خبرگزاری کار ایران

شنا به افزایش کمی و کیفی نیاز دارد؛

مشتاق: طرح توسعه شنای کشور راه قهرمان پروری را هموار می کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۶۴۸

امیدوارم نواقص این طرح برطرف شود تا وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون این طرح را ادامه دهد و باعثافزایش بحثکمی و کیفی شنا شود.

رئیس هیات شنای خراسان رضوی گفت: با طرح توسعه شنای کشور و تایید صلاحیت مدیران استخرها توسط هیات های شنا، جهت دهی به سمت قهرمان پروری هموارتر می شود.

به گزارش ایلنا، مجید مشتاق رئیس هیات شنای استان خراسان رضوی درباره نظارت هیات شنای استان بر عملکرد استخرها اظهار کرد: در حال حاضر در مشهد ۶۵ استخر داریم و در بقیه شهرستان های استان نزدیک ۸۵ استخر فعال وجود دارد. ما نظارت خاصی بر این استخرها نداریم. هر فردی موقعی که مجوز استخر می خواهد، هیات شنای استان از آن استخر بازدید می کند و بعد نظراتش را به وزارت ورزش و جوانان استان گزارش می دهد. همانطور که مشخص است در حال حاضر بهره برداری از استخرها فقط تفریحی است و به حوزه قهرمان پروری توجه خاصی نمی شود.

وی درباره طرح توسعه شنای کشور گفت: در سال ۸۴ طرحی را در قالب توسعه شنای کشور مطرح شد که فدراسیون این طرح را به وزارت خانه وقت آن زمان ارجاع داد که در این طرح مجوز تمام استخرهای شنا برعهده هیات های شنا بود و همه استخرها ملزم به داشتن تیم بودند. بر مبنای آن تیمی که داشتند، مجوز می گرفتند و حتی نحوه مدیریت استخر هم برعهده هیات های شنا بود و مبالغی از طرف مدیران استخر به هیات شنا داده می شد. فقط این کار به مدت ۴ سال به طور پایدار در استان ما برگزار شد که ما از آن بهره برداری کردیم. این استخرها مدارس شنا را راه اندازی می کردند و همیشه بین استخرها مسابقه برگزار می شد.

مشتاق در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه بعدا این طرح لغو شد و الان استخرها به وسیله امور باشگاه ها اداره می شوند. هیات شنا، نجات غریق، بهداشت و اماکن از استخرها بازدید و فرم های مربوطه را تکمیل می کنند و نتیجه را به اداره تربیت بدنی و ورزش گزارش می دهد و بعد به اداره کل برده می شود و در کمسیون ماده پنج طرح بهره برداری استخر گرفته می شود.

مجید مشتاق موانع نظارت هیات شنای استان ها بر صلاحیت مدیران استخرها و آسیب های آن را عنوان کرد و گفت: الان ماده ۸۸ تمام استخرها را اجاره می دهد و هر کسی که حتی در حوزه ورزشی نیست و هدف قهرمانی ندارد، می خواهد در آمد زایی کند. برای این کار تعداد کلاس های آموزشی خود را چند برابر می کند و به زمان برگزاری کلاس های آموزشی و اینکه این کلاس ها در زمان شیفت های عمومی نباشد هیچ توجهی نمی کند. به دلیل عدم آشنایی فردی که استخر را اجاره گرفته است، نوع برخورد مناسب نیست و حتی پرداخت های مربیان به درستی انجام نمی شود.

وی در ادامه افزود: در بحثتاسیسات آسیب های زیادی هم ممکن است وارد استخر شود. وقتی مدیری، مدیریت ورزشی و اطلاعات کافی نداشته باشد، تمام هدفش این است که در مدت یکسالی که استخر را در اختیار دارد، بیشترین درآمدزایی و بهره وری را از آن داشته باشد و اساسا تعمیرات استخر، بحثاستعدادیابی و مدارس شنا به طور جدی پیگیری نمی شود که همین عامل بحثکمیت شناگران را به دنبال دارد. چون با توجه به اینکه قیمت ها را بالا می برند مردم نمی توانند به طور مفرح و خوب از استخرها استفاده کنند.

رئیس هیات شنای استان خراسان رضوی درباره دستاوردها و پیامدهای تایید صلاحیت مدیران استخرها توسط هیات های شنا بیان کرد: در صورت راه اندازی این طرح، فرد انتخاب شونده باید اولا فنی باشد، متخصص در رشته آبی و مدیریت ورزشی داشته باشد. یکی از مسائل مهم دیگر ارتباطات است چون وقتی کسی به عنوان مدیر استخر انتخاب می شود، باید بتواند در برگزاری جلسات مشارکت کند، براساس برنامه ای که در نظر گرفتیم اهداف را دنبال کند و طرح های توسعه ای که برای ورزش های آبی در نظر می گیریم آن فرد با فداکاری بیشتری آن را پیگیری خواهد کرد. چون آشنایی خوبی با مسائل دارد می تواند درآمدزایی خوبی هم در کنار آن داشته باشد. انتخاب از طرف هیئت شنا باعثایجاد ارتباط نزدیک و اجرایی شدن دستورالعمل ها از طرف فرد انتخاب شونده می شود، برنامه ها برای مدارس شنا زیر نظر مربیان مجرب، برگزاری مسابقات و استعدادیابی برای قهرمان پروری به خوبی پیش می رود و علاوه بر آن استانداردهای صحیح به خوبی رعایت می شوند. در برخی استخرها الان ناجی غریق در کلاس ها شنا را آموزش می دهد در صورتی که مسئله ایمنی مربوط به این افراد است نه آموزش شنا.

وی افزود: چون خودم از قبل در این حوزه بودم و تمام مجوز استخر قبلا در دست من بود، هنوز هم طرح توسعه شنا را به طور کم و بیش در شهر خودمان انجام می دهیم. متاسفانه در استان های دیگر به این صورت نیست و در بعضی مواقع استخر به فردی داده می شود که هیچ تخصصی در استخرداری و مدیریت ندارد.

مشتاق درباره پیشنهاد برای جهت دهی مدیران استخرها به سمت قهرمان پروری خاطر نشان کرد: به نظرم همان طرح توسعه شنای کشور را که فدراسیون به وزارت ورزش داده است، پیگیری شود. اگر وزارت کشور این طرح را بازبینی کند و ما بتوانیم حتی آن را دقیق تر بکنیم، در این صورت رویداد خیلی خوبی در حوزه ورزش اتفاق خواهد افتاد و جهت دهی به سمت قهرمان پروری بازتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: خواهشم این است که این طرح پیگیری بشود چون در وزارت ورزش و فدراسیون کسانی هستند که اهل آب و خاک ورزش و دارای تخصص هستند، که با فعالیت این افراد می توانیم دستوالعمل های خوبی را برای ادارات کل ورزش و جوانان استان ها بفرستیم تا هیئت ها بتوانند به خوبی کار را شروع کنند و برنامه ریزی خوبی داشته باشند.

وی در پایان گفت: از وزارت ورزش و جوانان و مسئولان و تمام کسانی که در این راه تلاش می کنند، می خواهم تا دوباره این طرح را احیا کنیم و نواقص را برطرف کنیم تا هم وزارت ورزش و جوانان این طرح را ادامه بدهد و با عثافزایش بحثکمی و کیفی شنا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز