خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بورس:

ابزار اوراق اختیار معامله در راه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۵۹

طراحی مکانیزمی برای بهره گیری از کارکردهای فروش استقراضی(قرارداد سلف سهام) را داریم که کار مطالعاتی آن انجام و به سازمان ارسال شده و در کمیته فقهی مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار اعلام کرد: در حوزه توسعه ابزارها، اوراق آتی فعال شده و ابزار آپشن یا اوراق اختیار معامله هم در راه بازار سرمایه است.

به گزارش ایلنا، حسن قالیباف اصل گفت: این کار به کشف قیمت و نقدشوندگی و به مدیریت ریسک سرمایه گذاری کمک می کند.

وی افزود: هم اکنون ۹۴ شرکت کارگزاری، ۲۲ تالار منطقه ای، ۲۰۹ تالار اختصاص کارگزاران، ۱۰۶۹ ایستگاه معاملاتی، ۷ شرکت تامین سرمایه، ۴ شرکت سبد گردان، ۹ شرکت مشاوره سرمایه گذاری و ۲ شرکت پردازش اطلاعات مالی در بازار سرمایه فعال است.

قالیباف اصل گفت: پذیرش صندوق های قابل معامله در بورس(ETF) که در دنیا خیلی مورد استفاده قرار می گیرد، سبب می شود بازار حرفه ای شود و هم اکنون امکان پذیرش آنها علاوه بر فرابورس در بورس تهران هم فراهم شده است.

وی اظهار داشت: در آینده نزدیک شاهد پذیره نویسی اولین صندوق قابل معامله در بورس خواهیم بود و معاملات ثانویه آن هم در بورس انجام می شود.

قالیباف اصل ادامه داد: طراحی مکانیزمی برای بهره گیری از کارکردهای فروش استقراضی(قرارداد سلف سهام) را داریم که کار مطالعاتی آن انجام و به سازمان ارسال شده و در کمیته فقهی مطرح شده است.

وی افزود: همچنین مطالعه ابزارهای مالی قابل معامله در بورس مبتنی بر ابزارهای بیمه در حال انجام است و می تواند پیوندی میان بازار بیمه و بورس ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد: قرارداد اختیار فروش تبعی سال گذشته هنگام رکود بازار، طراحی شد و ابزاری اطمینان بخش است، خرید گروهی(۱۸ آبان) حذف شد که شفافیت بازار را افزایش داد، زمان جلسه معاملات(۲۹ آبان) ۳۰ دقیقه افزایش یافت.

وی گفت: مطالعات نقل و انتقال یا صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری از طریق بورس انجام و به سازمان ارسال شده است.

قالیباف اصل افزود: در استان ها مردم خیلی با صندوق ها آشنا نیستند و با توجه به دسترسی های وسیعی که در بازار سرمایه وجود دارد معرفی صندوق های پروژه ای، می تواند به تامین مالی پروژه ها خیلی کمک کند.

وی گفت: طراحی شاخص راهبری شرکتی در بورس مطالعه و به سازمان ارسال شده اما هنوز نهایی نشده است، اما شرکت ها در بورس یک درجه ای از راهبری شرکتی را دارد.

قالیباف اصل گفت: همچنین در حال طراحی شاخصی هستیم که شرکت ها بر اساس میزان راهبری شرکتی در این شاخص وارد می شود.

مدیر عامل بورس تهران به چالش های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تامین مالی در بازار سرمایه پایین است و استفاده کامل را از بازار نمی بریم. بازار سرمایه در زمان رونق دارای ادبیات مالی خیلی ساده است و در دوره رونق باید تامین مالی کرد و در دوره رکود نمی شود از بازار سرمایه تامین مالی کرد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر در بازار رونق داشتیم اما با سرعتی که بازار رشد کرده، تامین مالی در بازار رشد نکرده است، جای خالی تامین مالی در اقتصاد ما وجود دارد و بازار سرمایه آماده است تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود.

قالیباف اصل گفت: شرکت های بزرگی در بازار سرمایه حضور دارد که هنگامیکه با شرکت های بین المللی مقایسه کنیم می بینیم خیلی بزرگ نیست و جای رشد دارد و می تواند با افزایش سرمایه بزرگ شود و رشد کند.

برای هلدینگ های بزرگی که در بازار سرمایه وجود دارد، صندوق پروژه یک راه حل است که پروژه ها در صندوق ها ریخته شود، واحدهای های این صندوق ها وارد بازار شود و مردم بتوانند واحد ها را بخرند و بازار سرمایه آمادگی پذیرش آنها را دارد.

مدیر عامل شرکت بورس گفت: همچنین هلدینگ های بزرگی که در بازار سرمایه حضور دارد یک ابزار محسوب می شود و پروژه هایی که خود دولت گسترش می دهد می توانیم از این هلدینگ ها استفاده کنیم. سهامدار این هلدینگ ها مردم هستند و به راحتی می توانند سرمایه مورد نیاز خودشان را از بازار سرمایه به دست بیاورند. البته یک مقدار از مشکل به بازار اولیه باز می گردد که فعال نشده است.

وی گفت: در کشور بازار بدهی که مبتنی بر اوراق بهادار باشد توسعه، نیافته و نیاز است که در این حوزه کارهای زیادی انجام شود. در دنیا قیمت اوراق قرضه مانند سهام شناور است و ما باید به سمتی برویم که سرمایه گذار بتواند بازده خود را بر اساس ریسکی که از شرکت احساس می کند و بر اساس ارزشی که پول در کشور دارد، تنظیم کند.

قالیباف اصل اظهار داشت: توسعه ابزار بدهی سبب می شود ارزش بازار اوراق بهادار در اقتصاد ملی افزایش یابد. اوراق مشارکت قابل تبدیل برای پروژه ابزار خوبی است چون مردم خیلی رغبت ندارند که پولشان را جایی سرمایه گذاری کنند که ۵ سال بعد به بهره برداری می رسد. اما اوراق قابل تبدیل را تا موقعی که پروژه به بهره بردای می رسد و از سود آن منتفع می شود می تواند تبدیل به سهام کند.

قالیباف اصل گفت: یک خلاء که در بورس وجود دارد سرمایه گذار خارجی است. در سال ۸۸ آیین نامه سرمایه گذارخارجی به میزان زیادی تسهیل شد و سرمایه گذار خارجی که به بورس می آید می تواند شراکت ۱۰ درصد یک شرکت را بخرد و اگر استراتژیک باشد می تواند فراتر از ۱۰ درصد را بخرد و کنترل شرکت را به عهده بگیرد.

وی افزود: فعلا سرمایه گذار خارجی در بورس ما خیلی وجود ندارد و حضور سرمایه گذار خارجی می تواند فرصت خوبی برای بازار سرمایه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز