خبرگزاری کار ایران

قاتل دوست داشتنی پرسپولیسی ها را بشناسید؛ مرد آهنی!

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۸۸۳

یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس در این یکی دو سال وجود یک مربی بدنساز کار بلد در کادر فنی این تیم است.

به گزارش ایلنا، لوکا رادمن، یکی از بزرگترین مربیان بدنساز تاریخ ورزش است که چند سالی در ایران اقامت داشت. مربی که به عناوین دوم قهرمانان اروپا در واترپلو، دوم المپیک بارسلونا به همراه تیم بسکتبال کرواسی، قهرمان هندبال جهان و المپیک به همراه کرواسی و در جام جهانی 98 هم به عنوان سومی دست یافت. 

او چندسال قبل دستیار کرانچار در سپاهان بود. پیشتر هم در فولاد و پاس همدان مربیگری می کرد. لوکا معتقد بود بازیکنان ایرانی تنبل هستند! یعنی دوست دارند از زیر تمرین فرار کنند و به هیچ وجه علاقه ای به علم نوین تمرین دارند. لوکا اعتقاد داشت اگر این طرز تفکر از بین برود، بازیکنان فوتبال ایران به سرعت حتی در اروپا هم پیشرفت خواهند کرد. شاید به خاطر همین سخت گیری ها بود که باشگاه سپاهان با او قطع همکاری کرد! 

هنگامی که با رادمن صحبت کردم، حرف جالبی درباره میزان دوندگی در فوتبال ایران و جهان زد:« با استفاده از دستگاه های پیشرفته به این نتیجه رسیدیم که میانگین دوندگی بازیکنان ایرانی نزدیک به هفت کیلومتر است درحالیکه میانگین جهانی 12 کیلومتر می باشد. البته این دویدن مهم نیست! مهم تعداد استارت های زده شده است. در ایران مهاجمین بین 200 تا 300 متر استارت می زنند. یکی از شاگردان من امروز جز برترین مهاجمان جهان است. از ماریو مانژوکیچ می گویم. او نزدیک به 150 متر استارت می زند، یعنی در کل نزدیک به 14 کیلومتر می دود.» از دید رادمن امروز دیگر نباید بازیکنان روی تپه های داوودیه بدن خود را شلاق بزنند، بلکه با علم روز باید پیش بروند.

*

دقیقه یازده بازی پرسپولیس و الاهلی. یک بر صفر سرخپوشان پیش افتاده اند و سبک و سیاق بازی نوید یک پیروزی پرگل را می دهد. توپ در میانه میدان در گردش است که کمال کامیابی نیا در حرکتی به شدت غیر حرفه ای، با تکل خشن روی پای بازیکن حریف باعث شد داور به درستی او را اخراج کند. 

پرسپولیس برای صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا باید در این بازی به برتری می رسید و حال با یک بازیکن کمتر مجبور بود هشتاد دقیقه در هوای شرجی ابوظبی بجنگد. اوایل نیمه دوم گل تساوی خورده شد و بسیاری از علاقمندان به صعود پرسپولیس امیدی نداشتند تا اینکه برانکو بازهم تعویض های طلایی اش را انجام داد و در عین ناباوری پرسپولیس در دقایق پایانی بازی دو گل دیگر به ثمر رساند و راهی مرحله بعد شد. 

همه از هوش و درایت برانکو گفتند اما نکته اصلی از نظرها پنهان شد. اینکه پرسپولیس هشتاد دقیقه ده نفره بازی کرد، یک نیمه دفاعی و از دقیقه شصت به بعد با وجود یک بازیکن کمتر سراپا حمله شد. این همه قدرت و دوندگی از کجا می آید؟!

*

هنگامی که جوانی سی ساله به عنوان دستیار برانکو به پرسپولیس پیوست، انتقادهایی از سرمربی شد. اینکه چطور یک جوان که حتی در رزومه اش مربیگری در هیچ تیم باشگاهی دیده نمی شود باید به عنوان مربی بدنساز کنار تیم حضور داشته باشد؟! صحبت از مارکو استیلینوویچ است. جوانی که دکترای حرکت شناسی را از دانشگاه زاگرب گرفته و در کلینیک مجهز برانکو در کرواسی مشغول به فعالیت بود. برانکو از همان زمان حضور در کلینیک متوجه استعداد بالای مارکو در علم تمرین و شیوه صحیح تمرین دهی شده بود و به همین دلیل این جوان را با خود به تهران آورد.

تمرینات سخت و طاقت فرسای مارکو باعث شد به او لقب «مرد آهنی» و البته بازیکنان به او لقب «قاتل» بدهند. مربی که در کارش بسیار جدی است و شوخی با هیچ فردی ندارد. او توانست میانگین دوندگی بازیکنان پرسپولیس را افزایش دهد. آنقدر در این امر موفق بود که بازیکنان ایستایی همچو محسن مسلمان که وقتی توپ از دست می داد تنها نظاره گر بازی بود، امروز تبدیل به هافبکی دونده در تیم شده. 

نگاهی به دقایق به ثمر رسیدن گل های پرسپولیس بیندازید تا متوجه شوید بسیاری از گل های سرنوشت ساز این تیم از دقایق هشتاد به بعد زده شده. یعنی تیم از لحاظ بدنی آنقدر آماده هست که بتواند نود دقیقه مبارزه کند. هنگامی که بدن شما آماده باشد، ذهنتان نیز به خوبی شما را همراهی می کند.

برانکو می دانست برای موفقیت در پرسپولیس تیمش باید یک سروگردن از لحاظ بدنی آماده تر از رقبا باشد. به همین دلیل بود که مارکو را با اختیار کامل به کادر فنی اضافه کرد و در بازی با الاهلی مزد این اعتماد را گرفت. در این سالها همه می گفتند برانکو در کشف استعدادهای بازیکنان مهارت خاصی دارد اما پرفسور نشان داد حتی در زمینه کشف مربیان هم فوق العاده عمل می کند.

***

نگاهی به لیست مصدومان پرسپولیس در هنگام تمرین بیندازید و آن را با تیم استقلال قیاس کنید تا متوجه شوید یک برنامه ریزی دقیق تمرینی به همراه علم روز چه تفاوتهایی از حرف تا عمل دارد.

*علی کیانی موحد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز