خبرگزاری کار ایران

پرونده ای پیرامون اسپانسر سرخابی های پایتخت

استقلال و پرسپولیس پیامکی!/ سامانه بازی با احساسات

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۳۵۷

استقلال و پرسپولیس با اینکه اسپانسر مشخصی دارند اما مشکلات مالی در این دو تیم بیداد می کند.

به گزارش ایلنا، نامش را هر چیزی که می خواهید بگذارید. اسپانسر، حامی مالی، یا هر چیز دیگر.عنوانی که این روزها حول و حوش فوتبال و خاصه سرخابی های پایتخت شنیده می شود. ابهام بزرگ وقتی شکل گرفت که بازیکنان پرسپولیس پس از قهرمانی در سوپرجام به جای حرف های امیدوار کننده از کمبود منابع مالی و طلبهای عقب مانده شکایت و گله کردند. همین مساله کافی بود تا سوالات زیادی برای علاقمندن پیش بیاید. چرا اسپانسری که این همه پول پیامک دریافت می کند نمی تواند به وعده های مالی خود عمل کند؟ به چه دلیل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و مسئولین این دو باشگاه سعی دارند بگویند همه چیز خوب است و به نوعی از اسپانسر مورد نظر رعب و وحشت دارند؟  اسپانسر مذکور با چه قدرتی هر کاری که می خواهد را انجام می دهد؟ دربی دوستانه و شوی پیامکی از یک طرف و مصاحبه های گاه و بیگاه تعیین تکلیف های عجیب و غریب تنها گوشه ای از این ابهامات است که در ادامه سعی می کنیم کمی در این باره روشنگری کنیم.

اصلا اسپانسر چیست؟

فرهنگ فارسی معین واژه اسپانسر را اینگونه معنی می کند. سرمایه گذار، متعهد و ضامن ، برپا کننده ، بانی ، حمایت - کننده مالی در کارهای فرهنگی و هنری و ورزشی و...

اسپانسرینگ یکی از راه های بازاریابی است که به سرعت در حال رشد و گسترش است ، برخی از آمارها نشان می دهد که بازاریابی از طریق اسپانسرینگ بیشترین رشد را در یالات متحده آمریکا در مقایسه با سایر فرمهای بازاریابی داشته است.

هدف اسپانسرینگ واضح است ، افزایش اعتبار، توسعه تصویر برند و افزایش پرستیژ و درنهایت اعتلای نام محصول ،شرکت ،برند و... اما برای این که به این سوال که چرا شرکت ها اسپانسر می شوند  باید توجه داشته باشیم که اسپانسرینگ نباید با تبلیغات اشتباه گرفته شود تبلیغات یک فعالیت کمی است و اسپانسرینگ یک فعالیت کیفی است.

در واقع یک برنامه اسپانسرینگ ارتباطی بین اسپانسر و حمایت شونده ایجاد می کند.

چند نکته:

×به نوشته بالا توجه کنید. هدف اسپانسرینگ واضح است. افزایش اعتبار... بله. هدف اصلی اسپانسرآوردن پول به باشگاه است. اتفاقی که در سرخابی های پایتخت رخ نداده است. هنوز هم مانند گذشته هشت پرسپولیس و استقلال گیر نه است. با این تفاوت که این بار آنها همه تلاش خود را برای معرفی یک سامانه می کنند و برایش هزینه می دهند و وقت می گذارند اما در نهایت اتفاقی رخ نمی دهد.

×دوستان دقت کنند. نوشته شده اسپانسرینگ، تبلیغات صرف نیست. نباید نگاه کمی باشد و باید کیفی به قضیه نگاه شود. اسپانسرینگ این نیست که بازیکن در تیزر شرکت کند و رپورتاژ بروند و در نهایت هم پول و پاداشش را نگیرد.

اسپانسرینگ در فوتبال: از جهان تا ایران

در سال 1920 وقتی کارشناسان اجتماعی و سیاسی انگلیس فهمیدند که می توان از فوتبال بهره برداری های اقتصادی کلانی هم داشت، اسپانسرها را به حمایت از فوتبال تشویق کردند تا به این ترتیب سودی دوجانبه تامین شود، اقدامی که باگذشت زمان امروزه به عنوان یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی برای فدراسیون های فوتبال و باشگاه‌ها محسوب می‌شود.

در فوتبال کشورمان که پرداخت حق پخش تلویزیونی نوپاست، حق کپی رایت رعایت نمی شود ، عواید حاصل از بلیت فروشی به دلیل نبود استادیوم های اختصاصی به طور کامل به باشگاه ها نمی رسد؛ شاید بتوان اسپانسر را مهمترین عامل درآمدزایی دانست.

گفتنی است که اسپانسرها یا حامیان مالی همیشه در فوتبال وجود دارند و از راه طرفداران فوتبال برای خود درآمدزایی می کنند. حامیان مالی فوتبال همانطور که از نامشان پیداست، هنگام مشکلات مالی تیم ، پشتیبانی مالی می کنند و تیم نیز دستاوردهای آنها را تبلیغ می کند.

×فقط پاراگراف بالا را دوباره مرور کنید. حامیان مالی یا همان اسپانسر باید هنگام مشکلات مالی تیم، پشتیبانی مالی باشند و تیم نیز دستاوردهای آنان را تبلیغ کند. نکته جالب این است که مورد دوم به نحو احسن انجام می شود اما مورد اول ....

اسپانسرهای معروف جهان فوتبال:

*** آدیداس بزرگترین حامی فوتبالی ها 

 

کمتر مسابقه ای در دنیا برگزار می شود که این برند آلمانی در آن حضور نداشته باشد! در واقع قرارداد آدیداس با دنیای فوتبال بسیار گسترده است. شرکت آدیداس توپ ها، لباس و لوازم داوران را تامین می کند و این شرکت حق فروش لوازم و توپ ها را در سراسر جهان دارد.

براساس گزارش های مالی آدیداس، این شرکت در سال 2010 یعنی در جام جهانی آفریقای جنوبی مبلغی برابر با 12 میلیارد یورو فروش داشت و بیش از 567 میلیون یورو سود بدست آورد.

*** کوکاکولا، نوشیدنی محبوب هواداران 

نوشیدنی های کوکاکولا را تمام هواداران فوتبالی می شناسند و طعم آنها را در هنگام دیدن بازی های فوتبال چشیده اند. کارخانه تولید کننده این نوشیدنی چندسالیاست که از اطراف زمین های ورزشی استفاده کرده و با تبلیغ در گوشه و کنار مستطیل سبز توانسته گام مثبتی در جهت پیشرفت و توسعه مالی کارخانه خود انجام دهد.

***مک دونالد یار دیرینه تماشاچیان 

"مک دونالد" نام شرکتی است که با شنیدن نام آن به یاد ساندویچ های گرم و خوشمزه و لذت تماشای یک بازی فوتبال می افتیم. این شرکت تهیه کننده غذای آماده برای جمعیت زیاد هواداران است که وظیفه سیرکردن تماشاگران گرسنه را برعهده دارد.

مک دونالد با این کار توانسته هم هواداران فوتبال را راضی نگهدارد و هم بتواند پول زیادی را کسب کند.این شرکت از قدیمی ترین حامیان مالی فوتبال در سراسر جهان است.

×آدیداس، کوکا کولا یا مک دونالد؟ کدام یک از آنها مسابقه ای را به زور می خواهند به دو تیم تحت حمایتشان تحمیل می کنند؟ از کدام یک از اسپانسرهای خود استفاده تبلیغاتی می کنند اما حق و حقوقشان را نمی دهند؟ تا به حال شده یکی از بازیکنان یا باشگاه های تحت قرارداد با این شرکت ها شکایتی داشته باشند یا دغدغه مالی داشته باشند؟ جواب خیر است و برای سامانه خاص داخلی با قاطعیت جواب منفی است.

نمونه یک قرارداد فی ما بین یک باشگاه فوتبال و یک اسپانسر:

ماده ۱-طرفین قرارداد:

این قرارداد در تاریخ ………………… در شهرستان ………. فیمابین باشگاه فرهنگی ورزشی …………به شماره ثبت ………………… به مدیریت و امضاء مجاز آقایان ………… به عنوان رئیس هیئت مدیره و ………………به عنوان مدیرعامل به نشانی تهران……………..که از این پس در این قرارداد باشگاه نامیده خواهد شد از یک سو و از طرف دیگر شرکت …………………………….. به شماره ثبت ……………………. و امضاء مجاز آقایان …………. به سمت رئیس هیئت مدیره و  ………….به سمت مدیرعامل به نشانی ……………………………………………………………………….. که از این پس در این قرارداد اسپانسر نامیده می شود منعقد گردید..

ماده ۲- موضوع قرارداد:

حمایت مالی و سرمایه گذاری و تامین منابع مالی درجهت استمرار توسعه فعالیت باشگاه که در زمینه فوتبال حرفه ای است توسط اسپانسر و تسهیل در امور مربوطه با حمایت مالی وفق این قرارداد و قراردادهای آتی که با ترویج و تبلیغ برند و خدمات و محصولات مورد تقاضای اسپانسر توسط باشگاه به روشها و مصادیق موصوف در این قرارداد می باشد.

ماده ۳- مبلغ قرارداد:

مبلغ قرارداد بر اساس توافق طرفین …………………. ریال است که توسط اسپانسر پرداخت خواهد شد .نحوه پرداخت مبلغ مزبور به شرح ذیل مورد توافق قرار گرفت:

الف: مبلغ ……………………… ریال معادل …………………. تومان که ………………. درصد از کل مبلغ را شامل می شود همزمان با انعقاد قرارداد که از سوی اسپانسر به باشگاه پرداخت خواهد شد

ب: مبلغ ………………………. ریال معادل ………………….. تومان که ………………درصد ار کل مبلغ قرارداد را شامل می شود در هفته ………. برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران در فصل …………که از سوی اسپانسر به باشگاه پرداخت خواهد شد.

ج:مبلغ ………………………. ریال معادل ………………….. تومان که ………………درصد از کل مبلغ قرارداد را شامل میشود در نیم فصل لیگ برتر فوتبال ایران در فصل سیزدهم که از سوی اسپانسر به باشگاه پرداخت خواهد شد.

د:مبلغ ………………………. ریال معادل ………………….. تومان که ………………درصد از کل مبلغ قرارداد را شامل میشود در هفته۲۴  لیگ برتر فوتبال ایران در فصل سیزدهم که از سوی اسپانسر به باشگاه پرداخت خواهد شد.

ماده ۴- مدت قرارداد:

این قرارداد از تاریخ امضاء ( تاریخ …../……./……۱۳الی ……../………./……..۱۳) به مدت …………… روز کاری اعتبار دارد در صورتی که طرفین موفق به تامین موارد خواسته شده از طرف سرمایه گذار نشوند و مدت هم منقضی گردد ، این قرارداد قابل فسخ خواهد بود و طرفین هیچگونه ادعایی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت.

ماده ۵- تعهدات عمومی طرفین:

-کلیه مدارک و اطلاعات موضوع این قرارداد باید به صورت محرمانه و امانت ( چه از طرف باشگاه و چه از طرف اسپانسر ) نزد طرفین باشد و طرفین ضامن حفظ آن هستند.

-طرفین با امضای این قرارداد تعهد خود را مبنی بر اجرای مفاد آن اعلام می دارند.

-هرگونه تغییر و تفسیر در مواد این قرارداد که طرفین ضروری و لازم بدانند در صورت توافق به صورت الحاقیه به این قرارداد اضافه خواهد شد.

-نحوه تبلیغ نام و برند محصولات و خدمات مورد نظر اسپانسر توسط باشگاه بر اساس عرف معمول و متداول باشگاههای موجود در لیگ برتر ایران خواهد بود ومصادیق و موارد عمده و خاص آن بدین شرح خواهد بود:

الف)درج لوگو و نام برند مورد نظر اسپانسر که عبارت خواهد بود از لوگو ………….. و نام فارسی ………………..روی قسمت جلوی لباس اعضای تیم فوتبال بزرگسال اعم از بازیکن و کادر فنی در مسابقات رسمی و دوستانه لیگ برتر فصل ……….. و جام حذفی فوتبال ایران

ب)درج نام برند مورد نظر اسپانسر که عبارت خواهد بود از نام ……….. قسمت پشت لباس به انگلیسی با عبارت ………….در بالای شماره پیراهن بازیکن و پشت لباس اعضای کادر فنی و پزشکی و تدارکات برای مسابقات رسمی و دوستانه لیگ برتر فصل ……… و جام حذفی فوتبال ایران

ج)درج لوگو و نام برند مورد نظر اسپانسر که عبارت خواهد بود از لوگو ……………… و نام …………………..در رو و پشت کلیه البسه تمرین و کادر فنی و تدارکاتی و پزشکی و تیم فوتبال بزرگسال در لیگ برتر فصل ……………. و جام حذفی فوتبال ایران در روزهایی که ایشان برای مسابقه و یا تمرین در اختیار باشگاه می باشند.

د)درج لوگو و پیوند فعال سایت اسپانسر در سایت باشگاه

ه)درج لوگوی اسپانسر روی سربرگ های باشگاه

و)درج لوگوی اسپانسر روی بنرها و هرگونه اعلامیه و آگهی مربوطه باشگاه اعم از مدارس فوتبال، تیم های پایه ، کمپ های استعدادیابی و تورنمنت های دوستانه و ساختمان ستاد باشگاه

ز)ترویج نام و خدمات اسپانسر با تصریح به نام ………………….. در رسانه های گروهی بوسیله بازیکنان و کادر فنی و مدیران و کارکنان باشگاه وفق برنامه های باشگاه و نیز این قرارداد.

ح)پخش تیزر تبلیغاتی اسپانسر قبل از شروع مسابقات و در بین دو نیمه از اسکوربورد استادیوم اختصاصی باشگاه.

ط)پخش تیزر تبلیغاتی اسپانسر در سایت باشگاه.

ی)تبلیغات محصولات اسپانسر از طریق بازیکنان و کادر فنی و چهره های شاخص و مدیران باشگاه

ک)نصب سنجاق سینه با لوگوی اسپانسر روی البسه رسمی کادر اداری و ستادی باشگاه و کادر فنی و بازیکنان.

-طرفین قرارداد متعهد هستند کلیه مقررات و آیین نامه های موجود در راستای موضوع قرارداد را رعایت بنمایند.

-اسپانسر کلیه خساراتی که ناشی از تاخیر وی در پرداختها متوجه باشگاه شود را باید پرداخت نماید . احراز میزان دقیق خسارت با نظر داور مرضی الطرفین خواهد بود.

-باشگاه در صورت تاخیر اسپانسر در پرداختها می تواند از ارائه خدمات موضوع قرارداد بدون آنکه اسپانسر حق اعتراض داشته باشد خودداری نماید.

ماده ۶- پیش بینی شرایط خاص:

کلیه قواعد و مقررات در شرایط خاص مطرح در قانون تجارت در این قرارداد مجرا است ضمن اینکه در زمان قوه قهریه و شرایط خاص اجرای قرارداد تا رفع آن به تعویق می افتد و در صورت استمرار با توافق طرفین و در صورت بلا مانع شدن قرارداد کلیه تعهدات طرفین ساقط می گردد. فلذا در صورت بروز هر یک از این عوامل طرف حادثه دیده مکلف است از طریق اظهار نامه وفق ماده ۱۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی طرف دیگر را مطلع نماید . همچنین تعریف فورس ماژور در این قرارداد موارد مصرحه در قانون مدنی می باشد.

ماده ۷- حل اختلاف:

هر اختلافی که در تفسیر یا اجرای این قرارداد حادث شود با ارجاع به آقای …………………… به نشانی ………………………..به عنوان داور مرضی الطرفین حل و فصل خواهد شد و نظر داور مرضی الطرفین که حداکثر ظرف دوماه از تاریخ درخواست هر یک از طرفین صادر خواهد گردید برای طرفین قطعی و غیر قابل اعتراض لازم الاجرا و لازم الاتباع می باشد و قابل استناد در تمامی مراجع قضایی و شبه قضایی و انضباطی نیز ارگانهای ورزشی اعم از فدراسیون و کمیته انضباطی می باشد داور مرضی الطرفین با امضاء ذیل این قرارداد قبول داوری نمود . طرفین حق طرح هرگونه دعوی را در جهت مخدوش نمودن نظر داور به این دلیل از خود سلب و ساقط نموند.

ماده ۸- اقامتگاه قرارداد طرفین

اقامتگاه قراردادی طرفین همان است که در ماده ۱ این قرارداد ذکر شده است و انجام کلیه مکاتبات به نشانی های مذکور در حکم ابلاغ به طرف دیگر می باشد. در صورت تغییر در نشانی های فوق مراتب می بایست به طور کتبی به طرف دیگر اعلام شود تا پیش از دریافت اعلامیه یاد شده کلیه مکاتبات ، مراسلات، اظهار نامه ها به نشانی های سابق ابلاغ شده محسوب می گردد.

ماده ۹- نسخ قرارداد:

این قرارداد در ۹ ماده و چهار نسخه متحد المتن و با اعتباری یکسان در تاریخ ……………….. ضمن عقد خارج لازمی تنظیمی و توسط طرفین امضاء و مبادله گردید.

 چند نکته:

×این قرارداد کاملا صریح و بی پرده به همه چیز اشاره دارد. اگر طبق عرف و اصول عمل شده باشد قرارداد سرخابی ها هم باید همین باشد مگر اینکه یک قرارداد ترکمانچای عجیب و غریب به انعقاد طرفین رسیده باشد که هیچ بعید نیست.

×فرض بر این است که همین قرارداد رسمی بسته شده باشد. بند یک تا چهار کاملا مشخص است و نیاز به توضیح ندارد. معرفی طرفین و مبلغ قرارداد و ... اما از بند ۵ ابهامات زیاد می شود و از در و دیوار سوال ها  آوار می شود.

×باشگاه های پرسپولیس و استقلال به تمام مواد مرتبط با خود که موظف بوده اند عمل کرده اند و جامه عمل پوشانیده اند. از پخش تیزر و حضور بازیکنان و ثبت لوگو در اسناد رسمی و .... همه و همه ریز به ریز و حتی بیشتر ازحد نیاز انجام شده اند اما جایی که اسپانسر باید به وعده های مالی خود عمل کند ماجرا وارد فاز عجیبی می شود. اگر ارقام میلیاردی که ابتدا گفته شد درست باشد این دو باشگاه نباید هیچ مشکلی داشته باشند و بدهی نباید حداقل به بازیکنان کنونی وجود خارجی داشته باشد. اما حالا که این مشکلات هست پس سه حالت وجود دارد. یا پول از طرف اسپانسر داده شده و باشگاه ها معلوم نیست چه کاری با آن انجام داده اند. یا بازیکنان دروغ می گویند و پول های خود را گرفته اند و می خواهند مظلوم نمایی کنند و یا اینکه اسپانسر به قول های خود عمل نکرده است. مورد سوم محتمل ترین گزینه است و در این شرایط طبق قرارداد می توان قرارداد را فسخ کرد.

×در بند هفتم گفته شده که برای حل مشکل باید به مرضی الطرفین مراجعه کرد. مرضی الطرفین در فرهنگ فارسی عمید مورد رضایت دو طرف معنی شده است. مشخص نیست این فرد یا شرکت کیست اما هر که هست می تواند در این بین نظر قطعی را بدهد.

کلام پایانی:

سرخابی های پایتخت حالا که تیمهای خوبی را روانه مسابقات کرده اند و یارگیری مناسبی داشته اند نباید دغدغه مالی داشته باشند. این حق مردم است که بدانند پیامک های ۲۰۰ تومانی شان به کجا می رود و در جیب چه کسانی است. آنها باید اطلاع داشته باشند این پول ها خرج باشگاه محبوبشان شده است یا در جیب ایکس ها و ایگرگ ها رفته است. آنها حق دارند بدانند و باشگاه و صدا و سیما و اسپانسر باید پاسخگو باشند. اگر پول پرداخت نمی شود چرا قرارداد فسخ نمی شود؟ نکند افرادی در این بین ذی نفع هستند؟ مردم حقشان است که بدانند وقتی بعد از صحبت های آقای مجری که می گفت عدد ۴ و ۶ را به سامانه ... بفرستید فقط پولشان خرج شده یا احساساتشان هم به بازیچه گرفته شده و آن را هم ارسال کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز