خبرگزاری کار ایران

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایلنا:

نامه اعتراضی تاج به AFC تاثیر منفی دارد/ فدراسیون باید از طریق کفاشیان به این موضوع رسیدگی کند

عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال معتقد است نامه اعتراضی تاج به AFC نه تنها فایده‌ای برای ایران ندارد بلکه ممکن است تاثیرات منفی نیز به دنبال داشته باشد.

محمد خبیری، عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال و کمیته‌ انتقالی فیفا در خصوص غیبت نماینده‌های ایران در لیست منتشرشده نامزدهای جوایز سالیانه کنفدراسیون فوتبال آسیا به خبرنگار ورزشی ایلنا گفت: در سال 78 یا 79 ایران در 5 زمینه مختلف توانست جوایز AFC را بدست آورد و در سال‌های بعد هم این اتفاق اقتاد که ما هیچ جایزه‌ای را کسب نکردیم. AFC  در این خصوص تشکیلاتی داشت که از سیاست به دور بود. در این تشکیلات کمیته‌هایی وجود داشت که بر اساس یکسری ازشاخص‌ها که سمت‌وسوی سیاسی نداشت، بهترین‌ها را انتخاب می‌کرد.

وی افزود: حتی در یکی از این سالها، علی دایی که کاندید بهترین بازیکن آسیا بود، نتوانست این عنوان را به دست بیاورد و بازیکن ژاپنی مرد سال آسیا شد. بعد از این اتفاق علی دایی به من که در یکی از این کمیته‌ها مسئولیت داشتم گفت اگر من دخالت می‌کردم این جایزه به او می‌رسید. من به دایی گفتم که نه تنها من بلکه هیچکس دیگر نمی‌تواند در این خصوص نفوذی داشته باشد. سال بعد از این اتفاق علی دایی توانست با اقتدار مرد سال فوتبال آسیا شود. در مجموع می‌خواهم بگویم در آن سالها که من عضو کمیته‌های اجرایی AFC بودم، نفوذ و سوگیری سیاسی وجود نداشت اما من امروز از فضای کنونی AFC مطلع نیستم.

عضو سابق کمیته انتقالی فیفا در خصوص نبود فغانی در لیست بهترین داوران آسیا نیز گفت: ملاک AFC  قضاوت تیم داوری در فینال المپیک نیست بلکه امتیازاتی است که ناظران داوری بعد از هر بازی به داوران می‌دهند و جمع این امتیازات داور برتر را انتخاب می کند.

خبیری نامه اعتراضی تاج را بی‌تاثیر دانست و تصریح کرد: این نامه نه تنها تاثیری در رای AFC  ندارد بلکه ممکن است تاثیرات منفی نیز به دنبال داشته باشد. آنها فکر کنند که ایران قصد دارد از این طریق به ‌AFC فشار بیاورد و رای آنها را زیر سوال ببرد و این نامه از نظر آنها نوعی جوسازی تلقی می‌شود.

وی در این خصوص ادامه داد: ایران می‌توانست از طریق کفاشیان که نایب رئیس AFC  است از آنها بپرسد که ملاکشان برای انتخاب بهترین‌ها چه بوده است. AFC  نیز به دلیل جایگاه سازمانی کفاشیان ملزم است در این خصوص پاسخگو باشد که این انتخاب‌ها بر اساس چه شاخصه‌هایی بوده است و اگر بر اساس رای و نظر افراد خاصی در این موضوع دخیل است، این افراد را به کفاشیان معرفی کنند. در مجموع تهدید AFC مبنی بر قطع رابطه و عدم حضور کمی نگران کننده است و در تصمیمات آینده آنها در خصوص ایران تاثیرگذار خواهد بود.

 

کد خبر : ۴۲۸۵۳۷