خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک با روسای فدراسیون‌های ورزشی؛

سلطانی‌فر: تعیین سرپرست برای فدراسیون‌ها هزینه‌زا و مشکل‌آفرین است/ اثرات مثبت برجام در ورزش

وزیر ورزش و جوانان گفت: با انتخاب سرپرست برای فدراسیون‌های ورزشی موافق نیستم.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی‌فر امروز در جمع روسای فدراسیون‌های ورزشی اظهار داشت: احکام ورزش در برنامه ششم توسعه بسیار کامل و موجب توسعه و رشد ورزش خواهد شد و قطعا در بخش‌های ورزش همگانی، قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به احکام خوبی که برای ورزش در برنامه ششم وجود دارد ، منابع بیشتری در سال آینده نصیب ورزش کشور شود. به گفته وزیر ورزش و جوانان بخشی از ردیف‌های اعتباری نیز به امر اشتغال و ازدواج جوانان اختصاص پیدا خواهد کرد.

مسعود سلطانی‌فر با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: برجام سند افتخارآمیز ایران است و گشایش‌های آن برای مردم ایران به مرور خودش را نشان می‌دهد. برجام علاوه بر آنکه سایه جنگ و تهاجم را از سر کشور برداشت و شرایط ثبات و آرامش را به وجود آورد، آثار اقتصادی بسیار خوبی را همراه داشته که به مرور روشن می‌شود.

سلطانی‌فر یکی از اثرات برجام را ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و به آثار برجام در ورزش پرداخت و گفت: اجرای برجام در ورزش کشور گشایش‌هایی را به وجود می‌آورد به طوری که تقاضای ما برای میزبانی مسابقات بین المللی بیشتر مورد توجه مجامع جهانی قرار می‌گیرد و باعث خواهد شد که در کسب کرسی‌های بین‌المللی به صورت جدی‌تر ورود کنیم و به موفقیت‌های جدیدی دست یابیم و باعث رشد و توسعه ورزش کشور شویم.

وزیر ورزش و جوانان رعایت موازین اسلامی، مذهبی، فرهنگی و توجه به منافع و مصالح ملی را از مهم‌ترین موارد مربوط به اعزام‌های برون‌مرزی دانست و تاکید کرد: در همه مسایلی که مربوط به حضور تیم‌های ایران در رقابت‌های بین‌المللی است شخص رئیس فدراسیون از نظر من مسئولیت اصلی را دارد و باید پاسخگو باشد.

سلطانی‌فر همچنین توجه جدی فدراسیون‌ها به نظر وزارت امور خارجه در اعزام تیم‌های ایران به رقابت‌های بین‌المللی را لازم دانست.

وزیر ورزش و جوانان خطاب به روسای فدراسیون‌ها، انتظاراتش از آنها را برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت، عمیق‌نگری، آینده‌نگری، ژرف‌اندیشی برای کسب موفقیت در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی 2018 و بازی‌های المپیک 2020 و دیگر رویدادهای مهم دانست.

سلطانی‌فر گفت: همگرایی و هم‌افزایی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در زمینه نظارت و ارزیابی و همچنین حمایت و پشتیبانی از فدراسیون‌ها‌ به وجود آمده است. از طرفی حوزه معاونت‌های مختلف نیز برنامه‌های فدراسیون‌ها را پایش و رصد می‌کنند تا برای حضور موفق در رویدادهای مهم از جمله بازی‌های آسیایی جاکارتا مشکلی به وجود نیاید.

وزیر ورزش و جوانان تعیین سرپرست تا برگزاری انتخابات مجدد روسای فدراسیون‌ها را امری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای ورزش و مدیریت فدراسیون‌های ورزشی دانست و گفت: در اساسنامه هم چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌نام‌ها صورت گیرد و بعد از تایید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است همان روزی که رئیس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد انتخابات جدید برگزار شود.

سلطانی‌فر همچنین از روسای فدراسیون‌ها خواست میزبانی مسابقات بین‌المللی را به استان‌ها واگذار کنند تا رونق بیشتری در ورزش به وجود آید و انسجام و وحدت ملی نیز تقویت شود.

وزیر  ورزش و جوانان درباره حضور بازنشستگان در فدراسیون‌های ورزشی نیز گفت: مطابق قانون، باید موضوع به کارگیری افراد بازنشسته در فدراسیون‌های ورزشی سریع‌تر حل شود و در این مورد نباید از آنچه قانون تعیین کرده تخطی کرد.

در این جلسه ابتدا روسای فدراسیون‌های جودو و کوراش و اسکی گزارشی از فعالیت‌های فدراسیون و ورزش کاران و تیم‌های ملی و باشگاهی خود ارائه کردند و سپس معاونان وزیر ورزش و جوانان هر کدام در زمینه فعالیت خود نکاتی را بیان کردند.

محمد درخشان، رئیس فدراسیون جودو با ارایه تاریخچه جودو در جهان و ایران از این رشته رزمی به عنوان قدیمی‌ترین ورزش رزمی در المپیک یاد کرد و به اقدامات 4 ماه گذشته در این فدراسیون پرداخت و ابعاد مختلف برنامه‌های آینده این فدراسیون را به عنوان برنامه طلایی نام برد که می‌تواند منجر به موفقیت جودو در بازی‌های آسیایی جاکارتا و بازی‌های المپیک توکیو شود.

سید عبدی افتخاری، رئیس فدراسیون اسکی نیز گزارش تصویری از مسابقات اسکی آلپاین ارائه داد.

وی همچنین به برنامه‌های آماده سازی تیم‌های ملی اسکی  برای حضور قدرتمندانه در رویدادهای مختلف پیش رو اشاره کرد.

غلامرضا شعبانی‌بهار، معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با اشاره به برگزاری جشنواره همگانی استعدادیابی ورزشی در استان‌های کشور گزارشی از فدراسیون‌های فعال ارائه کرد و گفت: برای این برنامه 3 و نیم میلیارد تومان از این معاونت تخصیص داده شده که آن را بین استان‌هایی که در مرحله و سال اول این جشنواره را برگزار می‌کنند تقسیم کرده‌ایم. فدراسیون‌های کشتی، والیبال و کاراته به ترتیب با 11 ،10 و 9 استان دارای بیشترین پوشش بوده‌ند.

شعبانی‌بهار گفت: 157 هیئت ورزشی در سراسر کشور در قالب طرح استعدادیابی همگانی حضور دارند و زمینه همگانی شدن رشته‌های مختلف ورزشی را فراهم کرده‌اند.

فریبا محمدیان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در این نشست با اشاره به سهم 9 درصدی حضور و 12 و نیم درصدی مدال ورزش بانوان در المپیک 2016 ریو گفت: انتظار من از روسای فدراسیون‌ها رعایت توازن در تخصیص منابع بین مردان و زنان به خصوص در استان‌ها است تا همه کمک کنیم تیم‌های ملی بانوان قدرتمندتر شوند. انتظار دیگرم استفاده از زنان توانمند در حوزه تصمیم‌گیری و پست‌های اجرایی است. در صورتی که این دو مورد محقق شود به مقام عالی وزارت این قول را می‌دهم که تحولات چشمگیری در حوزه ورزش زنان داشته باشیم.

سید مناف هاشمی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: بسیاری از دغدغه‌های اساسی سال های اخیر ورزش با مصوبات مهمی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شد، مرتفع شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 10 مصوبه مهم در برنامه ششم توسعه داشتیم که 5 عدد از آنها بسیار با ارزش است. تخصیص بخشی از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی به بدنه ورزش و همچنین تخصیص رقم قابل توجهی از عوارض سیگار و دخانیات برای ورزش از مهم‌ترین دستاوردهای ورزش کشور بوده است.

محمدرضا پوریا، رئیس فدراسیون بدمینتون هم دقایقی پیرامون برگزاری رقابت‌های بین‌المللی دهه فجر گزارشی ارائه داد و تصریح کرد: این رقابت‌ها به دوره بیست و ششم رسیده است.

وی فدراسیون بدمینتون را تنها فدراسیونی دانست که هر ساله این رقابت‌ها را بدون وقفه برگزار کرده است.

کد خبر : ۴۴۹۵۴۵