خبرگزاری کار ایران

پرونده‌ای از شاهکار بچه‌یوزهای فوتبال ایران در جام‌جهانی

یک قدم تا طلسم‌شکنی، چند قدم تا تاریخ‌سازی

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۰۱۵

تیم ملی نوجوانان ایران درخشش فوق العاده ای در رقابت های جام جهانی داشته است.

به گزارش ایلنا، مسابقات جام‌جهانی نوجوانان کمتر از 17 سال از روز ششم اکتبر در هندوستان آغاز شد. این دوره از رقابت‌ها در غیاب مدافع و پرافتخارترین تیم تاریخ در این رده سنی یعنی نیجریه به انجام رسید و با برگزاری بازی‌های شنبه‌شب  مرحله گروهی به اتمام رسید و چهره 16 تیم صعودکننده به دور بعدی مشخص شد.

تیم‌ملی نوجوانان ایران با هدایت عباس چمنیان سورپرایز بزرگی نه برای حاضران در این رقابت‌ها بلکه برای مردم ایران هم بود. تعارفی در کار نیست؛ واقعا فوتبال‌دوستان از ابتدا به این تیم توجه چندانی نکردند و مردم هم اغلب از برگزاری چنین مسابقاتی بی‌اطلاع بودند؛ حتی بعد از آغاز قدرتمندانه ملی‌پوشان و پیروزی 3 بر یک در برابر گینه هم اتفاق خاصی رخ نداد؛ اما نقطه‌عطف کار نوجوانان آینده‌دار، شکست 4 بر صفر تیم قدرتمند آلمان بود؛ جایی که تازه همه به خود آمدند و متوجه شدند چه تیم بااستعداد و پرامیدی روانه این تورنمنت بزرگ شده است و باید به آن به دید خاص‌تری نگریست. نوجوانان ایران در هفته پایانی مرحله گروهی نیز توانستند با سه گل کاستاریکا را مغلوب کنند و با اقتدار کامل و کسب صددرصد امتیازات به‌عنوان تیم سرگروه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شوند.   

بازتاب درخشش نوجوانان در فیفا و رسانه‌های هندی

ملی‌پوشان نوجوان به حدی فوق‌العاده ظاهر شدند که حتی سایت فیفا هم در گزارشی به آن‌ها پرداخت و از پیشرفت چشمگیر ایران در رده‌های سنی مختلف تعریف و تمجید کرد.

«ایندین اکسپرس» نیز درباره موفقیت تیم‌ملی فوتبال نوجوانان نوشت: «به‌طور کلی فوتبال در ایران از اواسط دهه 70 تا اوایل دهه 90 به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در شرایط بدی قرار داشت. آن‌ها حتی در سال ۲۰۰۶ تعلیق از سوی فیفا را تجربه کردند، ولی فوتبال ایران در چند سال اخیر خودش را به‌عنوان قدرت نخست آسیا نشان داده و با هدایت کارلوس کی‌روش پرتغالی به دو صعود پی‌در پی در جام‌جهانی رسیده است.»

بچه‌یوزهای بی‌رحم با آمارهای شگفت‌انگیز

تیم‌ملی نوجوانان ایران در مرحله گروهی 10 گل به ثمر رساند و تنها یک بار دروازه‌اش گشوده شد.؛ آماری که در مرحله گروهی برای خودش منحصربه‌فرد و فوق‌العاده بود (بدون احتساب ‌بازی‌های روز آخر). چند ستاره برجسته تیم‌ملی در این رقابت‌ها تا این‌جا طاها شریعتی، اللهیار‌ صیادمنش، محمد شریفی، علی غبیشاوی و یونس دلفی بوده‌اند؛ نفراتی که در سه پست دفاع، هافبک و فوروارد در مقایسه با دیگران بیشتر درخشیدند و حسابی زیر ذره‌بین استعدادیاب‌های حاضر در مسابقات قرار گرفتند.

یونس دلفی(3)، اللهیار صیادمنش(2)، سعید کریمی، طاها شریعتی، محمد سرداری، وحید نامداری و مهدی غبیشاوی گلزنان ایران در این تورنمنت تا این‌جا بوده‌اند و جالب است سه گل از روی نقطه پنالتی زده شده است. علی غلام‌زاده، دروازه‌بان ایران، نیز با دریافت تنها یک گل در روز نخست برابر گینه رکورددار است. او برابر آلمان و کاستاریکا موفق به ثبت کلین‌شیت شد؛ آن ‌هم در شرایطی که میانگین گل زده‌شده نزدیک به چهار گل در هر مسابقه است.

در میان نفرات دعوت‌شده 21 بازیکن عضو تیم‌های لیگ برتری هستند. تیم سایپا با پنج نماینده و جنوب کشور ما با هفت نماینده سردمدار هستند؛ در ضمن از بین سرخابی‌های پایتخت هم تیم آبی‌پوش فقط یک نماینده دارد و آن هم محمدسرداری است که در خط حمله توپ می‌زند.

دروازه‌بان‌ها: علی غلام‌زاده (فولاد خوزستان)، مبین عشایر (ملوان بندرانزلی) و امیر جانی‌پور (سایپا)

مدافعان: علی ستاوی (فولاد خوزستان)، احمد جلیلی (فولاد خوزستان)، امیر اسماعیل‌زاده (پیکان)، مجید نصیری (سایپا)، طاها شریعتی (سایپا)، علی داوران (صنعت نفت آبادان)

هافبک‌ها: امیرحسین حسین‌زاده (مقاومت تهران)، محمد شریفی (سایپا)، محمد غبیشاوی (صنعت نفت آبادان)، علی کوشکی (سپاهان اصفهان)، وحید نامداری (استقلال خوزستان)، محمد قادری (شهرداری بندرعباس)، سبحان خاقانی (سیاه‌جامگان مشهد)، امیر خدامرادی(پیکان)

مهاجمان: اللهیار صیادمنش(سایپا)، یونس دلفی (استقلال خوزستان)، سعید کریمی(ذوب‌آهن)، محمد سرداری (استقلال تهران)

تیم‌ملی ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی روز سه‌شنبه باید در ورزشگاه نهرو برابر تیم سوم گروه ششم قرار بگیرد. ورزشگاه نهرو همان استادیومی است که ایران هر سه بازی دور مقدماتی خود را در آن‌جا به انجام رساند و از این حیث یک امتیاز ویژه برای تیم عباس چمنیان به حساب می‌آید. مکزیک حریف بعدی ملی پوشان در این مرحله است. تیمی که ماه گذشته در دیداری دوستانه با سه گل به تیم چمنیان باخت.

چمنیان: این‌جا همه از ما حرف می‌زنند

عباس چمنیان، سرمربی تیم‌ملی نوجوانان ایران، در گفت‌وگویی اختصاصی با «آسمان آبی» درباره آخرین وضعیت تیم‌ملی نوجوانان پس از صعود از مرحله گروهی با امتیاز کامل صحبت کرد. او ابتدا درباره پیروزی برابر کاستاریکا و صعود به مرحله بعدی به‌عنوان تیم نخست گفت: «اتفاق خیلی مثبت و خوبی بود. بچه‌های ما در دور مقدماتی بسیار خوب بودند. کار اصلی در مرحله بعدی است. نباید یادمان برود صرفا گرفتن 9 امتیاز دلیل نمی‌شود در مرحله حذفی هم حریفان‌مان را شکست ‌دهیم.»

سرمربی تیم‌ملی نوجوانان ادامه داد: «این‌که توانسته‌ایم 10 گل بزنیم و تنها یک گل دریافت کنیم نشان می‌دهد بچه‌ها به دستورات تاکتیکی گوش داده‌ و آن را در زمین به‌خوبی پیاده کرده‌اند، اما باز هم تکرار می‌کنم باید دور مقدماتی را فراموش کنیم و نگاه‌مان به دیدارهای بعدی باشد.»

او گفت: «ما مرحله به مرحله پیش می‌رویم؛ می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد با کسب بهترین نتایج هم دل مردم ایران را شاد کنیم و هم نام ایران را مانند همیشه باافتخار جلوه دهیم. از ملت شریف ایران می‌خواهم ما را دعا کنند.»

سرمربی تیم‌ملی نوجوانان درباره این‌که کسی انتظار نداشت ایران در این رقابت‌ها چنین نتایجی بگیرد گفت: «واقعا همین‌طور است؛ کسی تصور نمی‌کرد با این نتایج حریفان‌مان را از پیش رو برداریم، اما الان این‌جا همه از تیم ما صحبت می‌کنند و روی ما تمرکز کرده‌اند و آنالیزمان می‌کنند. این کار ما را سخت‌تر خواهد کرد.» او درباره احتمال مغرور شدن بازیکنان جوان تیم بیان کرد: «بازیکنان من حرفه‌ای هستند و در لیگ برتر هم بازی کرده‌اند؛ در ضمن هر روز با آن‌ها جلسه داریم و این نکته را متذکر می‌شویم؛ این اتفاق رخ نمی‌دهد.»

چمنیان در پایان درباره شکستن طلسم یک‌هشتم و حریف بعدی تیم‌ملی نوجوانان گفت: شکستن طلسم یک‌هشتم نهایی هم انگیزه خاصی به ما می‌دهد. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز