خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مدیرکل ورزش کارگران

دریچه ایی نو فراروی ورزش کارگری

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۰۹۶

صدالبته در هرجا و هر رویدادی که مسابقه و رقابت در کار باشد برد و باخت و مدال و سکو معنای خاص خودش را پیدا می کند اما اهدافی که کمپانی ها دنبال آن هستند کمی فراتر از مدال و سکو و عناوین قهرمانی است.

مسابقات ورزشی کمپانی ها در فرانسه دریچه نو و جدیدی را فراروی ورزش کارگری قرار داد.

در این مسابقات همانطور که از نامش پیداست کمپانی ها و شرکت های بزرگ جهانی هر دوسال یکبار در یک کشور دور هم جمع می شوند و براساس جدولی که از سوی فدراسیون جهانی کمپانی ها و میزبان تعیین می شود در چند رشته ورزشی که بیشتر مورد اقبال عموم قرار دارد و خیلی هم برای صنف کارگر سنگین نیست با هم رقابت می کنند.

صدالبته در هرجا و هر رویدادی که مسابقه و رقابت در کار باشد برد و باخت و مدال و سکو معنای خاص خودش را پیدا می کند اما اهدافی که کمپانی ها دنبال آن هستند کمی فراتر از مدال و سکو و عناوین قهرمانی است.

خوشبختانه کاروان ایران که اولین حضورش را در مسابقات کمپانی ها در فرانسه تجره می کرد هم به لحاظ مدال و موفقیت نمره خوبی گرفت و توانست با کسب 29 مدال رنگارنگ با دست پر به کشور بازگردد و هم اینکه نام شرکت های ایرانی در این مسابقات به خوبی مطرح شد و از دوره آینده پررنگ تر هم خواهد شد.

کمپانی ها با هدف تبادل افکار و تجارب جدید و یافتن ایده های نو پا به اینگونه میادین می گذارند ضمن اینکه چنین مسابقاتی خود بخود یک شور و اشتیاقی در بین کارخانجات و شرکت ها و کارگران و کارفرمایان ایجاد می کند.

اینجا بد نیست من اشاره ای کنم به تجربه گروه موفق کاروان ایران در این مسابقات و به همین دلیل عرض می کنم که نگاهی جدید را فراروی ورزش کارگری بازکرده است.

در فینال مسابقات فوتسال دو تیم موفق از گروه فولاد ایران با هم مسابقه می دادند که بسیار هم جذاب و حساس بود و در نهایت هردو تیم از نظر ما قهرمان شدند اما به حکم جدول باید فولاد اصفهان را قهرمان و فولاد خوزستان را نایب قهرمان بدانیم.

در بازی دوتیم فولادی کشورمان دو نکته مهم وجود داشت که عرض می کنم.

یکی اینکه مسابقاتی در این سطح باید به صورت صنفی برگزار شود تا عدالت برقرار باشد و ما اینکار را در کشورمان از همان فردای روز بازگشت از فرانسه آغاز کردیم.

دستورالعمل و برنامه ریزی برای این ایده جدید طراحی و آغاز شده به این صورت که بر فرض برای خودروسازان ، برای گروه صنایع غذایی ،برای صنف دارو و غذا ، برای صنف صنعت فولاد ، و... اصناف مهمی که هستند ابتدا مسابقاتی بین خود برگزار می کنند که نوع و تعداد رشته ها را هم براساس سنخیتی که با ورزش کارگری دارد و همچنین عمومیت داشتن آن و مقبولیتی که نزد عموم خواهد داشت ، مشخص خواهد شد و این فرایند ناخودآگاه رقابتی سازنده و سالم در فضایی کاملا پر شور و نشاط بین کارخانجات و کمپانی های داخلی ایجاد می کند و در طول سال تمامی بخش های کارگری درگیر مسابقات خواهند بود.

ما مدیریت و نظارت می کنیم و اجرای مسابقات را بر عهده داریم و بقیه امور را خود کارخانجات و کمپانی ها انجام می دهند.

بالطبع کمپانی ها و شرکت های موفق در هر صنف هنگام مسابقات جهانی کمپانی ها از طرف ما معرفی و اعزام می شونتد تا انگیزه کارگران و کارفرمایان چند برابر شود.

نکته دومی که برگرفته از فینال فوتسال در جهانی فرانسه است صحبت های دوستانه یکی از فوتبالیست های کارخانه فولاد خوزستان بود که به شدت مرا تحت تاثیر خود قرار داد.

این کارگر زحمتکش و پرتلاش می گفت: ما روزی 8 ساعت پای کوره عرق می ریزم و کار می کنیم و هرگز باورم نمی شد یک روزی به چنین میدانی آنهم در فرانسه اعزام شوم.

خب ، وقتی ما اصرار داریم که کارگران ورزشکار به این مسابقات اعزام شوند و حقیقتا کاروانی که به فرانسه اعزام شد را یک کاروان کارگری دیدم که جای تقدیر دارد از همه کارخانجاتی که ورزشکاران کارگر را انتخاب و معرفی کردند برای صحبت های همین کارگر عزیزمان می باشد.

از این به بعد که مسابقات شرکت ها به تفکیک مشاغل برگزار شود خیال کارفرما و کارگر راحت خواهد بود و کسانی به تورنتمت های خارجی اعزام می شوند که سنخیت و اهلیتی کارگری داشته باشند و برای کارفرما هم مهم است که نیروی خودش را اعزام کند و این همان هدفی است که همه ما دنبالش هستیم.

در مجموع مسابقات ورزشی کمپانی ها در فرانسه بسیار تجربه خوبی بود و انشالله بتوانیم با استفاده از این تجارب به اهداف خودمان در ورزش کارگری بهتر و بیشتر دست پیدا کنیم.

*فرزاد حیدری

(مدیرکل امور ورزش کارگران)

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز