خبرگزاری کار ایران

راز ماجرای تساوی خادم‌الشریعه پس از 78 روز کشف شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۲۰۷

ماجرای باخت استاد بزرگ شطرنج ایران از زبان حریف اوکراینی‌اش برای نخستین بار گفته شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، مهر ماه سال جاری بود که سارا خادم الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران در مسابقات گرندپری خانتی مانسیسک به تساوی مقابل ناتالیا ژوکوآ، شطرنج باز اوکراینی تن داد و جوانمردانه از خیر پیروزی مقابل حریفش گذشت و بعد از آن به الگوی اخلاق، فردین و تختی دوباره ایران لقب گرفت. با شروع رقابتهای قهرمانی شطرنج زنان جهان و حضور حریف اوکراینی در تهران فرصتی پیش آمد تا داستان را از زبان شخص اول این اتفاق بشنویم.

 

باز هم رویدادی دیگر در تهران و باز هم حضور شما در ایران. 

دومین باری است که به ایران آمده‌ام. سال گذشته برای مسابقات گرندپری بود که به ایران سفر کردم و از حضورم در این کشور لذت بردم. حالا پس از یک سال، خوشحالم که دوباره در ایران هستم و این بار یک تورنمنت بسیار مهم را پیش‌رو دارم. 

 

البته این ‌بار مسابقات سخت‌تری دارید. 

این دو رویداد با هم قابل قیاس نیستند. مسابقات قهرمانی جهان به شکل حذفی برگزار مییشود و استرس بسیار بالایی دارد اما در گرندپری، نتیجه یک بازی می‌تواند، یک بازیکن را از تورنمنت حذف کند. راستش را بخواهید تا اندازه‌ای استرس دارم اما از مربی خودم که یک استاد بزرگ فوق‌العاده با دانش و باتجربه است، به خوبی کمک گرفته و حتی خودم را برای دیدار تکمیلی سریع احتمالی هم آماده کرده‌ام. 

 

میزبانی ایران چطور بوده، راضی هستید؟ 

کیفیت میزبانی ایران در حد کیفیت مسابقات جهانی است. شرایط خوب و مناسبی از نظر هتل، حمل‌و‌نقل و... وجود دارد و فکر مییکنم دیگران نیز با نظر من موافق باشند.

 

آخرین تورنمنت مهمی را که شرکت کردید، حتما به یاد دارید. در خانتی مانسیسک با سارا خادم‌الشریعه بازی کردید و اتفاق عجیبی افتاد. داستان را خودتان تعریف میکنید؟ 

المیرا یکی از دوستان نزدیک و صمیمی من است، حالش بد شد و به بیمارستان بردیمش. شرایط روانی بسیار بدی داشتم. یک نفر باید در کنار او در بیمارستان میماند؛ همین مسئله، باعث شد که از سارا بخواهم یک تساوی زودهنگام با هم داشته باشیم که سارا هم با جوانمردی این مسئله را پذیرفت. 

 

  این توافق پیش از حضور شما در سالن بود؟ 

نه، به محض اینکه سر میز رسیدم، کاملا مشخص بود که حالم خوش نیست و شرایط بازیکردن ندارم. به‌همین‌دلیل، به سارا گفتم اگر ممکن است تساوی زودهنگامی داشته باشیم تا من به بیمارستان برگردم. با اخلاق و شخصیتی که از سارا سراغ دارم، تقریبا مطمئن بودم پیشنهاد من را قبول می‌کند و این اتفاق نیز افتاد. 

 

اگر بازی به شکل معمول ادامه پیدا میکرد، فکر می‌کنید چه نتیجه‌ای به دست میآمد؟ 

شطرنج قابل پیش‌بینی نیست و تساوی زودهنگام ما در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز در مراحل آغازین بازی بودیم اما حال روحی من واقعا به‌هم‌ریخته بود و اصلا شرایطی نداشتم که بتوانم با آرامش تمرکز کنم و عملکرد خوبی داشته باشم. 

 

می‌دانید که این حرکت سارا انعکاس زیادی در رسانه‌ها داشت و به‌عنوان یک الگوی اخلاقی معرفی شد؟ 

واقعا هم به همین شکل است. سارا واقعا دختر مهربان و خونگرمی است و خیلی خوشحالم که علاوه بر رقیب، دو دوست خوب برای هم هستیم. کاری که او انجام داد، الگویی برای همه شد و درخور این توجه رسانه‌ای بود. او موقعیت بد من را درک کرد و اجازه داد بازی با تساوی به پایان برسد. 

 

پس از یک پیروزی در گرندپری تهران و یک تساوی توافقی در خانتی مانسیسک، نتیجه رویارویی احتمالی سوم شما چه خواهد بود؟ نوبت بردن سارا نیست؟ 

نمی‌دانم (باخنده)؛ البته در یک طرف جدول نیستیم و شاید اصلا در این تورنمنت با هم روبه‌رو نشویم. سارا بازیکن قدرتمندی است که بازی‌کردن با او به‌هیچ‌وجه آسان نیست. از طرفی، در این تورنمنت مساوی معنا ندارد و یک طرف، باید حتما پیروز شود. ترجیح مییدهم با سارا روبه‌رو نشوم (خنده).

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز