خبرگزاری کار ایران

بهترین سال تمرینی برای بانوان را محیا کردیم؛

شادی پری‌در: امکان پیش‌بینی مسابقات وجود ندارد/ خادم الشریعه با قرعه خوبی مواجه شده است

اولین بانوی استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران گفت: با این‌که بازیکنان از سطح آمادگی خوبی برخوردار هستند اما نمی‌توان درباره نتایج پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، مسابقات قهرمانی شطرنج زنان جهان یک سال در میان به صورت حذفی و سال بعد به صورت مسابقات رویارویی برگزار می شود. این مسابقات در روز جمعه (22 بهمن ماه)  به صورت حذفی با حضور 63 شطرنج باز و به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. نایب رییس فدراسیون شطرنج بانوان در این خصوص گفت: این مسابقات در ابتدا بنا بود با حضور 64 بازیکن برگزار شود که به دلیل فوت بازیکن رومانیایی و فرصت محدود تا زمان مسابقات برای جایگزین، با 63 بازیکن که برترین های هر قاره محسوب می شوند، برگزار خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل قرعه استراحت که به حریف رومانیایی خورده است، در روز اول مسابقات 62 شطرنجباز به رقابت خواهند پرداخت و از بین این  ورزشکاران، 32 بازیکن به دور بعد صعود خواهند کرد و به همین ترتیب بازیکنان تحدید خواهند شد تا در مرحله ششم و مسابقه فینال که با 2 بازیکن برگزار خواهد شد. امیدواریم 3 بانوی شطرنج‌باز حاضر در مسابقات ( میترا حجازی پور، آتوسا پورکاشیان و سارا خادم الشریعه) جزو این برترین ها باشند.

اولین بانوی استاد بزرگ شطرنج در پاسخ به این سوال که از بین 3 بازیکن ایرانی احتمال می دهید کدامیک شانس بیشتری برای قهرمان شدن خواهند داشت، اظهار داشت: به هیچ وجه نمی توان پیش بینی کرد زیرا در بازی سال قبل قهرمان جهان در همان دور اول از مسابقات حذف شد،  اما به این دلیل که بازیکنان قوی در دور نخست حذف نشوند با بازیکنان ته جدول به رقابت خواهند پرداخت؛ بنابراین سارا به دلیل امتیاز بالا در رنکینگ جهانی با حریف راحت‌تری از ته جدول روبرو خواهد شد که تجربه نشان داده او در مقابل حریف های سرسخت‌تر راحت تر بازی می‌کند و به تبع قرعه آتوسا و میترا به نسبت سخت تر خواهد بود که با توجه به تمرینات مداوم به صعود هر 3 بازیکن امیدوار خواهیم بود.

پری‌در آمادگی ورزشکاران برای حضور این رقابت‌ها را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: امسال شطرنج بازان یکی از بهترین سال‌های اردویی خود را پشت سر گذاشتند. به مسابقات گرند‌پری اعزام شدند، در اکثر تورنمنت های جهانی شرکت کردند و حتی با هزینه شخصی در برخی مسابقات حاضر پیدا کردند. با توجه به  این‌که در حال حاضر نیز در مسابقات لیگ برتر بسر می برند از آمادگی مناسبی برخوردار هستند.

نایب رییس فدراسیون شطرنج حضور چهره های سیاسی را از امتیازات این بازی عنوان کرد و افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی و قارهای آسیایی مانند مالدیو ریاست فدراسیون شطرنج بر عهده رییس جمهور آن کشور است، هم‌چنین یکی از شطرنج‌بازان حاضر در مسابقات دختر شاهزاده تایلند است و حضور این اشخاص در تهران بر اهمیت مسابقات جهانی شطرنج زنان افزوده که همین باعث اعلام آمادگی حضور برخی سران کشور برای شروع بازی ها شده است.

وی در خصوص حضور آنیش گوری؛ شطرنج باز برتر جهان در این مسابقات نیز یادآور شد: همان طور که می دانید سوپیکو گورامیش ویلی همسر آنیش گوری از برترین بازیکنان شطرنج جهان است که در این مسابقات حضور دارد و همسر وی بنا بود به عنوان کوچ بازیکن در مسابقه باشد که تاکنون اعلام کرده‌اند در این مسابقات حضور نخواهند داشت.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه این رویداد روز 22 بهمن ساعت 18 در هتل اسپیناس پالاس برگزار شود که اگر برنامه تغییر نکند، شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، رییس جمهوری مولداوی و شاهزاده تایلند در مراسم افتتاحیه این مسابقات شرکت می‌کنند

 

 

کد خبر : ۴۵۷۳۸۹