خبرگزاری کار ایران

همراه با توپ های جام جهانی/ از برازوکا و جابولانی تا تری کالر و تل استار18

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۰۲

تل استار 18 یادآور توپ جام جهانی 1086 است که بار دیگر آدیداس با شباهت هایی زیاد روانه مسابقات کرده است/

به گزارش ایلنا، در قسمت اول معرفی توپ های جام جهانی از دوره اول در اروگوئه آغاز کردیم و به جام 1986 در مکزیک رسیدیم. حالا از جام جهانی 1990 تا پایان را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

اِتروسکا

آدیداس اسپانسر توپ‌های جام جهانی دوره‌های قبل، در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا از «اتروسکا» (Etrusco) رونمایی کرد. توپی سریع، ضد‌آب، که اسم و طرح آن به فرهنگ مردم ایتالیا برمی‌گشت. در فینال این مسابقات پنالتی مشکوکی برای آلمان گرفته شد که اشک مارادونا را درآورد و شیرینی «دست خدا»ی دوره‌ی قبل را شست.

 کو‌اِسترا

«کو‌استرا» (Questra) برای جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا ساخته شد. لطافت و سرعت بالای این توپ به بازیکنان این امکان را می‌داد تا بهتر توپ را کنترل کنند. این توپ هم مثل توپ‌های قبلی آدیداس ضد‌آب بود. این توپ هنگام ضربه شتاب بیشتری می‌گرفت. کو‌استرا نرم، سریع و از قدرت کنترل بالایی برخوردار بود.

تری‌کالر

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، دیگر خبری از توپ‌های سیاه سفید نبود. آدیداس در این دوره‌ی مسابقات از توپ‌های رنگی خود رونمایی کرد. توپ‌های سیاه و سفید کنار رفت و «تری‌کالر» (Tricolore) رنگی وارد میدان شد. تری‌کالر به سه رنگ آبی، سفید و قرمز که رنگ‌های پرچم فرانسه هستند، طراحی شده بود. حتما به یاد دارید که تیم ملی فوتبال ایران هم در این دوره از مسابقات حضور داشت.

فیوِرنووا

جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن. در این دوره فیفا از آدیداس توپی می‌خواست که قدرت شناوری بالایی در هوا داشته باشد. شرکت تجاری آدیداس نیز برای این منظور توپ «فیورنووا» (Fevernova) را معرفی کرد. فیورنووا با رنگ‌های زیبا و طرح‌های الهام گرفته از فرهنگ آسیایی ارائه شد. در داخل این توپ یک لایه‌ی ضخیم برای بالا بردن دقت آن بکار رفته بود. یک لایه فتو‌شیمیایی جدید که اجازه می‌داد مسیر پرواز توپ دقیق‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر شود.

تیم گئیست

«تیم گئیست» (Teamgeist) اوج هنر و خلاقیت آدیداس در طراحی توپ‌های جام جهانی فوتبال بود. این توپ در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان رونمایی شد. تیم گئیست به گفته‌ی خود بازیکنان سبک‌تر بود. سرعت خوب، قابلیت کنترل بیشتر در آب و هوای مرطوب از دیگر امتیازات این توپ بود.دوخت توپ‌های دوره‌های قبل به گونه‌ای بود که بازیکنان با توجه به درزهای توپ به آن ضربه می‌زدند. اما در تیم گئیست سطح توپ‌ها صاف‌تر شده بود و گوشه‌ها به حداقل رسیده بود. در طراحی رنگ این توپ از رنگ‌های پرچم آلمان استفاده شده بود.

جابولانی

توپ رسمی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. «جابولانی» (Jo ‘bulani) به گفته‌ی لوئیس فابین یک توپ ماوراءالطبیعی بود. این توپ از هشت تکه ساخته شده بود. فناوری استفاده شده در این توپ به بازیکنان اجازه می داد حرکات تکنیکی زیاد روی توپ انجام دهند. اما این توپ محبوبیت زیادی بین بازیکنان کسب نکرد. چون جابولانی سبک بود و دروازه بانان را گمراه می‌کرد. این توپ باعث شد تا گل‌های عجیبی در این دوره به ثمر برسد. ماتادورها با جابولانی جام قهرمانی را بالای سر بردند.

برازوکا

محصول جدید آدیداس برای مسابقات جام جهانی۲۰۱۴ «برازوکا» (Brazuca) بود. برازوکا با شش تکه پولیورتان برای مسابقات ۲۰۱۴ برزیل ساخته شد. برازوکا در یک نظرسنجی در برزیل که یک میلیون طرفدار فوتبال در آن شرکت کرده بودند، تایید شد. برازوکا بهترین توپی بود که آدیداس تا آن روز طراحی کرده بود. حتما یادتان است که کدام تیم در این دوره به قهرمانی رسید! بله، درسته تیم ملی آلمان.

تل استار ۱۸

آدیداس توپ رسمی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را با نام تل استار ۱۸ رونمایی کرد که از اولین توپ رسمی تولیدشده توسط این کمپانی برای جام جانی ۱۹۷۰ الهام گرفته شده است. فیفا در وب‌سایت رسمی خود در رابطه با توپ جدید آدیداس برای جام جهانی ۲۰۱۸، چنین اظهار نظر کرده است: تل‌استار ۱۸ به‌عنوان توپ جدید آدیداس یادآور خاطرات فراموش‌نشدنی از جام جهانی ۱۹۷۰ است که طی آن ستارگانی نظیر گرد مولر، پله، فاکتی و بابی مور هنر خود را با این توپ به نمایش گذاشته بودند.این توپ از وجود یک میکروچیپ بهره می‌برد که با استفاده از آن می‌توان سرعت حرکت توپ  در کنار سایر فاکتورها نظیر مسیر حرکت توپ در هوا را دریافت و آن را تحلیل کرد. رولاند روملر، یکی از مدیران آدیداس، در خصوص تکنولوژی جدید به‌کاررفته در توپ تل‌استار ۱۸ چنین اظهار نظر کرده است:ساختار جدید پنل‌های توپ در کنار تعبیه‌ی یک میکروچیپ NFC در آن، فناوری و نوآوری در فوتبال را وارد مرحله‌ی جدید می‌کند و تجربه‌ی جدیدی در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد.

جالب است بدانید که آدیداس در سال ۱۹۶۸ با معرفی توپ ۳۲ تکه تل‌استار، نام این توپ را از یک ماهواره‌ی ارتباطی اقتباس کرد. تل استار نام یک ماهواره‌ی ارتباطی-مخابراتی بود که شکلی کروی داشت و پنل‌های خورشیدی قرارگرفته روی آن، این ماهواره را شبیه به توپ فوتبالی با تکه‌های مشکی و سفید کرده بود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز