خبرگزاری کار ایران

مسیر اساسنامه کمیته ملی المپیک تا گرفتن مهر تایید

وزارت ورزش بعد از چند هفته‌ای که از نشست مسوولان این وزارتخانه با هیات اجرایی کمیته ملی المپیک می‌گذرد، نماینده‌اش را برای حضور در روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک معرفی کرد.

به گزارش ایلنا، در حالی‌که پیش بینی می‌شد نصرا... سجادی به عنوان نماینده وزارت ورزش معرفی شود، مسعود سلطانی‌فر، امیر خادم را معرفی کرد تا این مسوولیت را به معاون حقوقی‌اش داده باشد. کمیته ملی المپیک برای اینکه موازی کاری نشود و از حالا نظر دولت را در مورد اصلاح اساسنامه داشته باشد، از وزارت ورزش خواسته بود، فردی را به عنوان نماینده این وزارتخانه معرفی کند و حالا می‌‌بینیم که قرار است نتیجه عملکرد کارگروهی که ریاستش را رسول خادم برعهده دارد، در نشست هیات اجرایی با حضور امیر خادم بررسی شود.

نقش پررنگ برادران خادم در اساسنامه کمیته

نشست قبلی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در رابطه با اصلاح اساسنامه برگزار شد اما با توجه به اینکه نماینده وزارت ورزش معرفی نشده بود، موضوع خیلی جدی مطرح نشد و همه چیز به بعد موکول شد. با این شرایط قرار است شنبه (9 بهمن) جلسه بعدی هیات اجرایی برگزار شود که یکی از موارد آن بررسی اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک است.

نکته قابل توجه در این رابطه نقش پررنگ برادران خادم در روند اصلاح اساسنامه کمیته است؛ چراکه مدتی قبل با تایید هیات اجرایی، کارگروهی با حضور رسول خادم و تعدادی دیگر از مدیران ورزش از جمله مهدی علی نژاد، رییس فدراسیون ووشو؛ تشکیل شد که این کارگروه نظر اولیه‌اش را در مورد اساسنامه کمیته ارائه کرد و حالا برای تایید این نظرات هیات اجرایی در کنار امیر خادم باید تصمیم بگیرند.

با این حساب می‌توان گفت که در این دوره مدیریتی کمیته ملی المپیک و روند اصلاح اساسنامه کمیته، نظر برادران خادم اهمیت قابل توجهی دارد اگر چه هر کدام به شکلی نماینده بخشی هستند؛ رسول به عنوان عضو هیات اجرایی و امیر هم به عنوان نماینده وزارت ورزش.

شهنازی: در زمان صرفه‌جویی می‌کنیم

یکی از سوالاتی که این روزها مطرح می‌شود و جالب است که از برخی اعضای هیات اجرایی و حتی امیر خادم هم پرسیده می‌شود، این است که اساسنامه کمیته ملی المپیک چه زمانی تایید نهایی می‌شود و آیا پیش از فرا رسیدن سال جدید مهر تایید بر اساسنامه‌ای که امروز نام پیش نویس را دارد، می‌خورد؟

 مدتی قبل و با در نظر گرفتن اینکه حدود چهارماهی تا پایان سال مانده بود، نوشتیم که از نظر زمانی کمیته فرصت لازم را تا عید دارد اما در حال حاضر به همان سوال باید پاسخ دیگری داد. هیات اجرایی، مجمع کمیته، هیات وزیران و کمیته بین‌المللی المپیک، بخش‌هایی هستند که اساسنامه کمیته باید از آنها عبور کند تا به مرحله اجرا برسد که کمیته ملی المپیک برای کوتاهتر کردن این مسیر، خواسته نماینده وزارت در نشست‌ها حضور داشته باشد چراکه با اعمال نظرات وزارت ورزش، دراصل برخی نظرات دولت اعمال شده است و وقتی اساسنامه برای تایید در هیات وزیران، ارائه شود؛ زمان کمتری برای تاییدش صرف می‌شود اما این تصمیم به آن اندازه کارآیی ندارد که بتواند بقیه فرصت‌های از دست رفته را جبران کند.

شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک در رابطه با این موضوع می‌گوید: «اساسنامه کمیته باید چند مرحله را طی کند تا به تایید نهایی برسد. ابتدا باید در هیات اجرایی، پیش نویسی که آقای رسول خادم و همکاران‌شان آماده کرده‌اند را بررسی کنیم. ضمن اینکه باید در مجمع عمومی هم تایید اعضای مجمع را بگیریم اما  بعد از هیات اجرایی و مجمع، دو بخش دیگر وجود دارند که گرفتن تاییدیه آنها زمانبر است. شرایط این دو بخش به این صورت است که ما باید همزمان با هم کار را در این دو قسمت پیش ببریم چراکه ممکن است برای مثال تایید کمیته بین‌المللی المپیک را بگیریم اما هیات دولت به بندهایی ایراد داشته باشد. یا بر عکس در هیات دولت مصوب کنیم اما وقتی برای کمیته بین‌المللی المپیک می‌فرستیم، آنها به بندهایی ایراد بگیرند. طرح موضوع در هر دوی این بخش‌ها نیز زمانبر است به گونه‌ای که برای طرح موضوعی در هیات دولت باید در نوبت طولانی باشیم و اگر قرار باشد، تایید نشود، زمان زیادی را از دست خواهیم داد.

به همین دلیل می‌خواهیم نظرات وزارت ورزش را داشته باشیم، تا حداقل بخشی از نظرات هیات دولت را در اساسنامه تامین کنیم چرا که هیات دولت در زمان بررسی قطعا نظر وزارت ورزش را می‌پرسد. در همین شرایط نیز پیش نویسی را به سوییس بفرستیم تا آنها هم نظرات اولیه را بدهند. بعد از گرفتن تمام این نظرات سعی کنیم اساسنامه‌ای را آماده کنیم که با کمترین احتمال برای رد شدن مواجه باشد. در کنار تمام اینها، حداقل 45 روز پیش از تشکیل یک مجمع عمومی، باید اطلاعیه برگزاری مجمع را بزنیم و اعضا را دعوت کنیم که در شرایط فعلی، حتی اگر قرار باشد مجمع سالیانه‌مان را تا آخر سال برگزار کنیم، بعید است اساسنامه را برای تایید بتوانیم در مجمع مطرح کنیم. شاید فقط بتوانیم پیش نویسی را در قالب اینکه اعضا در جریان تغییرات احتمالی قرار گیرند، به اعضا ارائه کنیم و سپس تمام این مراحل قانونی را طی می کنیم تا تایید بخش های مختلف را بگیریم.»

 با توجه به این توضیحات شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک، تقریبا تایید اساسنامه در فاصله دو ماه باقیمانده تا پایان سال، بسیار بعید و دور از ذهن است و باید حداقل یک دوره زمانی 3- 4 ماهه برای این کار در نظر گرفت. ضمن اینکه اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تاکید دارند که محدودیت زمانی ندارند و نمی‌خواهند عجله کنند.

گزارش: آزاده پیراکوه

 

 

کد خبر : ۴۵۲۵۱۲