فرنگی علاقه‌ای به ادامه همکاری با تیم ملی نداشته باشد و بعد از المپیک اعلام کرد که از دایره طلایی خداحافظی خواهد کرد. پس از آن بود که شورای فنی کشتی فرنگی در بین گزینه‌های مطرح شده سرمربی تیم ملی نوجوانان کشتی فرنگی را به‌عنوان جانشین محمد بنا انتخاب کردند و علی اشکانی سکان‌دار هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران شد.

علی اشکانی تیمی را در اختیار گرفت که تقریبا ده سال است تغییرات چندانی به خود ندیده و در دو المپیک قبل با یک ترکیب شرکت کرده است. تیمی که محمد بنا در ساختن آن و کسب سه مدال طلا و دو برنز المپیک زحمات بسیاری کشیده بود اما با توجه به نتایجی که تیم محمد بنا در المپیک ریو کسب کرد نشان از آن دارد که تیم ملی باید شاهد یک پوست اندازی باشد، تغییراتی که در آن باید شاهد یک جراحی باشیم. به جز قاسم رضایی هنوز هیچ یک از کشتی‌گیران المپیکی ایران در خصوص ماندن درتیم ملی سخنی نگفته‌اند. از حمید سوریان هم دو نقل قول در خصوص ماندن یا رفتن وجود دارد. آیا تیم ملی کشتی فرنگی باید در انتظار این کشتی‌گیران پرافتخار باشد یا اینکه هرچه سریعتر با کشف استعدادهای جدید خود را برای المپیک 2020 آماده کند؟

ورزش کشتی یک ورزش آماتوری محسوب می‌شود. این بدان معنا است که هر کسی با هر سنی می‌تواند دوبنده تیم ملی را بر تن کند اما آنچه علی اشکانی، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و اعضای شورای فنی کشتی فرنگی می‌گویند و بر آن تاکید دارند، قرار است تا مطرح‌ترین کشتی‌گیر ایران هم برای به تن کردن دوبنده تیم ملی باید از فیلترهایی که در فرآینده انتخابی تیم ملی آمده است بگذرند. اگر به خروجی خبرهای فدراسیون کشتی دقت کنیم متوجه می‌شویم که کشتی ایران برعکس سایر رشته‌های ورزشی ایران نمی‌خواهد به صورت گلخانه‌ای اداره شود و نیاز به چهره‌های بیشتر دارد.

جانشینی محمد بنا مسئولیت سنگینی است. بعد از اینکه محمد بنا خود را به‌ عنوان سرمربی در جامعه جهانی کشتی مطرح کرد پس از آن همه کارشناسان کشتی فرنگی، تیم پرافتخار بنا را برای سنجیدن عملکرد سایر مربیان مبنا قرار می‌دهند اما نباید فراموش کرد که مسئولان وقت فدراسیون کشتی به محمد بنا هم برای ساختن چنین تیمی وقت کافی دادند. اعضای شورای فنی مرتب اعلام می‌کنند که باید از اشکانی حمایت شود و به‌نوعی آنها می‌خواهند نشان دهند که انتخاب صحیحی داشته‌اند و به آینده تیم ملی با حضور علی اشکانی امیدوارند.

اگر بخواهیم تفاوت‌های محمد بنا را با علی اشکانی بسنجیم باید به روز‌هایی بازگردیم که محمد بنا به تازگی سکان‌دار هدایت تیم ملی شده بود. علی اشکانی در قیاس با محمد بنا زودتر هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و از نیروی جوانی و دانش علمی برخوردار است. موضوعی که اعضای شورای فنی و مسئولان فدراسیون بر آن تاکید می‌کنند شورایی اداره کردن تیم ملی است که به نظر می‌رسد یکی از خصوصیات بارز علی اشکانی مشورت کردن با پیشکسوتان است. از دیگر تفاوت‌هایی که بین مربی پیشین و مربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی وجود دارد این است که علی اشکانی شانس این را داشته که هم به‌عنوان کشتی‌گیر و هم به‌عنوان مربی در کنار پرافتخارترین مربی ورزش ایران کار کند و در ادامه می‌تواند از تجربیات او استفاده کند ولی محمد بنا همه دانش خود را به صورت تجربی و با اتکا بر دانسته‌های خود جمع‌آوری کرد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۱۵۵۰۱