خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی یک روزه بررسی شد؛

چگونگی راهیابی استعدادها به تیم ملی والیبال

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۷۳

قبل از برگزاری این گردهمایی قرار شد کشورمان ایران برای شناسائی استعدادهای والیبال به ۸ منطقه(هر منطقه شامل ۴ استان) تقسیم شود و کار شناسائی والیبالیست‌های نوجوان و نونهال را در ۳ سطح آغاز گردد.

نخستین گردهمایی مسئولین استعدادیابی استان‌های کشور در رشته ورزشی والیبال، پنج‌شنبه با هدف پاسخگویی عملی به این پرسش، استعدادهای مناسب والیبال چگونه شناسائی و به تیم ملی والیبال راه خواهند یافت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این گردهمایی با حضور نمایندگان استعدادیابی از ۲۵ استان کشور و ۵ نماینده از طرف والبیال زنان ایران از ساعت ۹ صبح پنج‌شنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت. قبل از برگزاری این گردهمایی قرار شد کشورمان ایران برای شناسائی استعدادهای والیبال به ۸ منطقه(هر منطقه شامل ۴ استان) تقسیم شود و کار شناسائی والیبالیست‌های نوجوان و نونهال را در ۳ سطح آغاز گردد.

بنابراین در ابتدای گردهمایی دیروز لازم بود، آیتم‌های مورد نیاز شامل مهارت‌های والیبال، شرایط جسمانی و پیکر شناسی برای شناسائی و کشف استعدادها در شهرستانها برای نمایندگان مختلف استانهای شرکت کننده، اعلام شود و این کار انجام شد.

ایران اسلامی استعدادهای زیادی در هر رشته ورزشی و علمی دارد که در صورت انجام کار شناسائی آنان به طریق اصولی تعداد افراد مستعد هر شهر بیش از انتظار خواهد بود، بنابر این برای اینکه در نهایت بهترین‌ها به تیم ملی راه یابند، باید شرایط استاندارد و مناسب‌تری برای انتخاب آنان معرفی شود.

کمیته استعدادیابی فدراسیون والیبال برای برطرف شدن این مشکل، سطح دوم استعدادیابی که ویژه ۳۲ استان کشور است را پیشنهاد داد. در گردهمایی دیروز این سطح نیز برای نمایندگان تشریح شد تا از نفرات برتر شهرستان‌ها، بهترین‌ها انتخاب و به مرکز و تیم ملی معرفی شوند.

بنابر این دو مورد از اهداف مهم گردهمایی نمایندگان استعدادیابی کشور که توجیه سطح‌های مختلف استعدادیابی و مشخص شدن ۸ منطقه استعدادیابی در کشور بود، در این سمینار محقق شد.

اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که تنها تعیین نماینده در هر استان و آیتم های مورد نیاز برای شناسائی استعدادها نمی‌تواند مشکل پرورش بازیکنان پایه‌ای رشته ورزشی والیبال را حل کند، بلکه نیاز به ایجاد مراکزی با شرایط یکسان در کشور است تا روند پرورش تمامی استعدادها به صورت یکنواخت پیگیری شود. بنابر این ضرورت توجه به یکی دیگر از نیازهای رشته ورزشی والیبال در تمامی کشور احساس می شود و آن " آکادمی " والیبال است.

بر این اساس اگر استعدادها با آیتم‌های یکسان در آکادمی‌هایی با استانداردهای یکسان و مربیان آموزش دیده مناسب ادغام شوند، خروجی خواهد داشت که می‌تواند آینده نه چندان دور ورزش والیبال را به عنوان یکی از قدرتهای برتر جهان تضمین کند. شکی نیست ایران اسلامی تنها به دنبال راه اندازی این سیستم در سنین پایه نیست، بنابر این اگر از هم اکنون به دنبال اجرایی اینگونه برنامه‌های پایه‌ای نباشیم، در آینده نه چندان دور کشورهای دیگر گوی رقابت‌ها می‌ربایند و از ما پیشی خواهند گرفت. پس ضرورت اجرای این برنامه انکار ناپذیر خواهد بود. البته چند آکادمی در چند نقطه کشور به تازگی افتتاح و راه اندازی شده است.

کمیته استعدادیابی فدراسیون والیبال در بحثایجاد آکادمی‌های این رشته ورزشی دو بعد خصوصی و دولتی را در نظر دارد تا این دو بخش همگام با هم به ورزش والیبال ایران کمک کنند. بنابر این بر اساس اساسنامه پیشنهادی آکادمی‌های والیبال در شهرستان‌ها و استان‌های کشور با همکاری بخش خصوصی و هیات‌های والیبال راه اندازی خواهد شد. عضویت در این آکادمی ها حتما هزینه‌های برای داوطلبان خواهد داشت اما نکته مهم استفاده از مربیان ورزیده و مجرب است که توسط فدراسیون والیبال برای این آکادمی ها پرورش خواهند یافت تا آموزش نوپایگان این رشته ورزشی نیز در شرایط مشابه و استاندارد پیگیری شود.

بر اساس این طرح از سال آینده رقابت های والیبال در رده سنی نونهالان و نوجوانان میان باشگاه‌ها برگزار نخواهد شد، بلکه آکادمی ها با رعایت شرط استفاده از بازیکنان بومی، تیم به رقابت ها معرفی و اعزام می‌کنند. برای تشریح بیشتر فعالیت آکادمی‌ها و روند تاسیس آنها برای نمایندگان استعدادیابی استان‌ها، همزمان با کنگره دیروز، آکادمی والیبال استان تهران آغاز به کار کرد.

نشست دیروز کمیته استعدادیابی دو دوره آموزشی مفید نیز داشت که تدریس کارشناس و دکتری پزشکی ورزشی با موضوعات سلامت و پیکرشناسی بازیکنان بود. دکتر ابراهیم بحثپیکرشناسی را تدریس کرد و علی معمری و جواد مهرگان بحثاهمیت استعدادیابی و نواحی این کار را تشریح کردند. همچنین در ادامه این نشست یک روزه چارت سازمانی کمیته‌های استانی که شامل دو معاون استعدادیابی و آکادمی و چندین زیر گروه را شامل می‌شود، به حاضران معرفی شد و هر کارگروه نیز یک ساعت جلسه درون گروهی داشتند.

جعفر هوتهم رییس کمیته، علیرضا معمری، قاسم کردبچه، علیرضا خوش‌رویی، علی فتحعلی‌نژاد، سعید نظری، محمدرضا یاوری، مصطفی درخشش، حسن معدن‌نژاد و جواد مهرگان از جمله اعضای کمیته استعدادیابی فدراسیون والیبال بودند که در این نشست حضور داشتند. همچنین حلیم شرعی نایب رییس فدراسیون والیبال نیز مهمان ویژه این کنگره یک روزه بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز