خبرگزاری کار ایران

به دنبال کیفی سازی برنامه ها هستیم؛

مهرعلیزاده: ورزش باستانی به دروازه المپیک رسیده / از برگزاری مسابقات جهانی غافل نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۸۹۷

به احتمال بسیار زیاد، تهران یا جزیره کیش میزبان مسابقات آسیایی خواهند بود که زمان آن، پاییز امسال است.

رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های باستانی و زورخانه ای گفت: در آینده ای نزدیک شاهد حضور ورزش باستانی در مسابقات المپیک خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۰ سال پیش که فدراسیون بین المللی ورزش های باستانی و زورخانه ای اعلام موجودیت کرد، شاید خیلی ها تصورش را هم نمی کردند این تشکیلات فرامنطقه ای به چنین دستاوردهای بزرگی نایل شود، اما این فدراسیون، حالا ۶۶ عضو رسمی از اقصی نقاط جهان دارد، ۱۷ کشور آمریکای جنوبی و لاتین برای عضویت در آن ابراز علاقه کرده اند، این ورزش ملی و باستانی ایران یک گام دیگر به بازی های المپیک نزدیک شده و خلاصه این که چشم اندازهای فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای تا حدود زیادی محقق شده است.

این موفقیت ها بدون شک در سایه تلاش های مدیری حاصل شده که در کارنامه مدیریتی اش در ورزش کشور، حضور در اتاق ریاست سازمان تربیت بدنی دیده می شود. در روزهایی که فدراسیون بین المللی ورزش های باستانی و زورخانه ای وارد دهمین سالگرد تاسیس خود شده، با محسن مهرعلیزاده رئیس این فدراسیون همکلام شدیم تا از آنچه بر این تشکیلات جهانی گذشته و همچنین اهداف و برنامه های آینده اش مطلع شویم که ماحصل این گفت و شنود چنین شد.


در ۱۰ سال گذشته مهمترین برنامه فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای، بر توسعه کمی استوار بود. شما هم این نظر را قبول دارید؟
- بله، در این ۱۰ سال با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، توسعه کمی در اولویت اهداف ما قرار داشتند تا طی آن بتوانیم کشورهای بیشتری را جذب این فدراسیون کنیم و این ورزش ملی و باستانی را به شکل مقدماتی در کشورهای مختلف بشناسانیم.

در این بین به مقوله آموزش نیز توجه خاصی داشتید.
- همین طور است. در این سال ها، کلاس های آموزشی، دوره های آموزش مرشد و داور و سمینارهای علمی و فرهنگی متعددی در ایران و همچنین کشورهای مختلف برگزار شدند. ضمن این که از برگزاری مسابقات قاره ای، جهانی و بین المللی نیز غافل نبوده ایم.

چه اندازه در این دو عرصه یعنی گسترش کمی و مباحثآموزشی، موفق بوده اید؟
- مطمئنا ۱۰۰ درصد به اهداف خود نرسیده ایم، اما فکر می کنم به بخش قابل توجهی از برنامه ها دست یافته ایم.

فدراسیون ورزش های زورخانه ای اخیرا به کیفی سازی فعالیت ها توجه خاصی نشان می دهد. برای نیل به این مهم، چه اقداماتی انجام داده اید؟
ما از ۲ سال پیش به این جمع بندی رسیدیم که به کیفیت و عمق بخشیدن به برنامه های خود نیز بپردازیم که بر این اساس، به ترکیب و نوع فعالیت های فدراسیون های ملی کشورهای عضو در کنار افزایش کمی فدراسیون های سایر کشورها توجه ویژه ای نشان دادیم.

در حال حاضر چند کشور عضو فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای هستند؟
- این ورزش در ۶۶ کشور معرفی شده و همین تعداد نیز عضو رسمی فدراسیون بین المللی هستند، ضمنا اخیرا ۱۷ کشور آمریکای لاتین و جنوبی نیز جهت عضویت در فدراسیون درخواست خود را ارائه داده اند که به زودی و در مجمع آینده فدراسیون در خصوص عضویت آنها در فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای تصمیم گیری خواهد شد. هر چند حضور آنها در فدراسیون تقریبا قطعی است.

یکی از اقدامات مطلوب فدراسیون بین المللی، احداثزورخانه در سایر کشورهاست. الان چند کشور زورخانه دارند؟
- احداثزورخانه یکی از مهمترین کارهای ما در این ۱۰ سال بوده، چراکه این کار علاوه بر جنبه های ورزشی، حرکتی فرهنگی نیز به شمار می رود چون اساسا ورزش زورخانه ای، ورزشی فرهنگی و معنوی است. از این رو ساخت زورخانه در کشورهای مختلف می تواند به نهادینه و جهانی شدن این ورزش کمک شایانی کند. در حال حاضر ما در دو کشور افغانستان و تاجیکستان زورخانه احداثکرده ایم. البته در تاجیکستان یک سالن کشتی پهلوانی هم داریم. ضمن اینکه در عراق و لبنان نیز زمین مورد نظر تهیه شده که به زودی کار احداثاین دو زورخانه آغاز خواهد شد.

گویا در آمریکا نیز زورخانه ای ساخته شده، آیا شما متولی این کار بوده اید؟
- در آمریکا خود ایرانی های علاقه مند این ورزش در شهر لس آنجلس کارهایی انجام داده اند که اگرچه حرکت خوبی است، اما از نظر ما و فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای از استاندارهای لازم برخوردار نیست.

در اروپا چطور؟ مثل اینکه قرار است در برخی کشورها زورخانه ساخته شود.
- در نظر داریم در بلاروس زورخانه ای احداثکنیم که کارهای مقدماتی آن انجام شده و به زودی وارد مراحل اجرایی خواهد می شود.

ملاک اصلی شما برای احداثزورخانه در کشورهای مختلف چیست؟
- ببینید از آنجا که ورزش باستانی و زورخانه ای ورزشی ایرانی است، طبیعتا ایرانی ها بهتر از سایر مردم کشورهای دنیا می توانند آن را در جهان اشاعه دهند. از این جهت در کشورهایی که تعداد ایرانی ها بیشتر است، ساخت زورخانه در آن کشورها در اولویت برنامه های ما قرار دارد.

فدراسیون بین المللی چه برنامه هایی را در آینده ای نزدیک در دست اجرا دارد؟
- سال ۲۰۱۴ تاکنون سالی پرکار برای بوده که در آینده نیز با ترافیک برنامه ها روبرو خواهیم بود. حدود یک ماه پیش، دومین دوره مسابقات کشتی پهلوانی را در لتونی برگزار کردیم. یک ماه و نیم آینده نیز رقابت های زورخانه ای اروپا را در پیش داریم که کشور بلاروس، میزبان این مسابقات خواهد بود. همچنین دومین دوره رقابت های قهرمانی آفریقا را اواخر سال ۹۳ در ساحل عاج برگزار خواهیم کرد و بالاخره این که اواخر شهریورماه نیز کشور کانادا میزبان جام جهانی خواهد بود.

گویا چند برنامه نیز به میزبانی کشورمان برگزار خواهند شد.
- بله، دومین دوره آموزشی را برای کشورهای آمریکای جنوبی و لاتین در تهران برگزار می کنیم. همچنین به احتمال بسیار زیاد، تهران یا جزیره کیش میزبان مسابقات آسیایی خواهند بود که زمان آن، پاییز امسال است.

تربیت مرشد و مربی یکی از عوامل رشد و توسعه ورزش های زورخانه ای است. در این خصوص چه خواهید کرد؟
- یک دوره تربیت مرشد و داور برگزار خواهیم کرد که در آن نمایندگان ۱۵ کشور حضور خواهند داشت. همچنین طی ۲۰ روز آینده، گروه هایی از بلاروس و ترکیه به ایران می آیند تا در دوره آموزش تکمیلی شرکت کنند. از سوی دیگر، در نظر داریم دو گروه مرشد و داور را به ترکیه اعزام کنیم تا در ۱۵ استان این کشور به آموزش مرشد و داور اقدام کنند.

توجه به نوجوانان و جوانان و تشکیل تیم های پایه، یکی از کارهایی است که هم به داشتن تیم های ملی قدرتمند کمک می کند و هم در ترویج ورزش های زورخانه ای و باستانی در میان قشر جوان موثر است. برای این رده های سنی چه اقداماتی انجام داده و یا خواهید داد؟
- از ۲ سال قبل و در کنار مسابقات رده سنی بزرگسالان، رقابت های جوانان را برگزار کرده ایم و در این راستا، مسابقات قاره ای در رده جوانان را هر دو سال یک بار برگزار می کنیم.

ارتباط فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و باستانی با فدراسیون ملی کشورمان به چه صورت است؟
- ارتباط خوبی داریم. فدراسیون ملی به حقوق و گستره فعالیت های ما واقف است. خوشبختانه تعامل این دو فدراسیون منجر به " هم افزایی " خوبی شده و به خصوص در زمینه های آموزشی، همکاری های دوجانبه ای را شاهد هستیم.

گویا فدراسیون بین المللی، اخیرا به موفقیت های قابل توجهی در خصوص ورود به سازمان های جهانی ورزش، نایل شده که مقدمه ای برای حضور در رویدادهای بزرگ جهانی به ویژه مسابقات المپیک است.
- دقیقا، ببینید تلاش ما در دو زمینه است. یکی این که در المپیک های قاره ای خود را بیشتر به جهانیان بشناسانیم تا مقدمه ای باشد برای المپیکی شدن. برای رسیدن به این هدف، مکاتبات فراوانی با مسئولان شورای المپیک آسیا و کمیته های ملی کشورهای مختلف انجام داده ایم که به نتایج خوبی نیز دست یافته ایم. از سوی دیگر سعی دوم ما این است که در مسابقات قاره ای شرکت کنیم. مثلا ۳ سال قبل، مسابقات قاره آفریقا در رشته های مختلف برگزار شد که در کنار آن شاهد انجام رقابت های زورخانه ای نیز بودیم. ماحصل این حضور این است که به احتمال بسیار زیاد ورزش باستانی و زورخانه ای به عنوان یکی از رشته های ورزشی حاضر در دوره آینده مسابقات قاره آفریقا گنجانده خواهد شد.

آیا این روند در سایر قاره ها نیز ادامه خواهد یافت؟
- بله، رقابت های المپیک اروپا قرار است سال ۲۰۱۵ در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شود که به همین منظور چندی پیش مسابقات کشتی پهلوانی را در لیتوانی برگزار کردیم که در واقع انتخابی المپیک اروپایی باکو بود تا به این ترتیب این رشته در بازی های المپیک این قاره وارد شود.

پس با این شرایط در سال های آتی، شاهد حضور ورزش های باستانی در مسابقات المپیک تابستانی نیز خواهیم بود.
- ان شاءالله، فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای در سازمان " تافیسا " پذیرفته شده، ضمن اینکه با عضویت و به خصوص مقبولیت در سازمان " اسپورت آکورد " نیز یک گام بلند دیگر به حضور در رقابت های المپیک نزدیک تر شد.

صحبت های پایانی…
- ابتدا باید به حمایت های مجلس و دولت اشاره کنم که ردیف بودجه ای مشخص برای ما مشخص کرده اند که یک جایگاه حمایتی از این فدراسیون را موجب شده است. از سوی دیگر، امیدوارم با تداوم حمایت های دولت و مجلس و همکاری های وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و همچنین مساعدت رسانه ها به خصوص صدا و سیما، بتوانیم به وظیفه ملی خود که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز است، عمل کنیم و با سرعت بیشتر و موفقیت های چشمگیرتر، چشم اندازهایمان را در فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای محقق کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز