خبرگزاری کار ایران

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد:

آثار هدفمندی یارانه ها از سوی بانک مرکزی بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۲۱

در حال حاضر رشد اقتصادی ۳ دهم درصد منفی و ۲ دهم درصد مثبت است وتلاش براین است که رشد اقتصادی رابه صفر یا اندکی مثبت برسانیم.

یکی از مباحثما برآورد اثار هدفمندی یارانه ها است که معاونت اقتصادی به همراه نظارت راهبردی وبانک مرکزی آثار را بررسی و به تصمیم گیران منعکس می کند واثرات آن به نحوی است که ثبات اقتصادی حفظ شود آثار مطلوبی بر اصلاح الگوی تولید و مصرف خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاپور محمدی معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در نشست خبری که به منظور ارائه عملکرد و انعکاس مجموعه دستاوردهای وزارت اقتصاد برگزار شد گفت: ما در حال حاضر در زمینه بهبود فضای کسب و کار فعالیت‌هایی را پیگیر می کنیم که کسب‌وکار ایران به صورت واقعی به نهادهای بین المللی انعکاس داده شود.

وی افزود وظیفه بهبود فضای کسب و کار به عهده وزارت اقتصاد ودارایی گذاشته شده و معاونت به همراه بانک توسعه اسلامی مشکل مالی را حل کرده و روابط قوی تر شده است.

محمدی گفت: ما همچنین در زمینه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اقداماتی انجام داده ایم که نتایج آن دیده شده است.

وی در خصوص اصلاح مباحثمالیاتی توضیح داد معاونت وزارت اقتصاد به همراه سازمان امور مالیاتی اقداماتی در زمینه بهبود قوانین انجام داده است.

وی همچنین به مدلهای کلان وآثار سیاستهای کلان اقتصادی در دولت تدبیر وامید اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثما برآورد اثار هدفمندی یارانه ها است که معاونت اقتصادی به همراه نظارت راهبردی وبانک مرکزی آثار را بررسی و به تصمیم گیران منعکس می کند واثرات آن به نحوی است که ثبات اقتصادی حفظ شود آثار مطلوبی بر اصلاح الگوی تولید و مصرف خواهدداشت.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد به عملکر د این وزارت خانه در زمینه تحلیل بودجه اشاره کرد و گفت پایش بودجه به صورت مستقیم انجام می شود و اهداف به صورت مستمر به دولت اعلام می شود.

و ی همچنین به نحوه ازاد سازی سهام عدالت اشاره و اظهار داشت سازمان خصوصی سازی مدلی را بررسی و پیشنهاد کردند که برای ارایه به دولت به وزیر اقتصاد پیشنهاد شده است.

وی افزود در حوزه بازار سرمایه معاونت اقتصادی اموری که نیاز به روشنگری داشته باشد تا مردم بتوانند واقع بینانه تصمیم بگیرنداعلام می‌کند و تلاش برا ین است که مسیر منطقی سرمایه گذاری داشته باشیم و مردم براساس واقعیات تصمیم بگیرند وبه شایعات کاری نداشته باشند

وی خاطرنشان کرد وزارت اقتصاد بحثافزایش سرمایه بانکها را نیز پیشنها کرده که جزئیات آن به وزیر اعلام می شود ضمن اینکه در بودجه هم آورده شده که سرمایه بانکها افزایش داشته باشد

محمدی در خصوص فعالیتهای انجام شده در حوزه مسکن مهر نیز گفت معاونت در کنار وزارت مسکن و بانک مرکزی در جهت حل معضل مسکن مطالعاتی را انجام داده تا براساس آن مسکن مردم تامین شود.

وی همچنین گفت معاونت اقتصادی تغییر رویکرد در سیاست اقتصادی و اجماع در بین اقتصاددان را مد نظر قرار داده به نحوی که سیاستهای طرف عرضه و بهبود فضای کسب و کاردر کنار سیاستهای طرف تقاضا متمرکز شود.

وی درخصوص سناریو های افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز گفت: سیاست دولت در این زمینه اعتدال است. ضمن اینکه امیدواریم با بسته خوب اجرایی که از سوی معاونت راهبردی ومعاونت اقتصادی و بانک مرکزی ارائه شده این سناریو به بهترین شکل اجرایی شود.

وی در خصوص سیاستهای ارزی نیز تصریح کرد: سیاستهای ارزی جز بسته ای است که روی آن کار شده وبه موقع اعلام می شود اما اینکه نرخ ارز لنگر است باید گفت در مباحثمربوط به قاچاق نرخ ارز لنگر است امادر سایر زمینه ها لزوما نرخ ارز تاثیر گذار نیست وریال خودش منشا اثر است ضمن اینکه باید گفت دولت سیاست ارزی با ثباتی دارد.

محمدی درخصوص رشد اقتصادی خاطر نشان کرد در حال حاضر رشد اقتصادی ۳ دهم درصد منفی و ۲ دهم درصد مثبت است وتلاش براین است که رشد اقتصادی رابه صفر یا اندکی مثبت برسانیم

وی نرخ بیکاری را ۴/۱۲ درصد اعلام کرد وگفت در حال حاضر سیاست بر این است که نرخ بیکاری افزایش نیابد اما تاکنون فرصت زیادی برای کاهش این رقم از نرخ بیکاری وجودنداشته است.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص نرخ تورم اظهار داشت: در ماههای اخیر نرخ تورم به تدریج کاهش پیدا کرده ضمن اینکه باید گفت نرخ تورم پایین هم چندان مفید نخواهد بودزیرا اقتصاد باید انگیزه ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نرخ تورم سال آینده زیر ۲۵ درصدباشد و کنترل شود وامسال نیز پیش بینی می شود نرخ تورم به ۳۶ درصد محدود شود.

وی در ادامه گفت ذاتا اقتصاد پدیده ای چند چهره است وعوامل زیادی روی ان اثر می گذارد که به هم مرتبت هستند در ایران نیز ساختار اقتصاد پیچیده است در عین حال پتانسیل های زیاد اقتصاد ایران را نباید نادیده گرفت

محمدی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در اقتصاد ریسک است افزود: بهبود فضای مفید کسب وکار به بودجه بانکی نیاز ندارد بلکه به تدبیر نیاز دارد که در این راستا دولت تدبیر و امید ریسک ها کاهش و عقلانیت را حاکم کرده است.

وی در ادامه در خصوص طرح جامعه ای که در وزارت اقتصاد برای اصلاح حوزه بانکی گفت: اینموضوع در حال پیگیری است و برای اینکه بانکها فعالیت اصلی خودراانجام دهند پیشنهادهای زیادی شده اما بانکها بخش زیادی از جذب سپرده را به اعطای تسهیلات معطوف کرده اند.

محمدی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که فعالیت بانکها درست و مناسب بوده امادر بعضی مواقع به داشتن شعبه توجه کرده اند زیرا به دلیل اینکه تورم بالا بوده و برای اینکه بخواهند خودشان را در مقابل نرخ پایین تسهیلات پوشش دهند باید راه چاره ای داشته باشند که به سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات پرداخته اندکه این روند در حال بهینه سازی است.

وی گفت: بانکها باید ساختار بهینه پیداکنند و باتوجه به عملیات بانکی به اقتصاد کمک کنندو قطعا بانکها به این مسئله توجه میکنند ضمن اینکه در برخی موارد بدهی‌های معوق نیز بانکها را دچار مشکل کرده اما عزم و اراده درحال حاضر در راستای اصلاح این رویه های نادرست بانکی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز