خبرگزاری کار ایران

حسن زاده: به زودی رای تخلف دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس اعلام می‌شود

رئیس کمیته انضباطی گفت: از اتفاقات رخ داده در ورزشگاه‌ها بسیار متاسفیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اسماعیل حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی گفت: از طریق رسانه‌ها و برخی مقامات رسمی مسابقات، متوجه حواشی دیدار‌های مختلف بوده‌ایم اما تا زمانی که گزارش کامل در اختیار نداشته باشیم، نمی توان به طور قطع مطلبی را عنوان کرد.

وی گفت: بدون شک حواشی دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس و  سایر مسابقات را بررسی می‌کنیم و رای مورد نظر را به زودی اعلام خواهیم کرد. متاسف از این اتفات هستیم چرا که سلامتی تماشاگران در ورزشگاه‌ها به خطرافتاده است. کمیته انضباطی در هر شرایطی با توجه به گزارشاتی که در اختیارش قرار می‌گیرد و اتفاقاتی که محرز است را مورد به مورد بررسی و در نهایت رای صادر می‌کند. 

رئیس کمیته انضباطی گفت: امیدوارم  رای مناسبی بدهیم که بازدارنده از اینگونه تخلفات باشد. آیین نامه فیفا و کنفدراسیون قاره‌ای مانند کنفدراسیون فوتبال آسیا و آیین نامه داخلی کشورمان در چنین مواردی تنبیهات خاصی را پیش بینی کرده که فقط میتوانیم با اعمال آن تنبیهات متخلفین را جریمه کنیم. در موارد مربوط به تخلفات تماشاگر یا باید جریمه نقدی اعمال شود، یا باید تماشاگران تیم متخلف از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شوند و یا تیم‌ها را از برگزار کردن بازی خانگی در ورزشگاه خودشان محروم کنیم و یا به انجام مسابقه در ورزشگاه دیگری محکوم کنیم که مسلما اهالی فوتبال و حتی ما دوست نداریم تماشاگر را که رکن اساسی فوتبال کشورمان بوده و رونق بخش فوتبال در ایران هستند را محروم کنیم. هر زمان که تماشاگران محروم شده‌اند، مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفته‌ایم چرا که بالاخره همه حاضران در ورزشگاه‌ها مرتکب تخلف نمی‌شوند.

وی در ادمه بیان کرد: اگر کمیته انضباطی با تمام شدت آیین نامه انضباطی را به کار ببرد و حتی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که اختیار افزایش جریمه‌های نقدی را دارد و مبالغ جریمه‌ها در متن آیین نامه انضباطی را بالا ببرد، باز هم نمی‌توانیم بگویم حواشی روی سکوها و یا تخلفات تماشاگران اصلاح  می‌شود. حتی در عالم قضاوت هم نمی‌توان گفت که با تنبیه مجرمین، دیگر هیچ جرمی به طور صد در صد اتفاق نمی‌افتد. لذا بحث ما این است برای آرامش در روی سکوها به غیر از تنبیه انضباطی عوامل دیگری باید در کنار هم قرار بگیرند. مثلا تلاش فرهنگی در درون باشگاهها، سازماندهی و ارشاد و هدایت هواداران تیم ها و بازرسی تماشاگرانی که با خود اجسام سخت و خطرناک به ورزشگاه‌ها می‌آورند، مدیریت باشگاه‌ها، کادر فنی و مخصوصا اینکه بلای خانمان سوز فوتبال ما که نتیجه گرایی مفرط است باید به همه این موضوعات اهمیت داد.

رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: وقتی تماشاگران قبل از مسابقه، مصاحبه مسئولان باشگاه‌ها و کادر فنی را می بینند که موضع گیری علیه مقامات اجرایی است، یا در حین انجام مسابقه رفتار‌های تحریک آمیز از بازیکنان و عوامل فنی یک تیم بروز پیدا می‌کند، تاثیر مستقیم بر تنش روی سکو دارد. وقتی تیم‌ها به هر قیمتی می خواهند نتیجه بگیرند و شکست داخل زمین را بر نمی‌تابند و چه بسا آن را منتسب به تیم داوری می‌دانند و یا تشکیلات مجری مسابقات را به جانب داری از تیم و یا تیم هایی متهم می‌کنند، مشخص است که تماشاگر ذهنیت پیدا می‌کند. لذا کمیته انضباطی این تفکر را دارد که با رعایت عدل و انصاف و بر مبنای تنبیه متناسب رفتارهای متخلفانه را تنبیه کند ولی این امید را داریم که همه نهاد‌های مرتبط خصوصا باشگاه‌ها،کانون هواداران و تماشاگران شریفی که فقط برای لذت بردن از مسابقه در ورزشگاه حاضر می‌شوند، همت کنند.

 

کد خبر : ۴۲۱۴۲۲