خبرگزاری کار ایران

در کمیته ملی المپیک؛

نشست هم‌اندیشی رئیس کمیته ملی المپیک با نواب رئیس فدراسیون‌ها برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۰۵۸

نشست هم اندیشی رئیس و نایب رئیس کمیته ملی المپیک با نواب رئیس فدراسیون‌ها با محوریت بررسی مشکلات ورزش بانوان در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد.

نشست هم اندیشی رئیس و نایب رئیس کمیته ملی المپیک با نواب رئیس فدراسیون‌ها با محوریت بررسی مشکلات ورزش بانوان در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت کمیته ملی المپیک، بعد از اتمام برگزاری نشست‌های تخصصی با مجموعه فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌های پیش رو(المپیک نوجوانان نانجینگ، بازی‌های آسیایی اینچئون و بازی‌های ساحلی پوکت) کیومرثهاشمی رئیس کمیته ملی المپیک به‌ همراه رباب شهریان، نایب رئیس کمیته و معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان و محمد علی شجاعی خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در نشستی صمیمی با نواب رئیس بانوان فدراسیون‌های ورزشی که در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه ورزش بانوان پرداختند.

در ابتدای این نشست تعدادی از نواب رئیس فدراسیون‌ها با طرح برخی از مشکلات از جمله عدم اعزام تیم‌های بانوان به رویدادهای بین المللی، عدم موافقت برخی فدراسیون‌های بین‌المللی با حضور ورزشکاران با پوشش اسلامی به ارائه پشنهاداتی همچون برپایی کلاس‌های بین‌المللی برای آموزش داروان و مربیان زن، برگزاری رویدادهای بین‌المللی و چند رشته‌ای برای بانوان، تاسیس کمپ تمرینی بانوان، طراحی و گرفتن تائیدیه لباس برای بسکتبال بانوان و تخصیص بودجه بیشتر به ورزش بانوان پرداختند.

در ادامه نشست شهریان نایب رئیس کمیته ملی المپیک با تشریح وضعیت ورزش بانوان و اشاره به نگاه حمایتی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به ورزش بانوان اظهار داشت: یکی از معضلاتی که امروز در ورزش قهرمانی بانوان وجود دارد بحثمربیان خارجی در کنار تیم‌های ملی است، بانوان ما در بحثقهرمانی چه از لحاظ اعزام‌ها و چه از لحاظ نیروی فنی متخصص متفاوت از آقایان هستند. این موضوع به خصوص در حال حاضر که بانوان ما در بحثقهرمانی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در برخی رشته مثل تکواندو و تیراندازی و قایقرانی جایگاههای آسیایی بدست آورده اند بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر توانمندی بانوان ایران در بحثمربیگری و داوری گفت: هیچ کجای دنیا توانمندی بانوان ایرانی را ندارند و این هم به واسطه اجرای مستقل آنها در بحثمدیریتی است اما با تمام این اوصاف و با توجه به فقط دانش علمی، حضور مربیان خارجی زن آشنا به علم روز بر اساس اولویت رشته‌های ورزشی قهرمانی ضرورت دارد.

شهریان در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کمیسیون‌های مختلف در کمیته ملی المپیک که به عنوان اتاق فکر این تشکیلات عمل می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه با تایید رئیس کمیته و اعضای هیئت اجرایی قول حمایت از بانوان مبنی بر حضور حداقل ۲ نفر از بانوان در کمیسیون‌‌های مختلف این کمیته را گرفته‌ایم که گامی بزرگ در راه توجه به تخصص و تعهد مدیران زن کشورمان می‌باشد. به دنبال تصویب همین مصوبه در وزارت ورزش نیز هستیم تا انشاءالله بتوانیم زمینه فعالیت هر چه بیشتر آنان را فراهم سازیم.

نائب رئیس کمیته ملی المپیک استفاده از بورس‌های خارجی برای بانوان را مقوله‌ای دانست که تا کنون به آن توجهی نشده است، بورس‌هایی که برای داوری و مربیگری ارائه شده معمولا برای آقایان استفاده شده، باتوجه به مربیگری و داوری بسیاری از بانوان ما در سطوح بین‌المللی این توقع وجود دارد که نگاه حمایتی‌تری به بانوان در این خصوص معطوف شود.

شهریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت حضور زنان در کرسی‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: بانوان ایرانی نشان دادند که هر کجا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی حضور داشتند خوش درخشیدند و قطعا معرفی بانون ما برای کسب کرسی‌های بین المللی با کمک و حمایت کمیته ملی المپیک نتایج خوبی برای ورزش کشور به همراه خواهد داشت.

شهریان در خاتمه با تاکید بر انعکاس فعالیت‌های بانوان در سطح دنیا به عنوان یکی از اولویت های اصلی IOC گفت: بانوان ما پتانسیل‌های بسیار دارند و ما در راستای اولویت‌های کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال انعکاس آنها هستیم.

خزانه دار کمیته ملی المپیک نیز در خصوص نگاه کمیته ملی المپیک به این عرصه اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره خانم شهریان به نمایندگی از جامعه بانوان در ۲ پست کلیدی(نایب رئیسی کمیته ملی المپیک و معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش) حضور دارند که باید این فرصت را غنیمت شمرده و از نگاه خوب مدیریتی ایشان برای پیشبرد اهداف و توسعه ورزش بانوان استفاده مطلوب کرد. انصافا نگاه مسئولین و هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک نیز به ورزش بانوان نگاهی کاملا حمایتی است تا انشاله با توجه بیشتر بتوان زمینه درخشش و افتخارآفرینی های هر چه بیشتر بانوان سخت‌کوش و فعال عرصه ورزش را فراهم ساخت.

بعد از صحبت‌های شجاعی، هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ضمن خوش آمدگویی به تمام حاضرین و تشکر از نایب رئیس کمیته در همراهی برای برپایی این نشست صمیمی، کسب افتخارات اخیر در ورزش بانوان بخصوص تکواندو را مجددا تبریک گفت و اظهار داشت: امروز دور هم جمع نشده‌ایم تا مجددا برخی صحبت‌های تکراری که همه با آنها اشراف دارند را مطرح کنیم. امروز اینجا هستیم تا بتوانیم با همفکری و همراهی شما عزیزان که مسئولیت اداره ورزش بانوان در کلیه رشته‌های ورزش کشور را بر عهده دارید با اولویت‌بندی فعالیت‌ها استارتی درست و اصولی برای موفقیت‌های پیش رو بزنیم.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع که باید در اولویت فعالیت‌های این جمع قرار گیرد شناسایی دقیق چالش‌ها و اولویت‌بندی رفع آنهاست به نحوی که با برداشتن این مشکلات بزرگ زمینه کار و فعالیت بدون دغدغه علیرغم وجود معظلات کوچکتر فراهم شود تا انشاله با همدلی و همراهی و حمایتهای مناسب، تمامی مشکلات این عرصه از پیش روی شما برچیده شود.

رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: به اعتقاد من مشکل اصلی ورزش بانوان در ۳ مورد اصلی، عمقی و ریشه‌ای خلاصه می‌شود که عبارتست از عدم خود باوری، متاثر بودن ورزش بانوان از ورزش آقایان، عدم داشتن برنامه استراتژیک و راهبردی که در این زمینه توضیحات کاملی ارائه خواهم داد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خودباوری در بانوان ورزشکار می‌بایست طوری باشد که منجر به ایجاد شخصیت قهرمانی شود، افزود: اولین و بزرگترین مشکلی که ورزش بانوان با آن روبروست مشکل عدم داشتن خودباوری است. با نگاهی گذرا به موفقیت بانوان در عرصه‌های مختلف ورزشی شاهدید که بانوانی توانسته اند به موفقیت و مدال و افتخار دست یابند که در کنار داشتن آمادگی جسمانی و روحی و تمرکز لازم از خودباوری بالایی برخوردار بوده‌اند. این موضوع هم فقط مختص به ورزشکار بانو نیست؛ باید این خودباوری را در تمامی لایه‌ها و بخش‌های ورزش بانوان از مسئول گرفته تا داور و مربی نیز ایجاد شود تا خروجی این جریان که تیم‌های ملی است بتوانند ضمن داشتن انگیزه بالا، توانایی های خوب بدنی و روحی و اعتقادات دینی به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.

هاشمی در بخش دیگر صحبت‌هایش به نداشتن برنامه‌ای استرتژیک و راهبردی در اکثر رشته‌ها اشاره کرد و گفت: باید قبول کنیم که متاسفانه در اکثر بخش‌های ورزش به خصوص بخش ورزش بانوان در فدراسیون‌های مختلف برنامه‌ای راهبردی و استرتژیک که بتواند روند حرکتی و افق و چشم انداز ما را در میان مدت و بلند مدت به تصویر بکشد نداریم. این بزرگترین ضعف ماست چرا که با نداشتن این سند بالادستی هیچ گاه نمی‌توانیم ببنیم دلایل موفقیت و حتی عدم موفقیتمان چه بوده است. چرا که سندی وجود ندارد که بعد از موفقیت یا شکست مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

وی ادامه داد: استدعای من از تمام مسئولین ورزش بانوان در فدراسیون‌ها و شما جمع حاضر این است که بنشینید و برای رشته‌های خودتان یک برنامه ۵ ساله برای حضوری قدرتمند در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۹ و المپیک ۲۰۲۰ ترسیم و طراحی کنید و شک نداشته باشید که مجموعه کمیته ملی المپیک تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا برنامه‌های شما بطور کامل پیاده شود. این قول را به شما می‌دهم که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با نگاه خوبی که وزیر ورزش و جوانان و زیر مجموعه‌اش به رشد ورزش بانوان دارند شما را تنها نخواهند گذاشت.

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارائه اطلاعات و آماری از مدال‌های توزیعی در بازی‌های آسیایی دور قبل و آینده پرداخت و گفت: در همین بازی‌های آسیایی پیش رو ۱۴۵۴ مدال طلا، نقره و برنز توزیع خواهد شد که با نگاهی به رشته‌های بازی‌ها و همچنین بررسی رشته‌هایی که ما حضور خواهیم داشت مشخص می‌شود که در بیش از نیمی از رشته‌ها اصلا حضور نداریم. این یعنی ما در رقابت با ۴۴ کشور دیگر برای گرفتن نیمی از مدال‌ها یعنی ۷۰۰ مدال جدال و تلاش خواهیم داشت. حال از بین رشته‌هایی که شرکت می‌کنیم حداکثر در ۱۲ تا ۱۳ رشته بانوانمان حضور نخواهند داشت؛ این بدان معناست که شانس کسب مدال ما باز هم نصف می‌شود، یعنی جدال برای داشتن سهم از ۳۵۰ مدال.

وی در ادامه افزود: پرواضح است که ما باید با ۴۴ کشور آسیایی برای داشتن بیشترین مدال از ۳۵۰ مدال رقابت کنیم نه ۱۴۵۴ مدال. حال سهم بانوان ما در دور قبل ۱۴ مدال بوده که فقط یک مدال آن طلا بوده است. همه اینها مطرح شد تا به این نقطه برسیم که سهم مدال آوری ما در بازی‌های آسیایی توسط بانوان بسیار ناچیز است و همین موضوع ما را ملزم می‌نماید که با ایجاد انگیزه در شما به دنیال نگاه و فعالیتی توسعه‌ای باشیم همراه با برنامه ریزی راهبردی و استرتژیک.

هاشمی در پایان گفت: به هر حال مجددا اعلام می‌کنم کمیته ملی المپیک به هر طریق ممکن از ورزش بانوان حمایت خواهد کرد، چه این حمایت در برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و بین المللی باشد و چه اعزام و بودجه و استفاده از توان و تخصص شما در بخش‌های مدیریتی و کمیسیون‌ها. امیدوارم در کنار هم و با همراهی مجموعه های مختلف از جمله وزارت ورزش و فدراسیونها بتوانیم سهم ناچیز مدال در بازیهای دور قبل را در بازیهای پیش رو بیشتر و بیشتر نماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز