خبرگزاری کار ایران

نقش اشتباهات قلعه‌نویی در شکست 4 بر صفر مقابل پرسپولیس

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۸۳۸

سرمربی ذوبی‌ها با تصمیمات اشتباهش نقش پررنگی در شکست سنگین هفته چهاردهم داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، امیر قلعه‌نویی، سرمربی ذوب‌آهن در دیدار حساس هفته چهاردهم مقابل پرسپولیس که همه از آن به عنوان آخرین فرصت ذوب‌آهن برای رسیدن به جمع تیم‌های بالانشین یاد می‌کردند، نه تنها امتیازی نگرفت، که سخت‌ترین شکست فصل خودش را متحمل شد. شکستی که نه در قاموس قلعه‌نویی می‌گنجید و نه از ذوب‌آهن تاکتیکی و قابل احترام این سال‌ها سراغ داشتیم. به همین بهانه به واکاوی اتفاقات این دیدار پرداختیم و بررسی نقش سرمربی در شکست سنگین تیمش.

 

شروع پایاپای ذوب‌آهن برابر پرسپولیس

دو تیم با علم به حساسیت بالای مسابقه وارد میدان شده بودند ولی برخلاف تصورات روی به بازی محتاطانه و دفاعی نیاوردند و باز بودن بازی موقعیت‌های زیادی در ابتدای مسابقه روی دروازه‌ها ایجاد کردند. موقعیت‌هایی که ذوب‌آهن ساخت و از آن استفاده نکرد ولی پرسپولیس توانست به خوبی از آنها استفاده کند. بازی بازهم پایاپای بود و ذوب‌آهن تلاش کرد به بازی برگردد تا زمان گل سوم.

 

وقتی پنالتی کار را خراب کرد

زمانی که ذوب‌آهن 2 بر صفر جلو بود و داور یک ضربه پنالتی به سود این تیم اعلام کرد بهترین فرصت و زمان برای بازگشت ذوبی‌ها به بازی بود. فرصت خوبی که توسط تبریزی از دست رفت تا هم شانس این تیم برای بازگشت به بازی به شدت کم شود و هم تزلزل روحی شدیدی برای بازیکنان به وجود آمده و حریف هم روحیه بگیرد. با این حال ذوب‌آهن هنوز بازی را وا نداده بود و بازی با همان نتیجه 2 بر صفر در نیمه اول به پایان رسید.

 

تعویض تبریزی، درست یا اشتباه؟

مرتضی تبریزی پنالتی را از دست داد و در سایر دقایق بازی هم عملکرد ضعیفی داشت و به همین دلیل بین دو نیمه تعویض شد. قلعه‌نویی بعد از بازی تزلزل روحی او بعد از خراب کردن پنالتی را دلیل تعویض عنوان کرد که شاید منطقی به نظر نرسد چرا که کار سرمربی بین دو نیمه برگرداندن روحیه بازیکن است نه کشیدن قلم قرمز روی نام او ولی اگر عملکرد ضعیف این بازیکن در طول 45 دقیقه را ببینیم می‌توان به قلعه‌نویی تا حدودی بابت این تعویض حق داد. با این حال تبریزی بهترین گلزن ذوب‌آهن است و این تیم جایگزین مناسبی برای او روی نیمکت ندارد و بیرون رفتنش به عبارتی خلع سلاح تیم در فاز هجومی بود. بیرون کشیدن بهترین گلزن تیم در شرایطی که 2 بر صفر از حریف عقب هستید کار منطقی‌ای نیست.

 

گل سوم، تیر خلاص به ذوب‌آهن

یک دیدار سنگین و حساس در شرایطی که تیم اوضاع خوبی در جدول ندارد و تحت فشار است، در یک دیدار پخش مستقیم و در ورزشگاه آزادی زیر نگاه‌های سنگین هواداران پرسپولیس. عقب افتادن 3 گل در حالیکه 20 دقیقه به پایان بازی مانده اتفاقی است که نه قلعه‌نویی در طول مربیگری خود آن را زیاد تجربه کرده باشد نه ذوب‌آهن و بازیکنانش در چنین شرایطی قرار داشته باشند. ذوب‌آهن اگرچه تا گل سوم پرسپولیس پایاپای این تیم پیشرفت و تنها تفاوتش با حریف در استفاده از موقعیت‌های گلزنی بود بود، بعد از گل سوم به طور کامل بازی را در اختیار حریف قرار دارد و اینجا بود که سرخپوشان می‌توانستند در 20 دقیقه پایانی بازی چندین گل دیگر به ثمر برسانند. تعداد موقعیت‌های گل پرسپولیس در 20 دقیقه پایانی به مراتب بیشتر از 70 دقیقه ابتدایی بازی بود. ذوب‌آهن گل چهارم را خورد و می‌توانست گل‌های پنجم، ششم و حتی هفتم را هم بخورد.

 

نقش تعویض‌های قلعه‌نویی در بازی

مهدی رجب‌زاده بین دو نیمه به جای تبریزی به میدان آمد. رجب‌زاده از هفته پنجم و دیدار با صنعت نفت دیگر رنگ ترکیب ذوب‌آهن را ندید و تنها در وقت‌های تلف شده دیدار با سایپا دقایقی وارد زمین شد. شنیده‌ها حاکی از آن بود که او هنوز آماده حضور در زمین نیست و شکل بازی وی هم نشان از عدم آمادگی داشت. قلعه‌نویی با تعویض تبریزی خواست به تیمش شوک بدهد و از تجربه رجب‌زاده در زمین استفاده کند ولی این تعویض جواب نداد و ریتم حملات ذوب‌آهن را کند کرد. ربیع عطایا در دقیقه 64 جانشین پهلوان شد که او هم عملکرد چندان خوبی در زمین نداشت ولی به میدان آمدن بهترین پاسور ذوبی‌ها هم گره از قفل خط میانی این تیم باز نکرد. ورود ستاری به‌جای درخشان‌مهر از ابتدا به نظر نمی‌رسید تعویضی باشد که بتواند گره‌ای از کار ذوب‌آهن باز کند و فقط استفاده از امکان تعویض سوم بود. 3 تعویض قلعه‌نویی اثر مثبتی روی ریتم بازی ذوب‌آهن نداشت و نمی‌توان نمره مثبتی به آن داد. شاید اسماعیل شریفات می‌توانست گزینه مناسبی برای ورود به میدان باشد و بیرون آمدن استنلی کی‌روش و انتقال تبریزی به نوک خط حمله تاثیر مثبتی در بازی می‌گذاشت.

 

پایان کار قلعه‌نویی در ذوب‌آهن؟

شکست سنگین مقابل پرسپولیس برای قلعه‌نویی و تیمش نتیجه سنگینی بود و شنیده‌ها از تبعات سنگین آن خبر می‌دهد. نشست هیات مدیره و مصاحبه نسبتاً تند مدیرعامل تزلزل جایگاه قلعه‌نویی در این تیم را نشان می‌دهد و حتی اگر او در تیم ماندنی شود هم از اقتدار سابق برخوردار نیست. تجربه نشان داده مربی‌ای که حمایت همه‌جانبه مدیریت را در اختیار نداشته باشد، کنترل رختکن خودش را هم از دست می‌دهد و این کار امیر را برای بازگشت سخت‌تر هم خواهد کرد. باید دید قلعه‌نویی با یکی از سخت‌ترین چالش‌های دوران مربیگری خود چطور کنار خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز