خبرگزاری کار ایران

با یک بند عجیب، بدون حق اعتراض

عجیب اما واقعی؛ قرارداد همه بازیکنان استقلال فسخ است!

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۷۹۸

آنچه استقلال را در دوره کاری تازه با سرمربی جدید می‌تواند از بحران خارج کند، ایجاد حس اعتماد بین بازیکنان و باشگاه است. این حس با هشتگ«#باهم» در فضای مجازی ساخته نمی‌شود، بلکه در دنیای واقعی و با رعایت اخلاق حرفه‌ای پدید می‌آید‌.

به گزارش ایلنا، باشگاه‌ها حق دارند منافع حرفه‌ای خود را در هر قرارداد یک خواسته کلیدی بدانند اما اگر بندی غیرمتعارف را لابه‌لای بندهای یک قرارداد حرفه‌ای بنویسند، در واقع از قواعد اخلاق حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند. این بند عجایبی ا‌ست از این دست:

« اگر باشگاه از عملکرد بازیکن رضایت نداشته باشد می‌تواند قرارداد را یکطرفه فسخ نماید و بازیکن حق اعتراض نخواهد داشت.» این بند حیرت‌آور در قراردادهای استقلال گنجانده شده، بندی که در واقع هر قراردادی را بی‌اعتبار می‌کند و برای بازیکن هیچ حقوقی قائل نیست. به نوشتن بی‌جای فعل «نماید» در قراردادها عادت داشتیم اما چنین بندی حتی در عادات غلط فوتبال ایران هم جایی نداشت. بازیکنان استقلال با اعتماد به باشگاه و یا بی‌توجهی، پای چنین قراردادی را امضا کرده‌اند. سازمان لیگ هم چنین قراردادهایی را ثبت کرده و تمام. شما تا امروز در یک باشگاه حرفه‌ای چنین قرارداد یکطرفه‌ای دیده بودید؟

تصور کنید بازیکنان حرفه‌ای مثل پژمان منتظری، مهدی رحمتی، مجتبی جباری، خسرو حیدری، امید ابراهیمی و بقیه که بارها قراردادهای کلان و حرفه‌ای بسته‌اند، چنین بندی را پذیرفته‌اند. جوان‌ترها نیز در استقلال به این بند توجه نکرده‌اند و حالا باشگاه استقلال خود را برنده یک بازی بزرگ می‌داند. افتخاری و همکارانش هر لحظه که بخواهند بدون هیچ غرامت و خسارت می‌توانند هر قراردادی را فسخ کنند و بازیکنان هم متعهد شده‌اند که اعتراضی نخواهند داشت.

این ‌روزها که باشگاه استقلال از فسخ آسان و بی‌دردسر قرارداد جباری و رحمتی حرف می‌زد، با تکیه به همین بند ادعا می‌کرد و یک پروژه آسان را برای اخراج بازیکنان، پیش روی خود می‌دید. خیال آنها راحت بود و می‌دانستند که خیلی آسان می‌توانند از روی اسم مجتبی جباری و مهدی رحمتی گذر کنند‌. رحمتی البته به تمرینات برگشت و مسئله‌اش در ظاهر حل شد اما اینکه افتخاری می‌خواهد اخراج جباری را به نظر وینفرید شفر متصل کند و می‌گوید «شفر بازیکن ۹۰ دقیقه‌ای می‌خواهد»، حرفش یک پشتوانه هم دارد. مدیران استقلال می‌دانند چه قرارداد عجیب و غریبی با بازیکنان بسته‌اند و می‌خواهند فسخ یکطرفه و بدون پرداخت خسارت را با اخراج جباری آزمایش کنند. مجتبی جباری به مهره آزمایشی استقلال تبدیل شده، برای اینکه بدانند این بند معجزه‌گر در قراردادشان چگونه می‌تواند هر بازیکنی را از فهرست استقلال خارج کند.

مجتبی جباری البته احتمالا می‌داند به یک پروژه آزمایشی برای مدیریت استقلال تبدیل شده. جمعی از بازیکنان استقلال پیش‌ترها با مراجعه به باشگاه حذف این بند را با افزودن متمم به قرارداد تقاضا کرده بودند و علیرضا منصوریان که همیشه طرف مدیریت باشگاه سنگر می‌گرفت با روش‌های کدخدامنشانه معروفش به بازیکنان گفته بود که این بند حذف خواهد شد اما هرگز چنین اتفاقی رخ نداد. اگرچه این شایعه را شنیده‌ایم که یکی از بازیکنان استقلال با پافشاری بیشتر این بند را حذف کرده است.

استقلال اگر با استفاده از این بند مجتبی جباری را اخراج کند، آنگاه از یک آزمایش عجیب، موفق بیرون آمده و سپس پروژه اصلی‌اش را در نیم فصل اجرا می‌کند، حذف بازیکنانی دیگر بدون پرداخت خسارت. از گنجاندن این بند در قرارداد اگر بی‌اخلاقی در عقد قرارداد را برداشت می‌کنید، دچار برداشت غلطی نشده‌اید. بله -متأسفانه- همین‌طور است!

بی‌اعتمادی بین بازیکن و باشگاه می‌تواند از عوامل اصلی ناکامی هر تیمی باشد، همانچه ساز و کار قراردادها در فوتبال ایران همیشه پدید می‌آورد. این بند اما آخرین پرده از این روش‌های دور از اخلاق حرفه‌ای است که اگر روی جباری جواب بدهد، آن وقت نوبت به دیگران خواهد رسید.در قرارداد جباری اما اشتباه دیگری رخ داده که این‌بار دیگر منافع باشگاه را به خطر می‌اندازد. تصور باشگاه استقلال این است که باید بابت هر بازی که مجتبی در میدان حضور دارد، به او پول بپردازد اما به رغم زیرکی‌ استقلال در آن بند پیشین، در این زمینه استقلال نتوانسته توضیح شفافی درباره چگونگی پرداخت پول بر اساس تعداد بازی جباری در قرارداد بنویسد. تا اینجا جباری و استقلال با هم به تساوی یک بر یک رسیده‌اند.

اما فراموش نکنیم که بازیکنان استقلال با اعتماد به باشگاه پای قراردادها را امضا کرده‌اند و آن بند عجیب و غریب برای فسخ یکطرفه می‌تواند بعد از مجتبی جباری، جنجال‌های دیگری را برای استقلال بسازد. البته که این بند از اساس غیر قانونی است.

فرشاد کاس نژاد - سردبیر ایران ورزشی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز