خبرگزاری کار ایران

کامرانی فر:

چرا بعضی از افراد که سابقه داوری دارند، کارشناسی نمی‌کنند؟/ 88 مسابقه را دقیقه به دقیقه آنالیز کردیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۶۱۹

نشست خبری رئیس دپارتمان داوری فدراسیون به منظور ارائه عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر و همچنین فعالیت‌های صورت گرفته بعدازظهر امروز با حضور فریدون اصفهانیان، حسن کامرانی فر و اعضای دپارتمان داوری برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، حسن کامرانی فر در ابتدا درباره عملکرد داوران فدراسیون فوتبال اظهار داشت: از نقدهای منصفانه رسانه‌ها و همراهی آنها با کمیته داوران قدردانی می‌کنم و امیدوارم این فضای تعامل بتواند در رشد داوری ما موثر باشد. دپارتمان در پنج قسمت آموزش، آمادگی جسمانی، بازآموزی، توسعه داوری و تحقیقات فعالیت کرده است.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون با اشاره به فعالیت نیم فصل لیگ برتر و فعالیت‌های صورت گرفته گفت: در بحث بازآموزی، دو دوره کلاس که یک دوره زیر نظر فیفا بود که 30 داور منتخب را انتخاب کردیم. در این دوره برای توسعه داوری ٨٠٠ داور را از استان‌ها معرفی کردیم و از نظر دانش فنی و آمادگی جسمانی ارزیابی کردیم. کلاس دوم هم بعد از پایان نیم فصل اول برای اولین در جزیره کیش برگزار شد که اطلاعات روز داوری را به آنها گفتیم. در زمینه تحقیقات نیز تمامی باز‌ی‌های نیم فصل اول را در این دوره چند روزه برای آنها آنالیز کردیم. یکی از اهدافی اصلی ما در دپارتمان یکنواخت سازی است. همچنین ساعت‌هایی که در اختیار داوران قرار دادیم، سیستم دوندگی آنها را کنترل کردیم. سیستم پلار نیز مربوط به آمادگی جسمانی داوران بود را اندازه گیری کردیم.

وی افزود: حدود 110 صفحه کارهای آماری انجام دادیم که در سایت فدراسیون می توانید آن را مشاهده کنیم. همچنین پنالتی هایی که گرفته نشده و  اشتباهات داوران در آن نیز درج شده است. کسانی که باید اخراج می شدند و اخراج نکردند. این آمار برای نیم فصل اول بوده ما برای جام حذفی هنوز این آمار را انجام نداده ایم. ما 88 مسابقه را دقیقه به دقیقه آنالیز کردیم. این مسایل روحی وروانی مقداریش هم دست مسوولان فدراسیون فوتبال است. باید دیگر اعضای فدراسیون تلاش کنند که این روحیات درست شود. فشارهایی که در این چند وقت از طرف مربیان به داوران وارد شده است. مصاحبه‌هایی که آنها کرده‌اند. جدیدا هم گزارشگرها هم به مسایل داوری ورود کرده و اظهار نظر می‌کنند و همینطور کارشناسی‌هایی که نمی‌خواهم کلمات ناجوانمردانه‌ای به کار ببرم ولی همینطور است. اتفاقاتی که در زمین بازی می‌افتد به صورت عکس کارشناسی می‌کنند. درباره کارشناسی باید واقعیت را به شما بگویم. به خاطر سیستم فیلمبرداری در بعضی از استادیوم‌ها یک یا دو دوربین است که نمی‌شود کاملا آن را کارشناسی کرد.

وی در ادامه بیان کرد:  وقتی ما آنالیز می‌کنیم براساس اتفاقات بازی است. شاید کارشناسان در مرحله اول اعلام پنالتی کنند اما در حرکت آهسته که مشخص می شود پنالتی نبوده این به خاطر مشکلاتی بوده که در بعضی از استادیوم ها وجود دارد.بعضی از تصمیمات کارشناسان درست نبوده است. تعدادی کارشناس هستند که کارشناسی می کنند بعضی تیم ها می آیند و مسایلی که به نفع شان هست را نشان می دهند من خواهشمندم که تیم ها برای خودشان یک کارشناس تعیین کنند. چرا بعضی از افراد که سابقه داوری دارند کارشناسی نمی‌کنند؟ بیایند کمک کنند و کارشناسی کنند چون آنها اطلاعات کامل دارند. یکی از مسایلی که به داوری لطمه زده چندگانگی نظرات است. بازی‌هایی که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود به خاطر شرایط خوب دوربین‌ها می‌توان خوب کارشناسی کرد از دوستان خواهش می‌کنم کمک کنند و چند دوربین را در استادیوم‌ها اضافه کنند و سیستم فیلمبرداری را به روز کنند. بحث صداوسیما نیست، بحث تخصصی تصویربرداری است.

کامرانی فر درباره اعتراض تراکتوری‌ها مبنی بر اینکه بازیکنان این تیم با اشتباه داور از بازی پرسپولیس محروم شدند گفت: از زمانی که من آمدم و صحبت‌هایی که با داوران داشتم این بوده که داوران مسوول محروم شدن بازیکنان نیستند. چیزی که برای داوران مهم است اجرای قانون است. بازیکنان اگر احساس می کنند که نیاز به  حضور در بازی بعدی هستند نباید اخراج و یا اخطار بگیرند. 

بعضی ها می گویند داوران باعث می شوند که بازیکنان از بازی بعدی محروم شوند. من حتی  گفتم هیچ فرقی نمی‌کند حتی اگر بازی دربی باشد و بازی بعد با چه تیمی باشد. در هر صورت داوران مسئول اجرای قانون هستند. حتی اگر تیمی چند گل هم جلو باشد قانون باید اجرا شود. یک عده شرایط دپارتمان را ضعیف می دانند، حق دارند. الان تیم جدید به دپارتمان آمده و اجازه بدهند که کار خودشان را انجام بدهند اگر قصد کمک دارند می توانند مطرح کنند و بیایند حضور پیدا کنند. اینکه بخواهند عملکرد دپارتمان را زیر سوال ببرند درست نیست. هرجا احساس کردند می توانند کمک کنند بیایند. پیشکسوتان داوری به دپارتمان آمده اند و با ما صحبت کرده اند. ما با آنها مشورت کرده ایم و از تجربیات آنها نیز استفاده می‌کنیم.

کامرانی فر درباره اشتباهات داوری و رفتار خارج از عرف مربیان و اتفاق روز گذشته اهواز عنوان کرد: جزو اصول قوانین داوری است تا زمانی که بازی مجددا شروع نشده بازی می‌تواند برگردد. مثالی می‌زنم یک بازی در اسپانیا داور پنالتی گرفته اما داور چهارم نظرش را برگردانده قوانین داوری می‌گوید هر چهار داور مسوول برگزاری بازی هستند. این جزو توصیه‌های AFC و فیفاست. در بازی دیروز اتفاقی افتاده و موضوعی که پیش آمده زمانی که اعلام پنالتی شده و تصمیم خوبی از سوی کمک داور چهارم گرفته شده و هیچ تغییر تصمیمی صورت نگرفته است. هر صحبتی که ناظر بازی و داوران انجام داده‌اند یکی از بهترین تصمیمات بوده داور ما هم قبل از اینکه اعلام پنالتی کند باید تمرکز بهتری داشته باشد و با تصمیم تیم داوری اعلام پنالتی شده است. 

رئیس دپارتمان داوری درباره اینکه مربیان تیم های برنده هم اعتراضاتی نسبت به داوری مسابقه دارند، تصریح کرد: این داوران که داوری می کنند سابقه خوبی دارند من باید بگویم شرایطی که الان پیش آمده ما به نیم فصل اول برمی گردیم در خیلی از بازی ها روند داوری فوق العاده خوب بود. که حتی شبکه های تلویزیونی درباره بعضی از بازی های حساس گفتند هرچقدر گشتیم مشکلی از داوری پیدا نکردیم. داوران ما در سطح دنیا بهترین عملکرد را دارند و حتی در خارج از کشور هم داوری می کنند. این واقعیت است که بازیکن شرایط روحی و روانی خوبی ندارد نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد همین شرایط الان برای داوران به وجود آمده است. مطمئن باشید در ادامه راه داوران شرایط بهتری پیدا خواهند کرد. اعتراض شده یک روش برای تیم ها به وجود آید .شاید در این قضیه باید برخورد شود تا یکسری از مصاحبه ها صورت نگیرد اگر این روند ادامه پیدا کند فوتبال ضرر می کند.

وی درباره اینکه چرا در یک بازی چند پنالتی گرفته نمی شود و چرا برای دربی داور خارجی نمی آورید  گفت: خدمت همه داوران گفته ام هر کدام بیشترین پنالتی درست را بگیرد، تشویق می شود. این موضوع باید در فوتبال ما اتفاق بیفتد حتی ما چند نفر را آنالیز کردیم. داوران را به این سمت می بریم که یک نگاه جدید به این موضوع داشته باشند. شاید قبلا اینطور نبوده باشد اما نیاز به زمان داریم و با عوض کردن روش داوری، کمیته و دپارتمان داوری در تلاش است که یک روش در داوری ایران ورود کند که هر لحظه تصمیم درست گرفته شود. درباره سوال دوم هم باید بگویم، از داور خارجی استفاده نخواهیم کرد به هیچ عنوان این اتفاق نخواهد افتاد ما داوران توانمندی داریم. داوران ما در بیرون کشور به خاطر این بوده خوب است که دید AFCنسبت به ما عوض شده است. 

وی درباره اینکه در هفته گذشته 8 مورد اشتباه داوری بوده عنوان کرد: دو موضوع را مطرح می کنم ابتدا اینکه با توضیحاتی که من دادم داوران شرایط خود را به بهترین عملکرد می رسانند به خاطر فشارهایی بوده که از بیرون وارد شده است. محروم کردن داور به خاطر اشتباهات، اشتباه است. باید حواسمان به داوران باشد. وقتی می گوییم شرایط روحی روانی فشار آورده باید کمک کنیم. شاید در این دو ، سه هفته فشار زیاد بوده است. با بعضی از داوران ما با شماره های ناشناس تماس گرفته شده است و با داور ما درباره کمک داور صحبت کرده اند و گفته اند که کمک داور ضعیف بوده است همان داور در آن بازی اشتباه می کند. اینها همه موثر است . این آمار درستی نیست که شما گفتید بازی مشهد پنالتی که گرفته شد این خطا باید بیرون اعلام می شد و فقط همین بوده است. تیم ها می توانند نظراتشان را اعلام کنند توپی که دیروز در بازی پرسپولیس-صبا اتفاق افتاد نشان می دهد که توپ از خط رد نشده و تصمیم درستی بوده است. بازی ها انجام شده است.

رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا برخوردی با آنهایی که تماس می گیرند گرفته نمی شود خاطرنشان کرد: دقیقا موضوع مهمی را مطرح کردید. گزارش کامل این اتفاقات را آمده کرده ایم و منتظریم که فدراسیون برخورد کند و مطمئن هستیم مسئولان اقدام می کنند من دوست نداشتم موضوع به اینجا کشیده شود ما از تجربیات همه  استفاده کردیم. اجازه بدهید دپارتمان کارش را انجام دهد. یکی از مواردی که نیاز به بازنگری دارد دستمزد داوران است. در فوتبال شما بحث داوران را مطرح می کنید. شما همیشه حق الزحمه داوران گفته اید و مطرح کرده اید دیگر اعضای فدراسیون هم باید این موضوع را مطرح کنند. 

کامرانی فر در پاسخ به این سوال که چند داور خداحافظی کردند تصریح کرد: مسایلی که در این دو هفته افتاد بیشتر روحی روانی بود ما برای ریکاوری داوران برنامه داریم و کارهایی را در نظر گرفته ایم. آن قسمت که مربوط به ما هست ورود می کنیم باید تلاش را بیشتر کنیم. درباره خداحافظی ترکی هم باید بگویم هجمه ای که در دپارتمان وارد شد به خاطر آقای ترکی بود. تجربه ای که من دارم شرایط تست خارج را با داخل نمی توان مقایسه کرد. بعضی از داوران مجبورند برای تست به خارج بروند ایشان جزو افتخارات داوری ایران بوده و خواهند بود. ایشان 4، 5 صبح به محل تست رسیدند. بی انصافی بود که از ایشان تست نگیریم. ما بعد از اینکه این اتفاق افتاد تشکیل جلسه دادیم و از بزرگان مشورت  گرفتیم. ایشان در کلاس کیش هم حضور داشت و در یک تصمیم ناگهانی همه را غافلگیر کرد و خداحافظی کردند برای من این موضوع سخت بود. مطالبی که در آنجا مطرح شد به رسم امانت نمی توانم بگویم از این موضوع سواستفاده نمی کنم ایشان از یکسری از مسایل ناراحت بودند. خداحافظی به خاطر رفتارهایی بود که با ایشان شد. تصمیم ایشان نهایی بود و هرچقدر صحبت کردیم قبول نکرد. آقای ترکی تا 2018 می توانستند قضاوت کنند و تا 45 سالگی قضاوت کند. 

وی درباره اینکه ممکن است داور دربی فغانی باشد گفت: یکی از 6 داور ایشان هستند.  بعضی از داورها درصد اشتباهشان پایین است و ما آن داوران را برای این مسابقات انتخاب می کنیم.فغانی می تواند یکی از افرادی باشد که این بازی را قضاوت کند. حساسیت را از طرف تیم ها متوجه شده ایم و  این هم به دلیل حساسیت بازی هاست. ما می خواهیم که فاصله از بین برود.

رئیس دپارتمان داوری در پایان درباره اینکه بهترین داور چه فردی  بوده است گفت: شش تا هفت داور بودند که عملکرد خوبی داشتند ما با درصد نمره تعیین می کنیم که داور چه عملکردی دارد. من نمی توانم در اینجا اسم خاصی را بیاورم ما داوری داشتیم که در بازی های پخش مستقیم بهترین عملکرد را داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز