خبرگزاری کار ایران

اسپانسرها نسبت به وزش بانوان کم لطفی می‌کنند؛

خوش قدم: دختران کاراته‌کا بهتر از آقایان نتیجه می‌گیرند + عکس

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۱۲۸

سرمربی تیم ملی امید کاراته بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا به دلیل برد و باخت بازیکنان و مشکلات تیم امید کاراته پرداخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پس از 3 روز پیکار نفس گیر در رقابت‌های لیگ جهانی کاراته‌وان پاریس، سهم ایران در اولین دوره لیگ جهانی کاراته وان در سال 2017 دو مدال طلا و دو مدال برنز بود  که یک مدال طلا آن توسط طراوت خاکسار نماینده وزن 55- کیلوگرم کسب شد. بانوان کاراته‌کا در این رده مسابقات با 2 نماینده ( حمیده عباسعلی و طراوت خاکسار) راهی مسابقات شده بودند که کاراته کار سنگین وزن کشورمان به دلیل آسیب دیدگی در مرحله یک هشتم نهاییی بازی را به کاراته‌کار میزبان واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت. در ادامه این رقابت ها خاکسار توانست با غلبه بر حریفان به دور نهایی راه یابد و گردن آویز طلا را به دست آورد. با وجود مقام آوری و کسب افتخاری دیگر توسط بانوان، اما هم‌چنان حاشیه ها دست از سر بازیکنان و سرمربی این رشته بر نداشته است. در  خصوص این حواشی ایجاد شده به پای صحبت سمانه خوش‌قدم، سرمربی تیم ملی امید و همراه کاراته کاران در پاریس نشستیم.

سطح مسابقات کاراته وان پاریس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کاراته که جزو رشته های المپیکی در دوره آتی اعلام شده، به دنبال دریافت امتیازات لازم برای مجوز حضور در این رقابت هاست، بر این اساس امتیازات تورنمنت مسابقات کاراته وان فرانسه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود. نفرات برتر مسابقات جهانی 2016 اتریش در این مسابقات شرکت کرده بودند و به دنبال امتیازات آن بودند. برای نمونه در وزن طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی نفرات اول و سوم مسابقات جهانی اتریش حضور داشتند و به قدری رقابت ها فشرده بود که در وزن 55- کیلوگرم نفر اول جهان، عنوان سومی این مسابقات را کسب کرد.

چه عاملی باعث باخت حمیده عباسعلی شد؟

عباسعلی در بازی اول با حریف مکزیکی، متاسفانه دچار آسیب دیده‌گی از ناحیه کتف شد. برای همین نتوانست کارهای تاکتیکی از قبل برنامه ریزی شده را انجام دهد و تکنیک‌هایش محدود شد. با این حال با وجود مصدومیت 4 مسابقه با حریفانی از کشور مکزیک، فرانسه، هلند انجام داد که از هر 3 بازی برنده خارج شد و در یک هشتم نهایی متاسفانه مقابله حریف فرانسوی که مقام‌های قهرمانی اروپا را در کارنامه خودش دار قرار گرفت و ک بر صفر بازی را واگذار کرد. اگر حمیده دچار مصدومیت نبود قطعا مدال آوری می کرد.

طراوات خاکسار در بازی کاراته وان گذشته مقام پنجم را کسب کرده بود، دلیل موفقیت و کسب مدال طلا توسط او را در این مسابقات چه می دانید؟

از آن جایی در کاراته‌وان دوره قبل شرکت کرده بودیم به شناختی از رقبا رسیده بودیم، امسال با آنالیزی که بر روی اصلی ترین حریفان داشتیم در مسابقات حاضر شدیم. طراوت سال گذشته به حریف اوکراینی خود باخته بود که در طول یک سال در تمرینات دائما بر استراژی غلبه بر این حریف تمرکز و تمرین کرده بود و در بازی اول توانست با غلبه بر این حریف پیروز میدان باشد.

خوش قدم: دختران کاراته‌کا بهتر از آقایان نتیجه می‌گیرند + عکس

 با توجه به این که اسپانسری برای این رقابت ها نداشتید و با هزینه شخصی راهی این مسابقات شده بودید، از عملکرد کاراته کاران تا چه میزان راضی هستید؟

با وجود آسیب دیدگی حمیده عباسعلی و این که نتوانست مدالی کسب کند اما توانستیم به خوبی در این مسابقات ظاهر شویم و تمام نقاط ضعف مان در تکنیک و تاکتیک بازیکنان را متوجه شدیم و از بازیکنان رضایت کامل دارم. اهمیتی که این مسابقات برای ما داشت به دلیل حضور نامداران جهان در این مسابقات بود. با وجود همه سنگ اندازی‌ها و مخالفت ها و نبود اسپانسر در این مسابقات حضور پیدا کردیم، زیرا بهترین ارزیابی برای خودمان و شناخت حریفان بود. می‌خواستیم ضمن حفظ رتبه رنکینگ بازیکنان، به برداشتی جامع از بازیکنان برسیم. به هر حال ما باید از آزمون و خطاهای بسیاری عبور کنیم تا بتوانیم به نتیجه مدنظر و مدال المپیک برسیم.

برنامه ورزشی‌تان برای آینده و تیم ملی چیست؟

برای کاراته‌وان بعدی که 29 اسفندماه ( 19 - 17 مارس)  در شهر روتردام هلند برگزار می شود آماده می شویم. هم‌چنین بازی های کشورهای اسلامی را اردیبهشت سال آتی و مسابقات قهرمانی آسیا را پیش رو داریم. البته بدون داشتن اسپانسر بعید می‌دانم بتوانیم در این رقابت‌ها موفق حضور پیدا کنیم.

یعنی تنها دلیل مقام‌آوری شما داشتن حامی مالی است؟

نداشتن اسپانسر دلیل اصلی ضعف ما در بازی های برون‌مرزی است. برای رفتن به مسابقات کاراته‌وان پاریس علاوه بر تمرینات مداوم برای جذب اسپانسر خیلی عذاب کشیدیم اما متاسفانه حامیان مالی ورزشی تمایل به سرمایه گذاری بر روی آقایان ورزشکار دارند.

خوش قدم: دختران کاراته‌کا بهتر از آقایان نتیجه می‌گیرند + عکس

شاید دلیل این نگاه برتری آقایان در ورزش است.

این دلیل درست نیست. یک بخش این نگاه مربوط به فرهنگ کشور و بخش دیگر مربوط به این می شود که پسران رسانه بیشتری در اختیار دارند. یک اسپانسر دنبال مطرح شدن است، به همین خاطر بر روی بانوان سرمایه گذاری کمی دارند و یا اصلا سرمایه گذاری نمی‌کنند. این حرکتی کاملا اشتباه است، چرا که کسب مدال ها در رشته های مختلف ورزشی بعضا نشان داده که دختران ورزشکار از پسران بهتر هم نتیجه گرفته اند. ما در کشور اسلامی و احساسی زندگی می کنیم بنابراین مدال گرفتن یک دختر محجبه همیشه اهمیت خاص تری نسبت به مدال‌های آقایان دارد.

برای مسابقات بعدی موفق به جذب اسپانسر شده‌اید؟

به شدت تمایل داریم که در کاراته وان های اروپایی شرکت کنیم، اما متاسفانه به دلایل مالی و هزینه های ورزش قهرمانی نمی توانیم از پس تمام مخارج بر بیاییم و اگر هم اسپانسر پیدا نکنیم که تا به امروز این گونه بوده، اصلا نمی تونیم اعزام شویم. هر چقدر هم عشق به کاراته و ورزش داشته باشیم و برای خودمان و مردم تلاش کنیم، این مسایل بر روند پیشرفت تاثیر گذار است و  بالاخره در ادامه راه متوقف خواهیم شد. از مسئولان و سرمایه‌گذاران ورزشی توقع داریم هر از گاهی به ورزش بانوان هم نگاهی بیاندازند و برای پیشرفت ورزش بانوان حامی باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز