خبرگزاری کار ایران

تیم ملی ایران، الگوی فوتبال عربستان

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۲۹۸

تصمیم فدراسیون فوتبال عربستان غافلگیرکننده بود. فدراسیون و وزارت ورزش این کشور به این نتیجه رسیدند برای آماده‌سازی بهتر، ملی‌پوشان را در نیم‌فصل دوم به باشگاه‌های اروپایی منتقل کنند.

به گزارش ایلنا، این تصمیم از آن جهت عجیب است که مقامات فوتبال عربستان در سال‌های گذشته مخالف انتقال ستاره‌های فوتبالشان به کشورهای اروپایی بودند و برای رونق بیشتر لیگ ترجیح می‌دادند آنها در باشگاه‌های داخلی بازی کنند، ولی در آستانه جام جهانی 2018 تغییر رویه داده‌اند و حتی حاضرند برای این انتقال با لالیگا قرارداد ببندند و احتمالا هزینه‌هایی را هم تقبل می‌کنند.

فوتبال عربستان در سال‌های گذشته با افت شدیدی روبه‌رو شده و امسال بعد از 12 سال توانست به جام جهانی برسد. می‌توان بخشی از این افت را نتیجه سیستم بسته فوتبال این کشور دانست که به طور سنتی مخالف خروج بازیکنانش بوده، ولی حالا دیگر چاره‌ای جز تن دادن به اقتضای فوتبال ندارند و ترجیح می‌دهند نسل جدید قبل از حضور در مهم‌ترین میدان جهانی کمی آبدیده شود.

موفقیت سال‌های اخیر تیم ملی ایران در رویکرد جدید فوتبال عربستان بی‌تاثیر نیست. اولویت کی‌روش بازیکنانی است که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و معتقد است که آنها در شرایط تمرینی و مسابقه‌ای بهتری هستند و نسبت به بازیکنان داخلی آماده‌ترند. او حتی بازیکنان شاغل اروپا که کمتر بازی می‌کنند را هم به تیمش دعوت می‌کند و البته جست وجوی دقیقی برای پیدا کردن فرزندان مهاجران ایرانی دارد. سیاست کی‌روش در ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و برخی آن را نشانه لجبازی با مربیان لیگ برتری می‌دانستند، ولی نتایج خوب تیم ملی نشان داد که حق با مربی پرتغالی است.

یکی از بازیکنان کره‌ای قبل از بازی سئول گفته بود که بازیکنان ایرانی از نظر قدرت بدنی و استقامت شبیه اروپایی‌ها هستند و ایران را اروپایی‌ترین تیم قاره آسیا نامیده بود. بی‌جهت نیست که تیم ملی در این سال‌ها در قاره شکست‌ناپذیر بوده و تیم‌های شرق و غرب نمی‌توانند راه شکست این تیم را پیدا کنند. بازیکنانی که به فوتبال اروپا می‌روند این فرصت را دارند که با بهترین‌ها تنه به تنه شوند و برای ماندن در این سطح چاره‌ای جز برطرف کردن ضعف‌های بدنی و فنی‌شان ندارند. بازیکنانی مثل آزمون، محمدی و جهانبخش در این مدت متحول شده‌اند و برای بازیکنان جوانی که در فوتبال بیش از کسب درآمد به فکر پیشرفت باشند، الگوی مناسبی به شمار می‌روند.

قاره آسیا حتی در مقایسه با آمریکای مرکزی لژیونرهای کمتری دارد و شاید همین یکی از دلایل عقب‌ماندگی فوتبال این قاره باشد. وقتی ورزش عربستان با نگاه سنتی‌اش راه آماده‌سازی را در مهاجرت بازیکنانش حتی به شکل دستوری می‌بیند، یقین پیدا می‌کنیم که تصمیم بازیکنان جوان تیم ملی در سال‌های اخیر درست بوده و احتمالا دورنمای فوتبال قاره در آینده همین خواهد بود.

آرمن ساروخانیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز