خبرگزاری کار ایران

دشمنی کی‌روش و رونالدو به سود ایران در جدال با پرتغال

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۶۲۹

سومین بازی تیم ملی در جام جهانی یک بازی خاص است.

به گزارش ایلنا، ایران – پرتغال با حضور کی‌روش روی نیمکت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. کی‌روش فوتبال پرتغال را مثل کف دست می‌شناسد و در گذشته‌ای نه چندان دور سرمربی این تیم بوده. او در جام جهانی 2010 روی نیمکت تیم ملی پرتغال نشست و رونالدو و برونو آلوز بازماندگان آن مسابقات در تیم فعلی هستند.

پرتغال سومین حریف تیم ملی در جام جهانی روسیه است و اگر هنوز در جدول مسابقات باشیم، حساسیت آن به اوج می‌رسد. در چهار حضور قبلی ایران در جام جهانی تنها دوره‌ای که تیم ملی قبل از بازی سوم حذف شده در جام جهانی 2006 با هدایت برانکو بود و باید امیدوار باشیم که با کی‌روش مثل چهار سال قبل تیم بعد از دو بازی هنوز بخت صعود داشته باشد.

با این حال تیم ملی مقابل پرتغال آمار ضعیفی دارد. نبرد ایران و پرتغال در سارانسک سومین مصاف دو تیم خواهد بود. نخستین بازی دو تیم به سال 1972 و «جام استقلال» برمی گردد. این مسابقات به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد استقلال برزیل برگزار شد و در دوره‌ای حدودا یک ماهه 20 تیم برای قهرمانی رقابت کردند. پرتغال و ایران به همراه ایرلند، اکوادور و شیلی در مرحله مقدماتی گروهی پنج تیمی را تشکیل داده بودند. پرتغال در بازی مقابل ایران 3 بر صفر برنده شد که گل‌های این تیم را اوزه‌بیو، دینیس و اومبرتو کوئلیو زدند. پرتغال در نهایت سرگروه شد و در مرحله بعد هم موفق بود تا به فینال برسد، ولی در ماراکانا مغلوب گل دقیقه 89 جرزینیو، ستاره وقت برزیل شد.

دومین مصاف دو تیم را همه به خاطر داریم. پرتغال با فیگو، رونالدو، دکو و پائولتا در جام جهانی 2006 تیم پرستاره‌ای بود و در فرانکفورت توانست تیم ملی را 2 بر صفر شکست دهد. در آن بازی تیم برانکو توانست یک نیمه مقاومت کند، ولی دادکان، رییس فدراسیون وقت به یاد می‌آورد که بین دو نیمه بازیکنان در رختکن نایی نداشتند و سرانجام در نیم ساعت پایانی روی شوت دکو و پنالتی رونالدو تسلیم شد.

این بار با تیم آماده‌تری به مسابقات می‌رویم و می‌توانیم خوش‌بین باشیم که روند ناکامی‌ها مقابل پرتغال به پایان برسد. برای این بازی می‌توانیم روی درایت سرمربی پرتغالی هم حساب کنیم. کی‌روش بازیکنان این تیم را به خوبی می‌شناسد و مهم‌تر از همه در چند مقطع با رونالدو، بازیکن کلیدی این تیم کار کرده. او در رئال مادرید، تیم ملی پرتغال و منچستریونایتد مربی رونالدو بوده و قطعا می‌داند چگونه می‌توان کارآیی او را به حداقل رساند.

در پرتغال همه توپ‌ها به رونالدو ختم می‌شود و در مرحله مقدماتی وابستگی تیم به این مهاجم کاملا آشکار بود. فینال یورو که پرتغال بدون رونالدو توانست فرانسه را شکست دهد را باید یک استثنا دانست و اگر هر تیمی بتواند راه‌های رسیدن توپ به این بازیکن را قطع کند، خطر این تیم به حداقل می‌رسد.

جان دردن، کارشناس مشهور فوتبال آسیا معتقد است که اگر یک نفر بتواند رونالدو را مهار کند، کارلوس کی‌روش است: «او این بازیکن را از زمان حضور به‌عنوان دستیار فرگوسن در منچستریونایتد به خوبی می‌شناسد.

آنها در جام جهانی 2010 به هم رسیدند. بعد از حذف پرتغال به دست اسپانیا، جملات تندی رد و بدل شد. وقتی از رونالدو پرسیدند چرا پرتغال شکست خورد، با کنایه به تاکتیک محافظه‌کارانه تیم گفت: از کی‌روش بپرسید.

گفته می‌شود آنها بعد از این ماجرا با هم صحبت نکرده‌اند. کی‌روش دقیق و ریزبین قطعا برنامه‌ای برای مقابله با تهدید رونالدو خواهد داشت. اگر این نقشه جواب دهد، او لذت بیشتری خواهد برد.»

دردن اضافه می‌کند: «اگر پرتغال در آن بازی به سه امتیاز نیاز داشته باشد و حمله کند، ایران بخت خوبی برای موفقیت خواهد داشت. گروه B جام جهانی گروه سختی است. این آزمونی است که فوتبال ایران منتظرش بود و رونالدو مقابل بهترین دفاع و بهترین مربی آسیا کار سختی خواهد داشت. اگر ایران بتواند رونالدو را مهار کند، مرحله حذفی دور از دسترس نخواهد بود. رونالدو این روزها ناآماده است و این به ایران و سایر تیم‌های گروه امیدواری می‌دهد.»

او با یادآوری بازی ایران و آرژانتین، باور دارد که کی‌روش می‌تواند راه بستن پرتغال را هم پیدا کند: «در برزیل ایران موفق شد آرژانتین، فینالیست مسابقات را به دردسر بیاندازد. آنها تیم مدعی آمریکای جنوبی را مهار کردند و در نیمه دوم می‌توانستند صاحب یک پنالتی شوند. بازی تقریبا تمام شده بود و یک امتیاز در مشت ایران بود که مسی با ضربه‌ای جادویی سرنوشت بازی را تغییر داد.»

کی‌روش که در فوتبال پرتغال افتخارات زیادی از جمله قهرمانی جوانان جهان دارد، مصمم است در روسیه پرونده این تیم را ببندد و مچ رونالدو را بخواباند. آیا کارلوس می‌تواند؟

آرمن ساروخانیان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز