خبرگزاری کار ایران

در راستای بهبود فضای کسب و کار؛

تکمیل ظرفیت اسمی بنگاه‌های اقتصادی باید در اولویت باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۰۲

بنگاه‌هایی در کشور به دلایل مختلف و اغلب با ظرفیت واقعی ۲۰ تا ۲۵ درصد و حداکثر ۳۷ درصد مشغول به فعالیت هستند. راهبرد منطقی می‌تواند توانمندسازی و به‌روزآوری همین بنگاه‌ها باشد و تلاش کنیم این بنگاه‌ها به سمت ظرفیت اسمی حرکت کنند.

یک کار‌شناس اقتصادی، با بیان اینکه ایران براساس آخرین گزارش‌های رسمی در بین ۱۸۹ کشور، رتبه ۱۵۲ را به لحاظ میزان بیکاری در اختیار دارد، اعلام کرد: تکمیل ظرفیت اسمی بنگاه‌های اقتصادی را اصلی‌ترین استراتژی در راستای بهبود فضای کسب و کار از سوی دولت است.

مسلم خانی با بیان این مطلب، و با اشاره به اینکه در فضای کسب و کار براساس آخرین گزارش، ایران در بین ۱۸۹ کشور رتبه ۱۵۲ را بدست آورده است، به ایلنا گفت: یکی از رویکردهای مهم که اغلب کار‌شناسان بازار کار و اقتصادی در این موضوع اتفاق نظر دارند بحثتلاش برای تکمیل ظرفیت اسمی است که به عنوان راهبرد ظرفیت اسمی در خیلی از مکاتب اقتصادی شناخته می‌شود و اغلب بنگاه‌های کسب و کار کشور به ویژه بنگاه‌های متوسط و بزرگ و البته کوچک به دلایل گوناگون با ظرفیت کمتر از مقدار اسمی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، این استراتژی می‌تواند مسیر برون رفت راهبرد اول یعنی بهبود فضای کسب و کار باشد و برای بنگاه‌های موجود در نظر گرفته می‌شود. بنگاه‌هایی در کشور به دلایل مختلف و اغلب با ظرفیت واقعی ۲۰ تا ۲۵ درصد و حداکثر ۳۷ درصد مشغول به فعالیت هستند. راهبرد منطقی می‌تواند توانمندسازی و به روزآوری همین بنگاه‌ها باشد و تلاش کنیم این بنگاه‌ها به سمت ظرفیت اسمی حرکت کنند.

خانی با بیان اینکه در بحثراهبرد ظرفیت اسمی لزوما سرمایه در گردش مطرح نیست، افزود: در بحثراهبرد ظرفیت اسمی عواملی است که به مراتب وزنشان بالا‌تر از گرفتن وام است به عنوان مثال مشکلات مدیریتی، به روز نبودن خط تولید، از دست دادن بازار‌های منطقه‌ای، مشکلات آموزش منابع انسانی و… این مشکلات به مراتب بزرگ‌تر از گردش نقدینگی هستند و راهبرد نهضت ظرفیت اسمی لزوما اعطای وام به بنگاه‌ها نخواهد بود هر چند دادن وام به بنگاه‌های بزرگ می‌تواند یکی از روش‌ها باشد، اما حتما نمی‌توانیم در بحثراهبرد ظرفیت اسمی نگاه تک عاملی داشته باشیم که بگوییم بنگاه‌هایی که در کشور با ظرفیت کمتر ازظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند حتما با مشکلات نقدینگی روبر وهستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز