خبرگزاری کار ایران

برای‌احیا راه طولانی در پیش داریم؛

ایلخانی: چوگان در ایران همچنان جایگاه خوبی ندارد!

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۵۷۴

در صورتی که میدان نقش جهان به محلی برای برگزاری بازی‌های چوگان تبدیل شود جان تازه‌ای در کالبد ورزش چوگان دمیده خواهد شد.

رئیس فدراسیون چوگان گفت: بخش عمده‌ای از کار ما به جای ورزشی بودن، فرهنگی است.

به گزارش ایلنا، حمزه ایلخانی در حاشیه اجلاس بین‌المللی میراثمعنوی ناملموس در اصفهان اظهار کرد: در همه جای دنیا فرهنگ عاملی برای توسعه ورزش می‌شود اما در ایران این ورزش است که بار فرهنگی چوگان را به دوش می‌کشد، بنابراین بخش عمده‌ای از کار ما به جای ورزشی بودن، فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در گذشته به هیچ ورزشی به اندازه چوگان در کتب و هنر پرداخته نشده، افزود: چوگان افتخار ثبت در شاهنامه فردوسی را نیز دارد.

رئیس فدراسیون چوگان، این ورزش را یکی از زیباترین بازی‌ها در دنیا عنوان کرد و گفت: تعامل حیوان و انسان را در هیچ بازی دیگری به این زیبایی مشاهده نخواهید کرد. در این بازی علاوه بر ۸ نفر انسان، ۸ موجود زنده دیگر به نام اسب حضور دارند که همگام با انسان بازی می‌کنند و هماهنگ می‌شوند و این خلاقیت متعلق به ایرانی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه قدمت چوگان به ۳ هزار سال پیش می‌رسد، سابقه فعالیت و آغاز بکار فدراسیون چوگان در کشور را ۱۳ سال عنوان کرد و افزود: در کل کشور تنها ۴ هیئت چوگان در استان‌های تهران، البرز، قزوین و اصفهان فعال هستند و برای احیای این ورزش در کشور راه طولانی در پیش داریم.

رئیس فدراسیون چوگان ضعف در اشاعه این رشته را وجود ضعف در گمشده‌های هویتی دانست و افزود: عدم توجه مسئولان پیشین و نداشتن دغدغه برای احیای این رشته ورزشی سبب شده که در حال حاضر جایگاه خوبی در این رشته نداشته باشیم.

وی خواستار تشریح و تاریخ چوگان برای جوانان توسط رسانه‌ها شد و گفت: این رشته به عنوان یکی از میراث‌های معنوی کشور در بسیاری از ابعاد متفاوت از سایر رشته‌های ورزشی است، بنابراین تلاش برای شناخت چوگان به مردم تلاش برای احیای هویت و ملیت ایرانی است.

ایلخانی خواستار بازگرداندن کاربری اصلی میدان نقش جهان اصفهان شد و اظهار امیدواری کرد: در صورتی که میدان نقش جهان به محلی برای برگزاری بازی‌های چوگان تبدیل شود جان تازه‌ای در کالبد ورزش چوگان دمیده خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز