خبرگزاری کار ایران

سرقت بزرگ از ورزش زورخانه‌ای؛

ادعای حاشیه ساز آذربایجان علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۸۶۲

آذربایجان یک بار دیگر ادعایی کذب را علیه ایران انجام داده است که می‌تواند حاشیه بزرگی در پی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، ادعایی کذب که شاید با دست دست کردن مسوولان ورزش ایران رنگ واقعیت به خودش بگیرد.

با توجه به این که ورزش زورخانه‌ای متعلق به ایران است و در راستای همین تعلق بود که فدراسیون بین‌المللی راه‌اندازی شد تا این ورزش به کشورهای کوچکی مثل همین آذربایجان که هیچ شناختی از ورزش زورخانه‌ای نداشتند با این ورزش آشنا شوند اما مشخص نیست که فدراسیون بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در این سال‌ها چه کرده است که حالا آذربایجان ادعای مالکیت این ورزش را دارد.

مالکیت ورزشی که بخشی از فرهنگ ایران است و قرار بود به دنیا صادر شود اما حالا به نظر می‌رسد که به سرقت رفته است.

بازی‌های کشورهای اسلامی اردیبهشت سال 96 در کشور آذربایجان برگزار می‌شود که در صفحه این مسابقات به جزییات درباره رشته‌های شرکت‌کننده اشاره شده که یکی از این رشته‌ها ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی است. در این سایت در نکته‌ای جالب در وصف ورزش زورخانه‌ای نوشته شده است: «طبق واقعیت‌های تاریخی منبع ورزش ملی آذربایجان ورزش زورخانه‌ای است که اساس آن به 700 سال قبل برمی‌گردد که توسط پوریای ولی چارچوب مشخصی گرفت.» ادعایی عجیب و باور نکردنی که البته برای اولین بار نیست که آذربایجانی‌ها چنین ادعایی را دارند.
فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و پهلوانی در دهه 80 راه اندازی شد. با این هدف و نیت که ورزش ملی و زورخانه‌ای ایران را در دنیا ترویج بدهد و به این ترتیب اخلاق و مرام ورزش پهلوانی هم به سایر کشورها صادر شود. برای این مهم در سالهای گذشته سرمایه گذاری بسیاری صورت گرفته است. بودجه‌ای کلان و جداگانه برخلاف روال بین‌المللی به این فدراسیون اختصاص یافت؛ چرا که قرار بود فرهنگ و اخلاق ایرانی از طریق این ورزش به دنیا معرفی شود. همین الان هم فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و پهلوانی که ریاست آن برعهده محسن مهرعلیزاده است برخلاف ساختار همه فدراسیون‌های بین‌المللی از بودجه دولتی ارتزاق می‌کند و حتی گفته می‌شود قرار است در سال 96 این بودجه به حدود 8میلیارد تومان برسد. بودجه‌ای که بیشتر از بودجه بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی کشورمان است.
فدراسیون‌هایی که در ورزش قهرمانی فعالیت می‌کنند و آبروی ورزش ایران در سطح بین‌الملل هستند. فدراسیون وزنه‌برداری که در بازی‌های ریو موفق به کسب دو مدال طلا شد چقدر از دولت بودجه می‌گیرد؟ یا فدراسیون کشتی که همیشه سهم بسزایی در موفقیت‌های کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک داشته است، چه مقدار بودجه از وزارت ورزش و جوانان دریافت می‌کند؟ اگر بخواهیم این بودجه را با بودجه فدراسیون وزنه‌برداری قیاس کنیم، فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای نزدیک به دو برابر ورزش مدال آور و افتخار آفرینی چون وزنه‌برداری بودجه دریافت می‌کند.
یا فدراسیون بوکس که جزو ورزش‌های مدال آور ایران در بازی‌های آسیایی است نزدیک به یک چهارم این بودجه را دریافت می‌کند. اگر بخواهیم مثال بزنیم فدراسیون‌های زیادی را می‌توانیم نام ببریم که به اندازه فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نمی‌توانند بودجه دریافت کنند. در حالی‌که در هیچ جای دنیا هم سابقه ندارد که فدراسیون بین‌المللی از بودجه دولتی استفاده کند. به طور مثال فدراسیون جهانی فوتبال فیفا که مقرش در سوییس است، آیا از دولت سوییس بودجه‌ای را دریافت می‌کند؟ هیچ کدام از این فدراسیون‌های بین‌المللی به واسطه حضور در این کشور از دولت بودجه دریافت نمی‌کنند اما سوال اینجاست که خروجی این سرمایه گذاری هنگفت در فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای و پهلوانی چه بوده است؟ با گذشت بیش از یک دهه فعالیت این فدراسیون بین‌المللی حالا باید کشور کوچکی چون آذربایجان که در ورزش زورخانه‌ای هیچ حرفی برای گفتن ندارد، باید ادعای مالکیت این رشته را در 700 سال گذشته کند؟
به نظر می‌رسد کمی باید از این فدراسیون بین‌المللی و مسوولان آن سوال پرسید که هدف از راه اندازی این فدراسیون چه بوده و تا چه اندازه به این هدف نزدیک شده اند؟ فدراسیونی که وظایف اصلی خود را رها کرده است و همه کارش به درگیری با عوامل داخلی ختم شده است.
در حالی که باید طوری برنامه‌ریزی کند که این قبیل اتفاق‌ها نیفتد یا حداقل الان که آذربایجانی‌ها مدعی شده‌اند، طوری ورود کند که آنها نتوانند کاری از پیش ببرند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز