خبرگزاری کار ایران

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۶۶۸

در نیم فصل نخست لیگ نوزدهم بازیکنان خارجی زیادی در ترکیب تیم‌های مختلف به میدان رفتند که عملکرد هر کدام متفاوتی داشتند. برخی از آنها در بین ستاره‌های لیگ هستند و برخی حتی از معمولی‌ترین بازیکنان ایرانی هم ضعیف تر ظاهر شدند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، لیگ برتر نوزدهم به نیمه راه خود رسید و حالا می‌توان از جنبه‌های مختلف هفته‌های سپری شده را مورد بررسی قرار داد. یکی از مواردی که همیشه مورد توجه واقع شده، عملکرد نفرات خارجی تیم‌های مختلف است که آن را بررسی کردیم. این نفرات به ترتیب جایگاه تیمشان در جدول در فهرست زیر آورده شده‌اند:

 

کی‌روش استنلی (سپاهان)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

چیزی که از او به عنوان آقای گل لیگ هجدهم سراغ داشتیم و انتظار می‌رفت را در نیم فصل نخست به نمایش نگذاشت و بازیکنی که فصل قبل تا این مقطع با 9 گل در صدر جدول گلزنان قرار داشت در حالیکه تا الان در فصل نوزدهم تنها 6 گل به ثمر رسانده است. استنلی دیر به تمرینات پیش فصل سپاهان اضافه شد و بازی‌های ابتدای فصل را از دست داد ولی با این وجود 2 گل حساس به پرسپولیس و تراکتور زد و در هفته پایانی مقابل شاهین با هتریک خودش خبر از بازگشت به روزهای اوج داد.

 

ولادیمیر کومان (سپاهان)

فصل گذشته از مهره‌های کلیدی سپاهان بود و قلعه‌نویی حساب ویژه‌ای روی او باز کرده بود ولی لیگ نوزدهم برای او مثل قبل پیش نرفت و در مقطعی از فصل هم مصدومیت به او ضربه زد. کومان حالا در سپاهان رقیبان سر سختی دارد و کار سختی برای حضور در ترکیب اصلی خواهد داشت ولی نشان داده در مقاطع سخت فصل می‌تواند به کمک تیمش بیاید.

 

گئورگی گولسیانی (سپاهان)

به سپاهان آمد تا دوباره زیر نظر قلعه‌نویی کار کند و در این فصل وظیفه جانشینی سیاوش یزدانی جدا شده را داشت و توانست به خوبی از پس آن بر بیاید. او زوج خوبی با پورقاز تشکیل داد و توانستند به پیام نیازمند در ثبت کلین شیت‌هایش کمک کنند. علاوه بر این با 4 گل زده گولسیانی از گلزن‌ترین مدافعان لیگ محسوب می‌شود.

 

پوژیدار رادوشوویچ (پرسپولیس)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

سومین فصل حضورش در پرسپولیس را پشت سر می‌گذارد و همیشه یک نیمکت نشین بی سرو صدا و بدون حاشیه برای پرسپولیس بوده و هر وقت به حضورش نیاز داشته به خوبی توانسته از پس وظایفش بر بیاید. رادو این فصل عملکرد به مراتب بهتری از بیرانوند داشته و حالا یک تهدید جدی برای او در ترکیب اصلی تیم محسوب می‌شود. او 5 بازی در ترکیب پرسپولیس حضور داشته و 5 کلین شیت به ثبت رسانده است.

 

بشار رسن (پرسپولیس)

کمی طول کشید تا خودش را در ترکیب کالدرون جا بیاندازد و مدتی هم درگیر دریافت مطالباتش از این تیم بود ولی رفته رفته به ترکیب اصلی رسید و جایگاهش را توانست حفظ کند. رسن شرایط سنی خوبی دارد و از خارجی‌های خوب لیگ محسوب می‌شود که در فوتبال ایران جا افتاده است.

 

جونیور براندائو (پرسپولیس)

چند سالی بود که به واسطه شیوه‌های نظارتی و قوانین سختگیرانه کمتر شاهد حضور خارجی‌های بی‌کیفیت در لیگ برتر بودیم ولی جونیور براندائو به جرئت یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان سال‌های اخیر لیگ برتر بوده و از همان ابتدا مشخص شد که کیفیت لازم برای حضور در ترکیب تیم را ندارد ولی چند هفته طول کشید تا کالدرون قید استفاده از وی را بزند. او بدون هیچ کار مثبتی با پرسپولیس قطع همکاری کرد و هزینه هنگفتی روی دست باشگاه گذاشت.

 

هروویه میلیچ (استقلال)

استراماچونی اصرار زیادی روی جذب او داشت و با سختی زیادی هم به جمع آبی‌پوشان اضافه شد. میلیچ هفته‌های اول به دلیل اینکه هنوز با شرایط تیم آشنا نبود نتوانست عملکرد چندان خوبی از خودش به نمایش بگذارد ولی رفته رفته بهتر شد و حالا یک مهره قابل قبول برای استقلال محسوب می‌شود. او گل زیبایی هم در بازی با صنعت نفت به ثمر رساند.

 

شیخ دیاباته (استقلال)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

دیاباته فصل را با مصدومیت برای استقلال شروع کرد و در بازگشت هم تا چند هفته به شرایط آرمانی نرسیده بود ولی رفته رفته عملکردش در ترکیب تیم بهتر شد و حالا با 8 گل زده در کنار زوج خود مهدی قائدی توانست آقای گل نیم فصل شود و از شانس‌های اصلی آقای گلی در پایان فصل محسوب می‌شود. او به خوبی یاد و خاطره تیام را در ذهن هواداران استقلال زنده کرده است.

 

کارلوس چاواریا (شهر خودرو)

بازیکن نیکاراگوئه‌ای تیم مشهدی که به چوچو هم معروف است در فصل جاری مورد توجه یحیی گل‌محمدی قرار نگرفته و فرصت آنچنانی برای بازی پیدا نکرده است و به همین دلیل گفته می‌شود به دنبال جدایی از این تیم و بازگشت به لیگ کشورش است. او هم یکی دیگر از خریدهای ناکارآمد این فصل لیگ برتر محسوب می‌شود.

 

ویلیان میمبلا، کوین فورچونه، مازولا، سوگیتا (تراکتور)

تراکتور از هر 4 سهمیه بازیکنان خارجی خود در پنجره تابستانی نقل و انتقالات استفاده کرده است. یوکیا سوگیتا تنها بازیکنی بود که از فصل قبل در این تیم ماند و سهمیه آسیایی تراکتور محسوب می‌شود و علاوه بر او سه بازیکن دیگر هم جذب این تیم شدند. میمبلا و فورچونه هر کدام یک گل برای تراکتور به ثمر رسانده و سوگیتا هم چنین آماری داشته است و دیگر بازیکن تراکتور یعنی مازولا نتوانسته برای تیم گلزنی کند. این آمار با توجه به هزینه هنگفت تراکتور برای جذب نفرات یاد شده اصلاً جالب نیست و سرخپوشان با جذب نفرات داخلی با قیمت به مراتب کمتر هم می‌توانستند چنین آماری داشته باشند. در حال حاضر بهترین گلزن تراکتور ساسان انصاری با 3 گل زده است.

 

لوسیانو پریرا (فولاد خوزستان)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

آقای گل فصل گذشته که به همراه هم وطن خود کی‌روش استنلی به این عنوان رسیده بود در لیگ نوزدهم و زیر نظر نکونام اصلا عملکرد خوبی نداشته و تنها 2 بار موفق به گلزنی شده است. پریرا 7 سال است که در لیگ برتر ایران حضور دارد و در تیم‌های مختلفی بازی کرده و در مجموع عملکردش قابل قبول بوده ولی اکنون 36 ساله است و به وضوح کیفیت گذشته را ندارد و شاید آخرین فصل حضورش در ایران یا حتی در فوتبال را شاهد باشیم.

 

موسی کولیبالی (فولاد خوزستان)

ابتدای فصل و در پنجره تابستانی نقل و انتقالات چند بار تیم خود را تغییر داد و در نهایت به عضویت فولاد در آمد. کولیبالی هم چند سالی می‌شود که در ایران حضور دارد و از مدافعان خوب لیگ محسوب می‌شود که معمولاً عملکرد قابل قبولی داشته است.

 

ادواردو دوسانتوس (ماشین‌سازی)

مدافع برزیلی ماشین‌سازی که ابتدای فصل به این تیم پیوسته بود یکی از خارجی‌های خوب لیگ است و با توجه به شرایط سنی خوب خودش عملکرد مناسبی‌هم در ترکیب این تیم داشته است.

 

کریسانتوس و باکر (ذوب آهن)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

دو خرید آفریقایی منصوریان برای ذوب آهن هم در زمره خارجی‌های بی کیفیت و خرید‌های شکست خورده این فصل محسوب می‌شوند که حتی تا نیم فصل هم دوام نیاوردند. باکر که در پست دفاع بازی می‌کرد نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته و در ترکیب اصلی قرار بگیرد و کریسانتوس هم تنها یک گل توانست به ثمر برساند که به هیچ وجه قابل قبول محسوب نمی‌شود.

 

ووسکوویچ (پیکان)

مدافع مونته‌‌نگرویی که ابتدای فصل به تیم پیکان پیوست هم نتوانسته عملکرد خاصی داشته باشد و حتی در ترکیب این تیم هم به میدان نمی‌رود و او را هم باید در فهرست خارجی‌های ناموفق لیگ نوزدهم قلمداد کرد.

 

فرناندو دخسوس (پارس جم)

توسط فراز کمالوند به جم برده شد و جذب تیم پارس شد. دخسوس چند سال در فوتبال ایران سابقه فعالیت دارد و اوج کار او در لیگ پانزدهم بود که توانست با استقلال خوزستان قهرمان لیگ شود یکی از ستاره‌های بی چون و چرای تیم در آن مقطع بود. او چند سال در تبریز در گسترش فولاد و ماشین سازی بازی کرد و حالا در پارس جم هم عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته است. با وجو دریافت 16 گل در 15 بازی بارها ناجی دروازه تیمش شده است.

 

مگنو باتیستا (پارس جم)

از بازیکنان برزیلی مورد علاقه کمالوند است که او را در تیم‌های مختلف مثل گسترش فولاد و صنعت نفت همراه خود داشته است. باتیستا هافبک دفاعی است و کیفیت نسبتاً قابل قبولی از خودش به نمایش گذاشته است و نمرات خوبی در سایت‌های آنالیز دریافت کرده است.

 

ماکسیم (شاهین بوشهر)

کافی است نگاهی به آمار گل‌های خورده شاهین بیاندازیم تا کیفیت گلر این تیم را متوجه شویم. 33 گل خورده در 16 بازی یک رکورد در نوع خودش محسوب می‌شود و عجیب است که ضعیف‌ترین گلر لیگ باید یک خارجی باشد و اگر قرار به چنین آمار منفی و ضعیفی است چرا باید بابت جذب آن هزینه شود چرا که گلرهای ایرانی هم می‌توانستند حداقل همین عملکرد را داشته باشند. در دو دیدار اخیر مقابل استقلال و سپاهان اشتباهات فاحش او را دیدیم.

 

لوکا گادرانی (شاهین بوشهر)

بررسی عملکرد خارجی‌های لیگ نوزدهم در نیم فصل نخست؛ همای سعادت با الماس‌های سیاه (گزارش ویژه)

او هم یک خرید نه چندان کارآمد محسوب می‌شود چرا که یکی از اضلاع خط دفاعی است که ضعیف‌ترین آمار لیگ برتر را از خودش به نمایش گذاشته است. اخراج او روی تکل بی‌محابایی که در برخورد با حسینی در بازی با سپاهان داشت ضربه سنگینی به شاهین در هفته پایانی نیم فصل محسوب می‌شد که گوشه‌ای از عملکرد ضعیف این بازیکن است.

 

نکته:

تیم‌های نساجی، نفت مسجد سلیمان و گل‌گهر سیرجان در نیم فصل نخست از بازیکن خارجی در ترکیب خود استفاده نکرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز