خبرگزاری کار ایران

در همایش کانون مربیان مطرح شد؛

انتقاد گودرزی از حضور برخی مربیان بنجل کروات / نگرانی وزیر درباره خصوصی سازی سرخابی

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۳۶

مربیان داخلی ما باید توانمند شوند، آن هم نه توسط مدرسان کروات که نمی‌دانم از کجا به فوتبال ایران رخنه کرده‌اند. باید ریشه‌یابی شود چرا بهترین بازار این جنس بنجل را در ایران می‌بینند.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد که نگران خصوص سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت است، ولی در عین حال به دنبال قیمت گذاری این دو باشگاه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، محمود گودرزی در همایش آسیب شناسی مربیگری در فوتبال ایران گفت: مربی‌گری به خاطر سپردن چند تاکتیک‌ نیست، بلکه مدیریت و ایجاد رابطه صمیمی با بازیکنان اصل اساسی آن است. مربی موفق به ورزشکار کمک می‌کند تا از تسلط یافتن به مهارت‌ها و رقابت با دیگران احساس رضایت به او دست دهد و از آن لذت ببرد.

وزیر ورزش تصریح کرد: فوتبال جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد. ما نمی‌خواهیم یک طرفه چیزی را اثبات و سایر مسائل را نفی کنیم. آنچه باعثشده فوتبال با فاصله‌ای معنادار نسبت به سایر ورزش‌ها نه تنها در ایران که در جهان پیشرو باشد، این است که این ورزش پدیده‌ای ویژه محسوب می‌شود و بر سیاست‌گذاری و اقتصاد موثر است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا برخی کشورها به دنبال میزبانی رقابت‌های ورزشی هستند؟ متذکر شد: بسیاری از این کشورها مشکلات اقتصادی دارند و می‌دانند میزبانی در این رقابت‌ها این مشکلات را حل می‌کند.

گودرزی همچنین درباره آسیب شناسی فوتبال ایران نیز گفت: اولین آسیب در فوتبال ما این است که فوتبال توسط فوتبالی‌ها اداره نمی‌شود و یا اینکه حداقل اکثر فوتبال در دست فوتبالی‌ها نیست. مسئله دوم این است که متاسفانه خود فوتبالی‌ها باعثحذف خودشان می‌شوند و به حذف شدن‌ خود از فوتبال دامن می‌زنند و می‌گویند ما توان اداره خود را نداریم. دیگران به داد ما برسید.

وی یادآور شد: من در مدت کوتاهی که وزیر ورزش بوده‌ام دیده‌ام بارها و بارها مربیان و بازیکنان سر هر مسئله‌ای فریاد می‌زنند که مجلس، دولت، سازمان بازرسی به داد ما برسند، معنی این حرف این است که ما مثل یک خانواده‌ای هستیم که بی‌سرپرست مانده‌ایم و یکی بیاید ما را سرپرستی کند. شما کجای دنیا چنین چیزی را می‌بینید؟ این قبیل اقدامات نتیجه‌اش این می‌شود که مثلا یک دونده رییس فدراسیون فوتبال می‌شود و یک کشتی‌گیر رییس فدراسیون قایقرانی می‌شود.

گودرزی ادامه داد: اشکال ساختاری ما این است که فوتبالی‌ها در فوتبال دستی ندارند و اگر مربیان اجازه می‌دادند، از بقیه رشته‌ها مربی فوتبال هم می‌آمد. مثلا یک کشتی‌گیر مربی فوتبال می‌شد. من خوشحالم اخیرا فوتبالی‌ها به نقد فوتبال مشغول شده‌اند. اگر این مشکل حل شود، سایر مشکلات هم حل می‌شود. چرا مربی خارجی و این ایچ‌های بی‌خاصیت در فوتبال ایران زیاد شده‌اند؟ تا ما هم بخواهیم دست روی آنها بگذاریم داد می‌زنند که وزارتخانه چه کار می‌کند؟ البته این مسئله شاید دلیلش این باشد که با مربیان کم‌توان خارجی می‌توان ارتباط برقرار کرد، اما با مربیان داخلی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مربیان داخلی ما باید توانمند شوند، آن هم نه توسط مدرسان کروات که نمی‌دانم از کجا به فوتبال ایران رخنه کرده‌اند. باید ریشه‌یابی شود چرا بهترین بازار این جنس بنجل را در ایران می‌بینند.

گودرزی در ادامه با اشاره به عدم پذیرش سرمربی‌گری تیم ملی امید توسط چند گزینه مربی‌گری داخلی عنوان کرد: یک نمونه می‌خواهم برای شما بگویم تا متوجه شوید منظور برخی از حرف‌های من چیست. مثلا ما به آقای مظلومی می‌گوییم که سرمربی تیم امید شود اما قبول نمی‌کند چرا که اعتماد ندارد. یا مثلا آقای فرکی که نیامد سرمربی تیم امید شود. البته این عزیزان تا حد محدودی حق دارند. نتیجه این مسئله این می‌شود که برخی غیر فوتبالی‌ها به این سمت‌ها یا مواردی شبیه این دست پیدا می‌کنند. می‌بینیم که خیلی از این سیاسی‌ها به ورزش می‌آیند و بعد از مدتی مدعی فوتبال می‌شوند و عجیب است که فوتبالی‌ها مرعوب آنها می‌شوند. من به عنوان یک عضو کوچک خانواده ورزش توسط بسیاری از این افراد محکوم می‌شوم. متاسفانه استراتژی ورزش ما صحیح نیست چرا که استراتژی آن را نه استراتژیست‌ها و نه ورزشی‌ها ریخته‌اند. مثلا همین نتیجه‌گرا شدن فوتبال ما، دلیلش به همین مسائل برمی‌گردد و از چند سال پیش این مسئله آغاز شده و هنوز هم وجود دارد چرا که اثرش را گذاشته است. عده‌ای می‌خواهند که من را هم در این گرداب بیندازند.

وزیر ورزش درباره خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز گفت: این خصوصی‌سازی که مد نظر خیلی‌هاست، از نظر من شکست خورده است. ما ارکان دولتی مختلفی را باید در این میان همراه کنیم و تا آنها درست نشود، کار شکست می‌خورد. من به دنبال بحثخصوصی‌سازی هستم و در وزارت اقتصاد هم ظرف فردا یا پس فردا دو تیم استقلال و پرسپولیس را قیمت‌گذاری می‌کنیم. البته من نگران خصوصی‌سازی دو تیم و نگران بقای این دو تیم هم هستم و می‌ترسم واگذاری استقلال و پرسپولیس به مشکل بخورد.

وی در توضیح این نگرانی افزود: بر فرض که فردا این دو باشگاه خصوصی شدند و مالک آن حق پخش می‌خواهد که بر اساس قانون، نمی‌توان به او حق پخشی پرداخت کرد و یکی از منابع اصلی مالی‌اش از بین می‌رود. یکسری کمک‌ها هم که از این طرف و آن طرف الان به این دو تیم می‌شود، در آن زمان قطع می‌شود. زمین فوتبال و تاسیسات دو باشگاه هم که مال دولت است و به آن مالک داده نمی‌شود و در نهایت با یک شیر بی‌یال و دم روبه‌رو می‌شویم.

وزیر ورزش همچنین با اشاره به حضور مربیان خارجی بادانش در فوتبال ایران نیز گفت: ما می‌توانیم مربی خارجی بزرگ به ایران بیاوریم، مشروط بر اینکه واقعا از برترین‌های فوتبال جهان باشدولی نباید او را بالای یک تیم بگذاریم، بلکه تلاش کنیم تا دوره‌هایی برای مربیان ما بگذارد و دانشش را انتقال دهد.

وی تاکید کرد: مربیان ما نباید احساس بی‌نیازی از آموزش کنند. اگر تشکیلات فوتبال ما منظم شود و فوتبال در اختیار فوتبالی‌ها قرار بگیرد و تشکیلات منظم و منسجمی از فوتبالی‌ها شکل بگیرد یک سونامی سازنده را از فوتبال خواهیم دید. ما باید مربیان خوب را تکریم و تلاش کنیم فضا را عوض کنیم. گرنه روزی می‌رسد که مردم از ما و فوتبال رویگردان می شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز