خبرگزاری کار ایران

چراغپور: قلعه‌نویی مدرن‌ترین مربی فوتبال ایران است

جلال چراغپور معتقد است انتخاب امیر قلعه‌نویی از سوی فیفا به عنوان بهترین مربی ایران بی‌دلیل نبوده است و او مدرن‌ترین مربی حال حاضر فوتبال ایران است.

جلال چراغپور _ کارشناس فوتبال: برای تعریف امر مدرن می‌توان گفت در هر لحظه‌ای که زندگی می‌کنیم و تمام کارهایی که به روز انجام می‌دهیم، مدرن محسوب می‌شود. برای مثال آخرین مدل ماشین که وارد ایران می‌شود، شاید در دنیا مدرن محسوب نشود اما بنا به شرایط در ایران مدرن تلقی می‌شود.

در تعریف فوتبال مدرن نیز این چنین است که فوتبال با سبک روز و جدید مدرن محسوب می‌شود و فوتبالی که بدون تغییر و نوآوری باشد کسل‌کننده و سنتی است . فوتبال بارسلونا و یا بایرن مونیخ از یک طرف و فوتبالی  که دورتموند به نمایش می‌گذارد را می‌توان مثال های این ادعا عنوان کرد.

برای بررسی مدرن و یا سنتی بودن فوتبال ایران باید تعریفی از فوتبال مدرن ارائه دهیم و بر اساس آن تعریف، درباره این فوتبال قضاوت کنیم. فوتبالی مدرن جایی است که تا جایی که امکان دارد از تفکرات و ساختمان فکری معماری شده مربیان ساخته شده باشد و یک اندیشه جدید آن را راهبری کند. به طور مثال فوتبال استقلال خوزستان در فصل گذشته مدرن محسوب می‌شد و ویسی سبک جدیدی از فوتبال ارائه داد که از همه رقبای داخل کشور جلوتر بود. اما امسال ویسی تفکر مدرن به فوتبال سپاهان تزریق نکرده است او در استقلال خوزستان 11 بازیکن داشت که همگی در چارچوب فکری ویسی بازی می‌کردند اما امسال وارد تیمی شده است که معماری و ساختار فکری از قبل تعریف شده‌ای دارد و او فقط می‌تواند تغییرات کوچکی در این ساختار به وجود بیاورد به طور کلی می‌توان گفت سپاهان فوتبال مدرن بازی نمی‌کند چون همه تفکرات ویسی در زمین پیاده نمی‌شود یا با بررسی فوتبال استقلال  متوجه می شویم که استقلال 80 درصد تفکرات منصوریان را پیاده می‌کند اما فوتبالی که استقلال در زمان مظلومی بازی می‌کرد بیش از آنکه متکی بر تفکرات او باشد بر اساس توانایی‌هایی بازیکنان بود. 

امروز برانکو اعلام می‌کند که نیازی به رضائیان ندارد زیرا ماهینی انتظارات او را برآورده کرده است از این جمله پی می‌بریم که اگر فوتبال پرسپولیس سنتی بود رضائیان جای ثابتی در ترکیب این تیم داشت اما چون پرسپولیس تفکرات به روز برانکو (تفکرات یعنی آنچه که امروز می‌اندیشد) بازی می‌کند، برانکو می‌گوید دفاع راست به خوبی تفکرات من را پیاده می‌کند و نیازی به بازیکن جدید ندارم. محمد قاضی همانطور بازی می‌کند که در هشت سال گذشته بازی کرده است و هیچ تغییر در سبک فوتبال او و در نتیجه تیم نفت تهران به وجود نیامده است. این گفته‌ها به نوعی تعریف فوتبال روز است فوتبالی که بر اساس تفکر مربی انجام می شود و نه توانایی بازیکنان.

 امیر قلعه‌نویی توانایی‌هایی دارد که می‌تواند قسمتی از آن را مدرن به حساب بیاورد. من نمی‌گویم امیر قلعه نویی در همه بخش‌های فوتبال از قبیل دفاع ، حمله ، توپ گیری و یا بدنسازی مدرن است اما او ویژگی مثبتی دارد که قلعه نویی را از دیگر مربیان لیگ برتر متمایز کرده است.

او وقتی هدایت یک تیم را بر عهده می‌گیرد آن تیم تاثیرات ساختمان فکری معماری شده او را از خود بروز می‌دهد. در تعریف معماری می‌توان گفت که قلعه نویی چیزی را با حوصله درست می‌کند و از آن نیز نتیجه هم می‌گیرد. در استقلال بعد از سه سال به نتیجه می‌رسد در سپاهان نیز بعد از دو سال به نتیجه دلخواه و قهرمانی می‌رسد و در تراکتورسازی همین روند را نیز ادامه داده است. در تراکتورسازی مربیان دیگر مانند مجید جلالی و یا اولویرا زمان زیادی را نمی‌توانند دوام بیاورند اما وقتی قلعه نویی به تراکتور می‌رود شاهد رشد و پیشرفت این تیم هستیم. طبق تعریف مدرن، معماری یعنی پیاده سازی تفکرات روز مربی و اجرای آن در تیم است و بر همین اساس فیفا معماری که این مربی با تیمش ارائه می‌دهد  را مهم ترین معماری در فوبتال ایران می‌داند. به نوعی می‌توان گفت نقطه قوت قلعه نویی در این است که تفکراتی که در سر دارد بهتر از دیگران در تیم پیاده می‌کند که این نیز دلایل قانع کننده‌ای دارد.

  1. امیر قلعه نویی خشت به خشت این فوتبال را می‌شناسد و از 25 سال گذشته تاکنون در این فوتبال بازی و مربیگری کرده است. او بیشتر از دیگران به فضای فوتبال ایران اشراف دارد و بنا به همین شرایط دائما در حال به‌روز شدن است.
  2. او بسیار با حوصله است و در تمرینات با صبر و دقت و حوصله زیاد نکات فنی خود را به بازیکنان منتقل می‌کند.
  3. او ابزار شناس بسیار خوبی است و ابزاری که برای پیاده سازی تفکرات خود نیاز دارد به خوبی شناسایی می‌کند به طور مثال در استقلال سال 84 با اکبرپور ، عنایتی و جباری مثلثی درست کرد که تمام گل‌های استقلال را به ثمر می‌رساند. او امروز در تراکتورسازی نیز با کرار ، ادینیو ، ابراهیمی چنین مثلثی را ایجاد کرده است. در کمال تعجب می‌بینیم که یک مربی ایرانی 11 سال پیش مثلثی در تیم خود درست کرده است که امروز بارسلونا با نیمار ، سوارز و مسی تا حدودی کار مشابه او را انجام می‌دهد. با بررسی کارنامه قلعه نویی متوجه می‌شویم از این دست مثال‌ها درباره او زیاد است. من از امیر قلعه نویی دفاع نمی‌کنم ولی این با واقعیت‌های موجود و تعاریفی که ارائه دادم بدون شک مدرن‌ترین مربی فوتبال ایران است و انتخاب او از طرف فیفا به عنوان بهترین مربی ایران بیراه و بدون دلیل نبوده است. 

 

کد خبر : ۴۲۱۷۶۵