خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به ایلنا:

نگرانی های در مورد راکتور اراک از سوی متخصصین بررسی می شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۴۹۴

به میانه راه گفت وگوهای مروبط به توافق جامع رسیده ایم / نگرانی ها با ارائه تصور واقعی از فعالیتهایمان برطرف می شود / آمریکا می داند رفتارش برای ما قابل قبول نیست / ایران تصمیم نداشتن سلاح هسته ای را قبلا گرفته است

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: گزینه های مختلفی برای رفع نگرانی ها در مورد راکتور آب سنگین اراک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به وین، محمد جواد ظریف در پایان این دوره از مذاکرات وین در جمع خبرنگاران ایرانی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده ایران برای رفع نگرانی های غرب در مرود راکتور آب سنگین اراک گفت: این بحثجزو موضوعات فنی است، انتخاب های مختلفی روی میز است. این گزینه ها واقعی توسط کسانی که صلاحیت این بحثرا دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

محمد جواد ظریف در ابتدای نشست خبری عصر امروز ضمن گرامیداشت روز ملی فن آوری هسته ای و یاد و خاطره شهدای هسته ای اظهار داشت: همان گونه که مقام معظم رهبری یک بار دیگر تاکید کردند، ثمره بزرگ فن اوری هسته ای خود باوری ملی است و توجه به این واقعیت که مردم ما و کشور ما توان پیشرفت در مهمترین حوزه های علم و فنآوری را دارند.

وی ادامه داد: امیدواریم مذاکراتی که شروع شده و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند با قدرت و صلابت تا گرفتن تمامی حقوق مردم ایران و رفع فشارها ادامه یابد و شاد کردن همه مردم در اینده نه چندان دور مهمترین هدف ماست.

*** به میانه راه گفت وگوهای مروبط به توافق جامع رسیده ایم

ظریف با بیان اینکه به میانه راه گفت وگوهای مربوط به توافق جامع رسیده ایم، گفت: در ۳ ماه گذشته همه دیدگاهها در همه زمینه ها مطرح شد، گفت وگوهای کارشناسی به صورت ریز و دقیق از سوی طرفین مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کمیسیون مشترک گفت: در نخستین جلسه کمیسیون مشترک نحوه اجرای قدم اول توافق ژنو را بررسی می کنند.

*** نگرانی ها با ارائه تصور واقعی از فعالیتهایمان برطرف می شود

وی با اشاره به مباحثمطرح شده در نشست های این دوره گفت: این مباحثاز جهات مختلف مناسب بود. همکاران ما توانستند تصویر روشن و واقع بینانه ای از برنامه هسته ای ما ارائه دهند و احساس می کنیم بسیاری از نگرانی ها با این تصویر قابل حل است.

وی در عین حال گفت: البته مرحله دشوار هنوز در مقابل ماست، تصمیم داریم با جدیت و به صورت مشترک از روز ۲۳ اردیبهشت وارد مرحله تدوین توافق نهایی شویم. در این مرحله چهارچوبی را مورد تفاهم قرار می دهیم و بعد جزییات را وارد چهارچوب می کنیم تا به بهترین شکل مراحل مختلف را به پیش ببریم.

وی ادامه داد: ۳ ما از الان فرصت برای تدوین محصول نهایی وجود دارد، برای اینکه در این مرحله حداکثر دقت را داشته باشیم یک کمیته مشورتی حقوقی از اساتید برجسته حقوقی تشکیل دادیم که در این اجلاس برخی به ما پیوستند و در تهران شکل نهایی را به خود می گیرد و مسوولیت ارائه مشورت حقوقی را به عهده دارند تا هرچه دقیق تر وارد مرحله نهایی شویم. امیدواریم با همدلی و تشریک مساعی و با در نظر گرفتن اینکه سیاست خارجی محل همدلی و وحدت ملی است، بتوانیم این کار را به نتیجه برسانیم.

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد مخالفت آمریکا با سفیرایران در سازمان ملل گفت: به آمریکائیها اعلام کردیم که یکی از مجرب ترین و منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات ها را برای این مسوولیت تعیین کردیم، ایشان سابقه سفارت در چندین کشور اروپایی را دارند، قبلا به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی مدیرکل بودند و به نیویورک سفرهای متعددی را داشتند.

*** آمریکا می داند رفتارش برای ما قابل قبول نیست

وی ادامه داد: نباید اجازه داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند. سازوکارهایی در سازمان ملل برای پیگیری این موضوعات وجود دارد که حسب مورد تصمیم می گیریم. ایالات متحده آمریکا می داند این روش برای ما قابل قبول نیست.

ظریف با بیان اینکه در ادامه مسیر مذاکرات مرحله دشواری را پیش رو داریم، گفت: البته معتقدم رسیدن به نتیجه غیر ممکن نیست، نیاز به تصمیم مشترک و اراده سیاسی و حسن نیت طرفین مذاکره دارد.

وی تاکید کرد: نمی پذیریم جز با زبان تکریم با ملت ایران صحبت شود. هر تصمیم باید مبتنی بر منطق مشترک باشد. به صورت کامل مطمئنم در صورت اراده سیاسی و حسن نیت که رهبری هم تاکید کردند که عزم ما جدی ما است به نتیجه خواهیم رسید.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جان کری مدعی شده است ۳ ماه زمان علاوه بر ۶ ماه برای رسیدن به یک توافق جامع نیاز است، گفت: البته بنده دیدم آقای کری در چه شرایطی در کنگره این مسئله را مطرح کرد. معتقدم اگر این ۳ ماه باقی مانده بیشتر شود فاجعه نخواهد بود و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

*** ایران تصمیم نداشتن سلاح هسته ای را قبلا گرفته است

ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگاری که پرسید در خلال مذاکرات پالس هایی از طرف مقابل شنیده می شد که توافق در گرو تصمیمات سخت و دشوار ایران است دقیقا منظور از این مسئله چیست، گفت: اینگونه حرف ها بیشتر فضا سازی است، حتما تصمیمات دشواری باید گرفته شود اگر تصمیم دشوار این است که ایران تصمیم بگیرد سلاح هسته ای نداشته باشد باید بگویم که این تصمیم قبلا گرفته شده است و این تصمیم برای ما سهل است.

*** طرف مقابل باید توهمات را کنار بگذارد

وی ادامه داد: معتقدم طرف مقابل باید تصمیم دشوار بگیرد که با واقعیت کنار بیاید و توهمات را کنار بگذارد، نیاز هست طرف مقابل با حسن نیت و اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل وارد شود و معتقدم اگراینگونه باشد، راه حل در دسترس است.

***هیچ کس نمی تواند با فضا سازی موضوعی را به ایران تحمیل کند

ظریف در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه چقدر دیدگاهها در مورد فوردو به هم نزدیک شده است، گفت: بحثهای مختلف مطرح شده است، در مرحله نگارش، مذاکره در اتاق مذاکره صورت می گیرد. نباید به فضا سازی ها توجه کرد، اطمینان میدهم مذاکره فقط در اتاق مذاکره صورت می گیرد هیچ کس نمی تواند با فضا سازی موضوعی را به ایران تحمیل کند.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه جان کری نسبت به قراداد نفتی ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده است و تهدید به تحریم کرده است، پاسخ ایران چیست، گفت: معتقدیم روابط دو جانبه ما با کشورها مربوط به هیچ کس نیست و به عنوان کشور مستقل روابط خود را مدیریت می کنیم و در اداره روابط سیاسی خود از هیچ کس دستور نمی گیریم.

وی با تاکید بر اینکه اکثر کشورهای دنیا خود را متعهد به این تحریم نمی دانند، گفت: بسیاری تلاش کردند مانع همکاری های قانونی ایران شوند، ولی به حمد الله با فضای جدید این دیوار تحریم ترک برداشته است.

ظریف در پاسخ به این سوال که تاکنون چند درصد به درک مشترک رسیده اید، گفت: احساسم این است تا زمانی که شروع به نگارش متن نهایی نکنیم نمیتوانیم بگوئیم چند درصد به درک مشترک رسیده ایم. در چهارچوب رسیدن به توافق نهایی ممکن است در حوزه های مختلف فاصله ای بین دیدگاهها باشد.

*** هیچ برنامه هسته ای ایران متوقف نخواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که برخی دیدگاهها بر این اساس است که مهمترین اختلاف نظرها در مورد غنی سازی است؟ گفت: ما تاکید داریم که هیچ برنامه ای هسته ای متوقف نمی شود، فن اوری جمهوری اسلامی حفظ می شود و بعید میدانم در حوزه های اساسی اختلاف نظر جدی باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد تعهدات طرف مقابل نیز گفت: طرفین متعهد به اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک هستند. ما از ابتدای شروع به اجرای این برنامه بر اجرای تعهدات طرف مقابل تاکید داریم.

وی در مورد پیگیری های نتایج کمیسیون مشترک نیز گفت: جلسات کارشناسی احتمالا در حاشیه اجلاس مقدماتی ان پی تی که از حدود ۲ هفته دیگر در نیویورک تشکیل می شود برگزار میشود و این زمان فرصت خوبی است که موضوعات فنی بررسی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه لغو تحریم ها نیاز به تصویب شورای امنیت دارد نیز گفت: بله لغو برخی تحریم ها نیاز به تصویب شورای امنیت دارد، ولی طرف مقابل تعهد کرده است که در توافق جامع تمامی تحریم ها لغو شود.

وی تاکید کرد: فن آوری هسته ای ما ادامه خواهد داشت و تحقیق و توسعه در زمینه فن اوری هسته ای ما ادامه می باید و نمیتوان جلوی علم و توسعه را گرفت.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این توافق چه تاثیری بر موضوعات منطقه خواهد گذاشت، گفت: در طی مذاکرات به دنبال این هستیم که موضوعاتی که بر کل منطقه سایه افکنده است را حل و فصل کنیم، لذا توافق ما به نفع همه کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: با دید روشن و آینده نگری و به دور از نگرانی های کوتاه مدت زمینه برای همکاری فراهم می شود. امروز خطر افراط؛ همه ما در منطقه را تهدید می کند، حتما کشورهای منطقه در آسیب این مسئله هستند و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای حل این مسائل است.

*** هیچ موضوع محرمانه ای نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ما به ازای توافقات ژنو برای ایران گفت: ما هیچ موضوع محرمانه ای نداریم، عین توافق به اطلاع همه می رسانیم، به شما اطمینان می دهم جزییات هر توافقی در اختیار همه مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه اقدام مشترک ما به ازای آن برای ایران این است که کلیه تحریم ها برداشته می شود و همکاری های صلح آمیز هسته ای ادامه می یابد. مجموعه این اقدامات را دو طرفه می بیننم.

ظریف تاکید کرد: این مذاکرات از موضع اقتدار جمهوری اسلامی ایران است، ما در این مذاکرات حضور داریم تا حقوقمون مبتنی بر حقوق بین الملل مورد احترام قرار گیرد. نگران نباشید که طرف مقابل بتواند چیزی را به ما تحمیل کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: در مورد روش اجرای توافق نهایی پیش بینی های مختلفی وجود دارد، ما دوست داریم که تمام مراحل در اسرع وقت دنبال شود. بازی غیر برد - برد نمی توانیم داشته باشیم فکر میکنم هرچه سریعتر دنبال شود به نفع همه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز