خبرگزاری کار ایران

اداره کل امور ورزش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آغاز کرد؛

طرح سنجش ساختار قامتی و تندرستی کارگران / انقلابی در سلامت و صیانت از نیروی کار

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۲۸۱

اجرای طرح سنجش ساختار قامتی و تندرستی کارگران کلید خورد.

به گزارش ایلنا، اجرای طرح سنجش ساختار قامتی و تندرستی کارگران به منظور تهیه اطلس جامع شناسایی ناهنجاری های ساختار قامتی صنوف و مشاغل کلید خوورد.

ارتقاءشاخص های فرهنگی و اجتماعی در جامعه کار و تولید نیازمند نهادسازی و ترمیم ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و ورزشی است.

لازمه برنامه ریزی و سیاستگذاری در این حوزه ،انجام پژوهش های علمی در جامعه کار و تلاش کشور است؛از اینرو به منظور افزایش شاخص سلامت ،نشاط و امید به زندگی کارگران، سنجش ساختار قامتی و تندرستی کارگران در سطح کشور به ویژه در اصناف به عنوان طلایه داران صنعت،به منظور شناسایی و درمان عارضه های جسمی ناشی از کار از سوی اداره کل امور ورزشی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مدتی است کلید خورده است.

این طرح با همکاری مشترک اداره کل امور ورزشی و موسسه کار وتامین به عنوان یک فرصت مطالعاتی در حال حاضر در اصناف  رانندگان – تعمیرکاران – آرایشگران-کفاشان و نانوایان به مرحله اجرا در آمده است و کارشناسان این بخش به مرور باحضور در محل کار اینگونه صنوف طرح فوق را اجرا می کنند.

بدین منظور با حضور کارشناسان این اداره کل در جلسه ای با حضور مهندس جعفرنیاء رئیس صنف وزارت صنعت معدن و تجارت و هماهنگی های لازم برای اجرای طرح موصوف در صنوف صورت پذیرفت.

با توجه به اینکه مـوضـوع سلامت نیروی کار و ضرورت اهتمام بخشیدن به آن به دلیل توسعه فن آوری در زندگى بشر و مکانیزه شدن فرآیند ها و فعالیت ها در مراکز صنعتی و کارخانجات ، بیش از هر زمان دیگرى اهمیت یافته است و از طرفی این قشر از جامعه ، درصد قابل توجهی از جمعیت کشور مان را تشکیل داده اند ،  علیهذا سرمایه گذاری و برنامه ریزی در زمینه کنترل سلامت جامعه فوق و تلاش در جهت ارتقاء آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می گردد .  

از آنجائیکه هر کارگر، زمان زیادی از زندگی خود را صرف کار در محیط کارگاه نموده و  انجام هر نوع فعالیت در این محیط نیز عموماً با استفاده از انواع متنوعی از وسایل و ماشین آلات همراه است ، لذا بکارگیری مداوم از دستگاه های فوق موجبات بروز ناهنجاریهای جسمی را در نیروی کار و تولید به همراه خواهد داشت . در مقابل ،  فراهم آوری قابلیت ها و آمادگی جسمانی مناسب باعث می گردد تا نیروی کار  مصونیت بیشتری را در برابر تهدیدات فوق داشته و نهایتا موجبات افزایش بهره وری و کار آمدی ایشان را بهمراه خواهد داشت، بنابراین اندیشیدن تدابیر و اتخاذ راهکارهای عملیاتی به منظور تحقق اهداف عالیه فوق جزء وظایف ذاتی  متولیان سلامت نیروی کار  محسوب می گردد .

در این راستا کارشناسان مربوطه کوشیده اند تا با تدوین طرح سنجش ساختار قامتی و تندرستی کارگران در راستای تدوین اطلس جامع شناسایی آسیبهای جسمی مشاغل ، گام موثری را در این زمینه برداشته و با اجرای این طرح ، اقدام شایسته ای در راه حفظ و صیانت از جامعه کارگری را محقق گردانند.

یکی از مهمترین و اساسی ترین برنامه های پیشگیری از بروز بیماریها و حوادث ناشی ازکار در هرکشوری که به عضویت سازمان بین المللی کار و بهداشت جهانی درآمده انجام معاینات پزشکی جهت افراد شاغل می باشد درکشورما نیز در این راستا قوانین بالا دستی حمایتی تدوین و ابلاغ گردیده است .

اداره کل امور ورزشی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد تا با درخواست تمامی اصناف کارشناسان خود را به محل مورد نظر اعزام و پس از انجام ساختار سنجی نتیجه آن را به اصناف مربوطع جهت اصلاحیه رویه کار و حرکات اصلاحی انجام دهد.

بدیهی است اداره کل امور ورزش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پس از اینکه کار ساختار سنجی را انجام داد برنامه های اصلاحی ویژه ای برای هرکدام از اصناف بر مبنای همان ساختار سنجی تهیه و در اختیار ایشان قرار می دهد تا با انجام این حرکات اصلاحی تن و بدن و جسم کارگران و تولیدکنندگان ایران عزیز سلامت و تندرست باشد. یقینا این مهم می تواند انقلاب و تحولی عظیم در بحث کار و نیروی مولد جامعه ایجاد کند و اثرات مثبت آن را جامعه در آینده ایی نزدیک مشاهده خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز