خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل بودجه:

نباید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تعجیل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۰۹

بودجه سال ۹۳ یک بودجه عملیاتی و بر مبنای صفر برنامه‌ریزی شده / زمانی که دولت منابع کافی برای تأمین مالی هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم را ندارد، نباید انتظار داشت آن را به سرعت اجرایی کند چراکه تبعات آن بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

یک کار‌شناس مسائل بودجه‌ای عدم ارائه یک لایحه مجزا برای هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: گنجاندن بودجه هدفمندی فاز دوم یارانه‌ها در لایحه هدفمندی موجب بار تورمی و کسری بسیار شدید مالی در بودجه ۹۳ می‌شد.

بایزید مردوخی، کار‌شناس مسائل بودجه، در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان این مطلب اظهار داشت: زمانی که دولت منابع کافی برای تأمین مالی هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم را ندارد، نباید انتظار داشت آن را به سرعت اجرایی کند چراکه تبعات آن بیشتر از مزایای اجرا کردن آن خواهد بود. همانگونه که شاهد لطمات جبران ناپذیر ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول از سوی دولت احمدی‌نژاد نیز بودیم.

این کار‌شناس اقتصادی تصریح کرد: دولت بودجه ۹۳ را بسیار کار‌شناسی شده و با معیارهای علمی براساس کارهای پژوهشی سه دستگاه مدیریت و برنامه ریزی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تدوین کرده است لذا نمی‌توان این بودجه را همانند بودجه سنوات گذشته غیرشفاف و بی‌انظباط توصیف کرد.

مردوخی درخصوص قیمت پایه ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت در بودجه نیز گفت: این قیمت نیز باتوجه به وضعیت منطقه و گشایش تحریم‌های بین‌المللی بسیار منطقی است چراکه از یک سو فروش نفت بر پایه این قیمت براساس تدوینی که در بودجه صورت گرفته است مستقیم به خزانه می‌رود و از سوی دیگر این قیمت یک قیمت میانگین برای فروش است.

این کار‌شناس بودجه‌ای در ادامه به دولت پیشنهاد کرد برای کاهش انتقادات و همچنین اتمام پروژه‌های استانهای محروم که آن طرح‌ها برای آن استان‌ها مهم هستند، درصورت داشتن منابع مالی آن‌ها را نیز انتخاب کرده و جزء بودجه‌های عمرانی اولویت‌دار لحاظ کنند.

به گفته مردوخی؛ دولت با اولویت دادن به پروژهای عمرانی که عملیات اجرایی آن‌ها هشتاد درصد به پایان رسیده؛ می‌خواهد از هزینه‌های اضافی کاسته و برای میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کند چراکه دولت این طرح‌ها را پروژه‌های ملی قلمداد کرده و باعثافزایش فرصت‌های شغلی در چندسال آینده می‌شود.

مردوخی اضافه کرد: مادامی که ساختار تصمیم‌گیری کشور بصورت کار‌شناسی شده تعریف شود هیچ مشکلی بوجود نمی‌آید و بودجه سال ۹۳ یک بودجه عملیاتی و بر مبنای صفر برنامه ریزی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز