خبرگزاری کار ایران

نباید حریفان را هم دست کم گرفت؛

رضایی: نمی‌خواهیم در عرصه جهانی زنگ تفریح باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۸۶

ملی‌پوشان واترپلو از آمادگی جسمی و فیزیکی خوبی برخوردارند و از نظر کیفی نیز در این اردو به وضوح دیده می‌شد که روند صعودی و رو به رشدی را طی کردند.

وحید رضایی بهترین دوره مربیگری خود را پیش از حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در یونان و در کنار مربی سرشناس ایتالیایی پائولو مالارا تجربه کرد و توانست در این رقابت ها عنوان دهمی جهان را به همراه تیم جوانان واترپلو بدست آورد.

به گزارش ایلنا، ‌ این مربی ۳۲ ساله که شاگردان آینده داری را پرورش داده همچنان در سطح تیم های پایه مسئولیت سنگین و خطیر پشتوانه‌سازی را برعهده دارد و تلاش می‌کند تا چهره های مستعدی را به تیم‌های ملی بزرگسالان معرفی کند.

رضایی که روزگاری نه چندان دور خود از ملی‌پوشان و قهرمانان خوشنام واترپلو ایران بود، امروز هدایت تیم ملی واترپلو جوانان کمتر از ۱۷ سال را برعهده دارد و بسیار امیدوار است تا همراه این تیم نخستین سکوی آسیایی را نیز تجربه کند.

در آستانه مسابقات واترپلو قهرمانی جوانان آسیا در سنگاپور(انتخابی جوانان جهان) که تیم جوانان کشورمان پیش از این ۳ بار بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها ایستاده و مجوز حضور در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان را کسب کرده و بهترین عنوان جوانان کشورمان در رقابت‌های جهانی ایستادن در جایگاه دهم این مسابقات بوده گفتگویی را با وحید رضایی سرمربی تیم واترپلو جوانان انجام دادیم که در زیر می‌خوانید:

*چه طور شد به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب شدید؟

همانطور که می‌دانید سال گذشته کمیته فنی از ۶ تن از مربیان جوان دعوت کرد تا با زیر نظر گرفتن رقابت‌های قهرمانی کشور و با ارائه برنامه‌های خود برای هدایت تیم جوانان با فدراسیون همکاری کنند تا با نظر کمیته فنی هدایت تیم جوانان به یکی از آنها سپرده شود. من هم یکی از آن ۶ مربی بودم که پس از پیگیری مسابقات و ارائه برنامه‌های پیشنهادی‌ام مورد تائید کمیته فنی قرار گفتم و با توافقات انجام شده با فدراسیون به عنوان سرمربی قرارداد امضا کردم.

*دقیقا از چه زمانی تیم را تحویل گرفتید و با چه هدفی کار را آغاز کردید؟

در واقع هدف از پیش معین بود، هدف اصلی دعوت از واترپلوئیست‌های جوان و منتخب کشور در اردوی آماده سازی تیم ملی جوانان حضور در مسابقات انتخابی جوانان جهان در کشور سنگاپور بود. من از ۱۷ فروردین ۹۲ اولین نفرات را با هماهنگی کادر فنی به اردوی تیم ملی دعوت کردم تا بتوانیم در این فرصت کوتاه که حدود پنج ماه بود به ترکیب اصلی برسیم.

*شما در در نخستین گام ۱۶ واترپلوئیست را به اردو دعوت کردید ولی بعد تعدادی ورزشکار به این اردو اضافه شدند. می‌توانید در این خصوص توضیح دهید؟

بله ۱۶ بازیکن در مرحله اول به اردو دعوت شدند که منتخبین مسابقات قهرمانی کشور سال ۹۲ بودند اما به طور کلی ما با دعوت از ۹۸ بازیکن از سراسر کشور در ۴۵ جلسه تمرینی و آماده‌سازی واترپلوئیست‌ها را از جهات تکنیکی و تاکتیکی بررسی کردیم تا به نفرات اصلی برسیم که البته در هفته‌های پایانی ۱۸ نفر در فاز اصلی اردوی تیم جوانان باقی ماندند و در نهایت روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۵ نفر از اردونشینان خط خوردند و اسامی ۱۳ بازیکن ترکیب اصلی را اعلام کردیم که با همین ۱۳ بازیکن در مسابقات قهرمانی آسیا(انتخابی جوانان جهان) حضور خواهیم یافت.

*با توجه به کسب مقام‌های قهرمانی ایران در ۳ دوره گذشته مسابقات قهرمانی جوانان جهان انتظارات در این دوره از شما بالا است و کسب مقامی غیر از مقام نخست برای هواداران این رشته مطلوب نیست. آیا شما هم قول قهرمانی می‌دهید؟

به اعتقاد من قول دادن در ورزش‌های تیمی و توپی کار حرفه‌ای نیست. قدر مسلم هدف ما قهرمانی است و برای مقام نخست می‌جنگیم اما نباید حریفان را هم دست کم گرفت. ۱۰ تیم آسیایی در این رقابت‌ها حضور دارند که ما در قرعه با تیم قزاقستان همگروه هستیم که یکی از تیم‌های صاحب نام واترپلو در قاره آسیاست.

*از ورزشکارانی که در دوره قبل در تیم جوانان حضور داشتند در حال حاضر چند نفر در تیم فعلی حضور دارند؟

در حال حاضر از ترکیب قبلی تیم جوانان تنها دو بازیکن(مسعود احمدی و محمد مهدی حیدری) را در اختیار داریم.

*در این ۵ ماه هیچ دیدار تدارکاتی با تیم‌های خارجی نداشتید؟

خیر. فدراسیون تمام تلاش خود را برای در اختیار گذاشتن امکانات مناسب برای تیم جوانان انجام داد اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود موفق به برگزاری هیچ بازی تدارکاتی با کشورهای آسیایی نشدیم. البته جا دارد از رضا اجاق و پائولو مالارا تشکر کنم که با نهایت همکاری شرایط برگزاری چند بازی تدارکاتی با تیم ملی بزرگسالان را فراهم ساختند تا حداقل در این بازی‌ها این فرصت را پیدا کنیم تا اردونشینان را محک بزنیم هر چند رقابت با تیم‌های خارجی و هم رده سنی می توانست کمک شایانی برای آماده سازی ملی پوشان باشد تا ضمن آشنایی با فضای رقابت با رقیبان آسیایی آمادگی‌های لازم را نیز کسب کنند، اما به هر ترتیب چنین امکانی فراهم نشد.

*با این اوصاف تیم فعلی تجربه هیچ‌گونه میدان آسیایی و یا بین‌المللی را ندارد. این کار شما را دشوار نخواهد کرد؟

من بر این باورم تیم جوان ولی با استعدادی داریم. پیش از این هم اشاره کردم که اگر بازی‌های تدارکاتی با رقبای آسیایی داشتیم خیلی بهتر بود. بچه‌های ما نسبت به دیگر تیم‌ها کم تجربه هستند. مسلم است که حضور در میادین آسیایی و بین المللی کسب مقام را برای ما مسجل می کرد اما این تیم هم تیم توانمند و با استعدادی است. خوشبختانه بازیکنان باهوش و با فیزیک بدنی خوبی را در ترکیب تیم داریم، ضمن اینکه دو تن از ملی‌پوشان ما تجربه حضور در این مسابقات را داشته‌اند.

*چرا از بازیکنان قبلی فقط دو ورزشکار در ترکیب تیم شما هستند؟

بازیکنان قبلی به لحاظ شرایط سنی اجازه حضور در این رقابت‌ها را نداشتند. زیرا این مسابقات مختص رده سنی جوانان زیر ۱۷ سال است.

*کاپیتان تیم جوانان را انتخاب کرده‌اید؟

بله مسعود احمدی را به عنوان کاپیتان تیم انتخاب کرده‌ایم.

*هدفتان از انتخاب احمدی به عنوان کاپیتان چه بود؟

با سلیقه شخصی این کار را نکردم. احمدی آیتم‌های کاپیتانی را داشت. به طور مثال تجربه حضور در میدان بین المللی را داشت و به لحالظ سنی دومین نفر تیم است. ضمن اینکه احمدی بازیکن اخلاق مداری است. البته بازیکنان تیم جوانان همه با اخلاق ومبادی آداب هستند.

*در این مدت شکل تمرینات به چه صورت بوده است؟

در این دوره زمانی ۵ ماهه که در اردو بوده‌ایم روزی ۸ ساعت تمرین فشرده را در استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی تهران پشت سرگذاشتیم. در این میان تمرینات بدنسازی و بازی‌های تدارکاتی خوبی را با تیم بزرگسالان برگزار کردیم و البته برنامه‌های ویِژه‌ای که برای ملی‌پوشان در دستور کار قرار داده بودم را پیاده کردیم. از روز جمعه ۲۲ شهریور ساعات تمرین را با ساعت سنگاپور هماهنگ کردیم و بازیکنان بر این اساس به تمرینات خود ادامه خواهند داد تا بعد از اعزام با مشکل جدی مواجه نشوند.

*منظورتان از برنامه ویژه چیست؟

در این مدت ما ۴ دوره کلینیک داوری یک روزه را زیر نظر محمد محمدی داور بین المللی واترپلو برای واترپلوئیست‌های جوان برگزار کردیم که به نظرم این کار تاکنون بی سابقه بوده.

*هدف از برگزاری این کلاس‌های داوری چه بود؟

می‌خواستم با برگزاری این کلاس‌های داوری ملی‌پوشان ضمن آموزش نکات داوری بهتر با قوانین آشنایی پیدا کنند و با این شکل درک خطا در حین بازی برای‌شان ملموس تر از قبل می‌شد که صد در صد این مسئله در پایین آمدن راندمان خطا در ورزشکاران تاثیر بسزایی داشت و فکر می‌کنم برای نخستین بار بود چنین تدبیری اندیشیده می‌شد.

*در حال حاضر چند تن از اردونشینان تیم ملی تهرانی هستند؟

۷ نفر از ورزشکاران حاضر در اردو تهرانی و مابقی شهرستانی هستند که در این مدت به صورت متمرکز در اردو حاضر بودند.

*آیا از نظرات مشورتی پائولومالارا هم در آماده سازی تیم استفاده کردید؟

بله. پیش از این نیز تجربه حضور در کنار پائولو را داشته‌ام و تا حدودی با شیوه کاری و خط و مشی‌های ذهنی او آشنایی دارم اما با این حال دراین مدت از نظرات کارشناسی و تجربه او به جد بهره بردم. بی‌شک پائولو یکی از بهترین مربیان دنیاست.

*با توجه به جوانی تیم آیا تاکنون پائولو با حضور در این مسابقات مخالفتی نداشته؟

خیر. پائولو بر این باور است که به هر روی باید در این رقابت‌ها حاضر شد، او می‌گوید تجربه‌کردن همیشه از الزامات است و نباید مدال‌محور بود. در بخش جوانان که پشتوانه‌های تیم ملی هستند و صدر در صد حضور این تیم در این رقابت‌ها بسیار مفید خواهد بود.

*نظرتان در خصوص آمادگی جسمانی ملی‌پوشان چیست؟

خدا را شکر ملی‌پوشان از آمادگی جسمی و فیزیکی خوبی برخوردارند و از نظر کیفی نیز در این اردو به وضوح دیده می‌شد که روند صعودی و رو به رشدی را طی کردند.

*اگر فدراسیون می‌توانست امکانات بهتری را در اختیار شما بگذارد یکی از مهمترین انتظارات و برنامه‌های شما چه بود؟

اگر واقعا این امکان وجود داشت، برگزاری چند بازی تدارکاتی با تیم‌های خارجی در داخل و خارج از کشور بسیار مفید بود و قدر مسلم اعتماد به نفس بیشتری در جوانان به وجود می‌آورد و ما را در رسیدن به هدف یاری می‌کرد. البته فدراسیون همه تلاش خود را کرد ولی شرایط اقتصادی فعلی اجازه برگزاری چنین بازی‌های تدارکاتی را نداد.

*پس از بازگشت از مسابقات قهرمانی آسیا در صورت کسب مجوز حضور در رقابت‌های جهانی چه برنامه‌ای دارید؟ با توجه به اینکه تعدادی از بازیکنان شما تهرانی نیستند و با توجه به شروع فصل دانشگاه‌ها آیا باز هم اردو را به صورت متمرکز ادامه خواهید داد؟

اگر با تلاش بچه‌ها و یاری خدا موفق به کسب مجوز حضور در رقابت‌های جهانی شویم، برنامه‌هایی را برای تیم در نظر دارم که امیدوارم با کمک فدراسیون بتوانیم آنها را به اجرا در آوریم تا در عرصه جهانی زنگ تفریح تیم‌های شرکت‌کننده نباشیم و برای رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشیم.

*مثلا چه برنامه هایی؟

به طور مثال از فدراسیون درخواست می کنم تا شرایط تحصیل بازیکنان شهرستانی در تهران فراهم شود تا بتوانیم با همین ترکیب و به صورت متمرکز به تمرینات خود در تهران ادامه دهیم. در وحله دوم درخواست حضور این تیم را در لیگ برتر واترپلو دارم تا در جریان لیگ بیست و سوم بچه ها با داشتن بازی های تدارکاتی مناسب آمادگی و تجربه بیشتری کسب کنند. البته همه این‌ها پس از یک استراحت یک ماهه خواهد بود.

*از کدام بازیکنان در ترکیب اصلی استفاده خواهید کرد؟

رقابت‌های واترپلو با مسابقات فوتبال و دیگر مسابقات متفاوت است. ما ۶ بازیکن نیمکت نشین داریم که به طور قطع و با توجه به اینکه آمادگی‌ها یکسان است و واترپلو در ۴ دوره خلاصه می‌شود سعی می‌کنیم در این ۴ ست از تمامی بازیکنان استفاده کنیم تا همه ملی‌پوشان تجربه حضور در این میدان را پیدا کنند.

*و اما کلام آخر؛

می‌خواهم از مسئولان درخواست کنم با حمایت بیشتر از فدراسیون و اختصاص استخر که متاسفانه الان همه در اختیار شرکت تجهیز است ورزشکاران فدراسیون شنا را یاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز