خبرگزاری کار ایران

مسابقات گراند پری بانوان جهان بزرگ است و افراد بزرگی را می‌طلبد

پریچهره: انتخاب داور ایرانی یک اتفاق بزرگ برای شطرنج ایران است

نشست مطبوعاتی رقابت های شطرنج گرندپری بانوان جوان در فدراسیون شطرنج برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به  نقل از ورزش بانو،  نشست مطبوعاتی رقابت های شطرنج گرندپری بانوان جوان در فدراسیون شطرنج برگزار شد.

در ابتدای نشست نصرالله پریچهره در خصوص برگزاری مسابقات به میزبانی ایران، گفت: من بر اساس تقویم ورزشی سال 94 و مسئولیت‌هایی که سجادی، معاون ورزش حر‌فه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان محول کرده است پیش می روم. استارت کار مسابقات گرند پری دیر خورد، زیرا ما مسابقات زیادی را از قبیل جوانان آسیا که در قزاقستان برگزار شد و مسابقات رده سنی جهان به میزبانی یونان وقت ما را گرفت و بیشتر مشغول آنها شدیم که خو‌شبختا‌نه مقام‌های زیادی در آن مسابقات کسب شد.
وی ادامه داد: بحث مسابقات گرند پری از 10 ماه گذشته شروع شد و یک تفاهمنامه ای با سرپرستی امیر حسینی و سجادی و نماینده فدراسیون جهانی به امضا رسید و تمام فعالیت‌ها باید بر اساس این تفاهمنامه انجام شود. اولین مرحله به میزبانی موناکو برگزار شد و دومین مرحله این ر‌قا‌بت‌ها از 22 بهمن تا چهارم اسفند ماه به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود.
پریچهره در ادامه در خصوص تغییر میزبانی مسابقات از ارومیه به تهران نیز توضیح داد: به دلیل ورود و خروج نمایندگان دیگر کشورها و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه تصمیم بر این شد تا تهران که پایتخت کشور است میزبان این مسابقات باشد. فرصت زمانی کمی داشتیم ارومیه نیز آمادگی چندانی برای برگزاری این مسابقات را نداشت. جزیره کیش را برای میزبانی در نظر گرفته بودیم که در آخر تهران انتخاب شد.در خصوص ر‌قا‌بت‌های گرند پری جلسه‌ای را با خانم ملاوردی، معاون رییس جمهور در امور بانوان داشتیم. با خیلی از بزرگان جلسه داشتیم تا مسابقات به نحو احسن برگزار شود. مسابقات بزرگ است و افراد بزرگی را می طلبد. هر کسی که می‌تواند در این مسابقات ما را کمک کند دریغ نکند.
سرپرست فدراسیون شطرنج با اشاره به مشکلات مالی فدراسیون و نیاز به جذب اسپانسر نیز تصریح کرد: هزینه این مسابقات غالب بر یک میلیارد تومان است. آن طور که از اسم مسابقات مشخص است ر‌قا‌بت جایزه بزرگ است و هزینه جایزه‌ها سنگین است. با مسئولان وزارت ورزش و جوانان و همچنین هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک جلساتی داشته‌ایم و قول مساعدت داده‌اند، ولی برای تامین اعتبارات مجبور هستیم که اسپانسر داشته باشیم، زیرا هزینه‌ها بسیار زیاد است.
وی در خصوص سالن برگزاری مسابقات نیز بیا‌ن‌ کرد: ما یک سالنی در محل فدراسیون در نظر گرفته‌ایم و تغییراتی نیز بر روی آن خواهیم داشت. از طراح استفاده کرده‌ایم و سالن را مجهز می‌کنیم تا این سالن برای آیندگان شطرنج نیز باقی بماند. محل استقرار مهمانان خارجی نیز در هتل لاله خواهد بود.
پریچهره در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای مربی خادم الشریعه، تنها نماینده ایران در گرندپری بانوان اندیشیده‌اید، گفت: ما به مدت 10 روز از یک مربی خارجی برای سارا استفاده کرده‌ایم که مربی با دانشی بود. البته 10 روز زمان زیادی نیست، اما این روزها سارا در آمادگی خوبی به سر می‌برد و امیدوارم نماینده خوبی برای ایران باشد.
نصرت الله پریچهره در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره پوشش این رقابت ها از سوی صدا و سیما گفت: با شبکه 3، شبکه ورزش و رادیو ورزش رایزنی شده تا برای پوشش رسانه ای این رقابت ها با ما همکاری کنند. بر طبق مکاتبات انجام شده و توافقات صورت گرفته قرار بر این شده شبکه ورزش رقابت های شطرنج گرند پری بانوان جوان به صورت زنده پخش کند. همچنین با شرکت آپارات به عنوان بزرگترین شرکت پخش اینترنتی توافق کرده ایم تا این مسابقات به صورت زنده و با تفسیر جهانی روی شبکه اینترنتی آپارات پخش شود. لینک پخش اینترنتی روی سایت فدراسیون و سایت جهانی بارگذاری خواهد شد و قابل دسترسی است.
پریچهره در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا در رابطه با برگزاری انتخابات فدراسیون شطرنج گفت: در دوره سرپرستی آقای امیرحسینی وزارت ورزش و جوانان تلاش فراوانی کرد تا انتخابات برگزار شود. اما جناب آقای حسینی قصد حضور در انتخابات را داشت و در انتخابات به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد و همین قرار شد تا بنده به عنوان سرپرست جدید فدراسیون انتخاب شوم. بی تردید اگر فعل و انفعالات اخیر رخ نمی داد انتخابات فدراسیون شطرنج برگزار می شد اما به همین دلیل عقب افتاد. من شخصاً با سرپرستی طولانی مدت موافق نیستم. دکتر سجادی نیز به دنبال کوتاه کردن دوره سرپرستی فدراسیون ها و برگزاری انتخابات هستند و امیدوارم به زودی شاهد برگزاری انتخابات این فدراسیون باشیم. البته فراموش نکنید که در دوره سرپرستی بنده هیچ کدام از برنامه های مدون فدراسیون عقب نیفتاده است.
سرپرست فدراسیون شطرنج درباره انتخاب داور کمک ایرانی حاضر در این رقابت ها و مفسر بازی ها نیز گفت: فریدون اسکندری یکی از بهترین داور ایرانی است که در این رقابت ها به عنوان کمک در کنار سرداور گرجستانی حضور خواهد داشت و این افتخارر بزرگی برای شطرنج ایران است . ایشان انتخاب فدراسیون جهانی بوده و فیده حکم وی را زده است. خانم آلینا از کشور هلند نیز که یکی از بزرگترین مفسران و تحلیل گران شطرنج هستند نیز کار تفسیر این رقابت ها را برعهده خواهند داشت.

 

کد خبر : ۳۴۳۱۲۰