خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی تفصیلی ایلنا با حسن یزدانی؛

به آینده خودم خوشبینم/ وزیر ورزش باید همه رشته‌ها را به یک چشم ببیند/ میان خادم و طلایی تفاوتی نمی‌بینم

حسن یزدانی در ابتدای راه قهرمانی خود به مدال طلای المپیک دست پیدا کرد و این موضوع ایرانیان را برای کسب مدال‌های بیشتر امیدوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، رقابت فینال وزن 74- کیلوگرم کشتی آزاد رقابت‌های المپیک 2016 ریو را می‌توان یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین مسابقات ورزشی ایران دانست. در رقابتی که به هر ترتیب نماینده ایران توانست در ثانیه‌های آخر بعد از گذشت 16 سال در رشته کشتی آزاد مدال طلا را به‌ دست آورد. حسن یزدانی در ابتدای راه قهرمانی خود به این مهم دست پیدا کرد و این موضوع ایرانیان را برای کسب مدال‌های بیشتر امیدوار کرده است. سینه یزدانی تا ابد طلایی خواهد ماند ولی او به همین مدال بسنده نخواهد کرد و آنطور که خودش می‌گوید: من به آینده خودم خوشبینم و همیشه به خودم نوید می‌دهم که سالیان سال در تیم ملی حضور خواهم داشت.

رقابت‌های المپیک تمام شد و شما با مدال طلا به کشور بازگشتید. به اندازه کافی استراحت کردید؟

با روحیه بالایی که داشتم توانستم به مدال خوش رنگ المپیک دست پیدا کنم. خدا را شکر که این مدال را با تلاش کادر فنی تیم ملی برای مردم ایران به ارمغان آوردم. نزدیک به دوماه از رقابت‌های المپیک گذشته است و اردوی تیم ملی آغاز شده است و چند روزی است که تمرینات را همراه با تیم ملی آغاز کرده‌ام و بعد از استراحت کافی رفته رفته به وضعیت قبل باز می‌گردم. در این مدتی که تمرین نداشتم کمی وزنم بالا رفته است. فعلا در همین وزن می‌مانم و وزن کم نخواهم کرد ولی هنوز مشخص نیست در چه وزنی کشتی خواهم گرفت. در مسابقات جام‌جهانی مشخص می‌شود که در چه وزنی کشتی خواهم گرفت.

در رقابت فینال المپیک کشتی سختی را تجربه کردید ولی در ثانیه‌های پایانی توانستید به مدال طلا برسید. چگونه در این رقابت سخت پیروز شدید؟

بعد شکست رقیبان و رسیدن به فینال می‌دانستم که کشتی سختی پیش‌رو دارم. خودم را برای این مبارزه آمده کرده بودم. حریف روس بسیار قدرتمند، باهوش و باتجربه بود. حریف روس من جردن باروس را شکست داد و به فینال رسید. نباید فراموش کنیم که من خودم را برای سخت‌ترین مبارزات آماده کرده بودم. در تایم اول کشتی فینال یک سری اشتباهاتی داشتم و به‌ خاطر تایم‌های پزشکی که حریفم می‌گرفت تمرکزم را از دست داده بودم و کشتی هم ثانیه به ثانیه سردتر می‌شد. اما خدا را شکر می‌کنم که در کنار من مربیان با تجربه‌ای که خودشان فینال المپیک را تجربه کرده بودند حضور داشتند و آنها توانستند روحیه از دست رفته را به من بازگردانند. در تایم دوم توانستم تمرکز خود را به دست بیاورم و حواسم را جمع کنم و با توکل به ‌خدا پا به تشک کشتی گذاشتم. در تایم دوم به دنبال فرصت بودم، که در ثانیه‌های آخر توانستم مدال طلا را به دست آورم. رسول خادم یک کوچینگ به تمام معنا است. در تایم استراحت که از نزدیک داشت با من صحبت می‌کرد با توجه به شش امتیازی که از دست داده بودم، با اطمینان کامل به من گفت "تو این کشتی را میبری حتی شده در ثانیه‌های آخر". شاید بتوانم بگویم صحبت‌های رسول خادم مرا قانع کرد که طلای المپیک برای من است. در تایم دوم هم همینطور شد و من توانستم در ثانیه‌های آخر با امتیازاتی که گرفتم برنده بازی شوم و بر سکوی اول المپیک بایستم.

قبل از المپیک می‌گفتید که دوست دارید با باروس کشتی بگیرید و او را شکست دهید. ولی به او برخورد نکردید. دیگر حریفانتان را چگونه دیدید؟

قبل از المپیک دوست داشتم با جردن باروس کشتی بگیرم و او را شکست دهم ولی قسمت نشد. باقی حریفان را هم توانستم با قدرت شکست دهم. به نظرم اگر در آن سوی جدول هم قرار می‌گرفتم باز هم به مدال طلا دست پیدا می‌کردم. من برای کسب مدال طلا به ریو رفته بودم که با توکل به خدا این مدال با ارزش را به دست آوردم.

شما زحمت خود را کشیدید و موفق شدید. آیا مسئولان ورزش کشور هم توانستند به وعده‌های خود عمل کنند؟

متاسفانه ما از زمانی که از المپیک بازگشتیم تاکنون هیچ تقدیری از ما نشده است. به جز بانک پاسارگاد، اسپانسر تیم ملی کشتی که بعد از رسیدن به ایران بلافاصله هدایایی به ما دادند. باتوجه به اینکه قبل از المپیک قول‌های زیادی به ما داده بودند ولی بعد از اینکه از برزیل بازگشتیم هیچ کدام از وعده‌ها تاکنون محقق نشده است ولی ما منتظریم تا انشالله مسئولان به وعدهایشان عمل کنند. برکسی پوشیده نیست که ما برای پول و پاداش تمرین نمی‌کنیم ما برای افتخار آفرینی میهن‌مان پا به تشک کشتی می‌گذاریم. ما چیزی نخواستیم و خودشان مرتب وعده می‌دادند. ما با مدال‌هایمان دل مردم را شاد کردم و همین کافی است.

قبل از المپیک وزیر ورزش از تمرینات تیم ملی کشتی آزاد بازدید نکرد و همچنین در فرودگاه هم به استقبال شما نیامد. دلیل چنین برخوردهایی با رشته کشتی که پرافتخارترین ورزش کشور است را در چه می‌بینید؟

به شخصه نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم اما مسئولان ورزش کشور و وزیر ورزش باید به همه ورزش‌ها به یک چشم نگاه کنند و با سرکشی و بازدید از اردوها باعث دلگرمی رییس فدراسیون، ورزشکاران و دست اندرکاران تیم ملی ‌شوند. کمترین محصول این بازدیدها باعث می‌شود تا ما بدانیم حداقل دیده می‌شویم و زحماتی که می‌کشیم از چشم وزیر دور نمی‌ماند. یک خسته نباشید هم برای ما کافی است.

ورزشکارانی که جوانی و سلامت خود را برای کسب افتخار به کشور تقدیم می‌کنند باید حمایت شوند. آیا حمایت‌های کافی از شما و دیگر ورشکاران می‌شود؟

ما اگر می‌خواهیم در رقابت‌هایی مانند المپیک نتیجه بگیریم باید برای آینده قهرمانان سرمایه‌ گذاری کنیم. کشورهای دیگر برای موفقیت ورزشکاران‌شان در المپیک سرمایه گذاری‌های بسیاری می‌کنند. مسئولان ورزش روسیه به کشتی‌گیری که از دور رقابت‌های کنار رفته بود یک خانه و یک ماشین هدیه دادند تا او برای آینده انگیزه کافی داشته باشد. باید دغدغه‌ها و فشارهایی که بر روی قهرمانان است را کاهش دهند تا او هم بتواند برای کشورش افتخار آفرینی کند. من تنها در مورد ورزش کشتی صحبت نمی‌کنم زیرا همه مشکلات ورزشکاران مشترک است. ما ورزشکاران زیادی نداریم که بتوانند در المپیک افتخار آفرینی کنند و تعداد آنها کم است و مسئولان می‌توانند به آنها رسیدگی کنند.

شما اهل شهری هستنید که قهرمانان بسیار به عرصه ورزش جهان معرفی کرده است. امکانات ورزش در جویبار که مهد کشتی ایران است را چگونه توصیف می‌کنید؟

ورزش کشتی در ایران پتانسیل بالایی دارد مخصوصا در مازندران و شهر من جویبار که همه اهالی این شهر کشتی را به خوبی می‌دانند. باید امکانات لازم برای باشگاه‌های این شهر مهیا شود و رسیدگی‌ها بیشتر صورت گیرد تا ما بتوانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم. مدتی پیش بود که وزیر ورزش به جویبار آمد و کلنگ یک ورزشگاه پنج هزار نفری را زد ولی بعد از آن هیچ فعالیت دیگری نشد. به نظر من شهر جویبار یک سالن خوب برای برگزاری مسابقات بین‌المللی و تورنمنت‌های مختلف احتیاج دارد. این حق جویبار است که با توجه به قهرمانانی که به جهان معرفی کرده یک سالن مجهز داشته باشد.

با توجه به سن شما بی شک المپیک‌های بیشتری پیش‌رو خواهید داشت. وقتی به آینده نگاه می‌کنید چه می‌بینید؟

کسی از آینده خودش خبر ندارد ولی من به آینده خودم خوشبینم و همیشه به خودم نوید می‌دهم که سالیان سال در تیم ملی حضور خواهم داشت و می‌توانم به افتخار آفرینی برای میهنم ادامه دهم و وقتی وارد تشک می‌شوم فارغ از هر مشکلی تنها به فکر بالابردن پرچم ایران باشم.

کادر فنی تیم ملی بعد از المپیک تغییر کرد. آیا تفاوتی و یا شباهتی بین تمرینات رسول خادم و محمد طلایی وجود دارد؟

من در رده نوجوانان و جوانان زیرنظر محمد طلایی کار کردم و حالا هم در تیم ملی بزرگسالان زیر نظر او هستم. در مدتی که زیر نظر رسول خادم تمرین می‌کردم تجربیات خوبی توانستم کسب کنم و در بسیار از مسابقات از آنها استفاده کردم. باتوجه به اینکه حالا کادر فنی تیم ملی دستخوش تغییراتی شده است ولی تفاوتی در تمرینات این دو مربی نمی‌بینم آنها همواره با یکدیگر مشورت می‌کنند و برای تیم ملی برنامه‌ریزی می‌کنند. کشتی ایران در یک راستا قرار دارد.

روند کشتی ایران را چگونه می‌بینید؟

کشتی ایران هر روز بهتر خواهد شد و با حضور جوانان در تیم ملی بزرگسالان در آینده نزدیک شاهد درخشش کشتی ایران خواهیم بود.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۰۲۶۸