خبرگزاری کار ایران

از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد؛

الزام بانک‌ها به تشکیل کارگروه وصول مطالبات غیرجاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۹۱

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ملزم به تشکیل کارگروهی به‌منظور بررسی و وصول مطالبات غیر جاری شدند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ملزم به تشکیل کارگروهی به‌منظور بررسی و وصول مطالبات غیر جاری شدند.

به گزارش ایلنا، ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای بانک‌ها و موسسات اعتباری را ملزم به تشکیل کارگروهی با مسئولیت مستقیم مدیرعامل و با حضور مدیران ارشد کرد تا با برگزاری جلسات مستمر و ارزیابی دقیق اقلام تشکیل دهنده مطالبات غیرجاری، دلایل و عوامل تشکیل‌دهنده این اقلام، تجزیه و تحلیل و ریشه‌یابی شده و ضمن انعکاس نتایج آن به بانک مرکزی، در فعالیت روزمره اعتباری بانک‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید: حجم مطالبات غیرجاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی طی سنوات اخیر روند افزایشی داشته و ضمن گذر از نصاب‌های متعارف و پذیرفته شده، به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده است. این اتفاق که ذهن مسئولان بلند پایه کشوری را نیز به خود مشغول داشته و نگرانی‌هایی را نیز در سطح جامعه پدید آورده از یک سو نقدینگی بانک‌ها را به شدت متاثر و ادامه فعالیت و خدمت‌رسانی آن‌ها را با چالش مواجه کرده و از سوی دیگر، دسترسی به منابعی که باید مجدداً در چرخه تولید به کار گرفته شده، تحرک، پویایی و اشتغال بیشتر در کشور را سبب شود، بسیار محدود و کمیاب کرده است.

افزایش مداوم حجم نقدینگی کشور در سنوات اخیر، تاثیر منفی حاصل از وجود مطالبات غیرجاری در مدیریت نقدینگی بانک‌ها و موسسات اعتباری را کاهش داده و از توقف کامل یا نسبی فعالیت‌های جاری آن‌ها جلوگیری کرده است. از این‌رو، با توجه به اهتمام جدی دولت در زمینه کنترل تورم از مجرای تحدید نقدینگی، حساسیت مدیران برای مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی همراه با اعمال انضباط مورد نظر دولت در کنترل انبساط حجم پول کشور، می‌تواند مشکلات نقدینگی آتی را به شدت کاهش دهد.

در بخشی دیگری از این ابلاغیه آمده است: رعایت دقیق ضوابط مرتبط با بهداشت اعتباری براساس مقتضیات خاص هر بانک و اهتمام جدی مدیران‌عامل در پیگیری فعالانه امور مطالبات در دادگاه‌ها و مراجع ثبتی، استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی برای احقاق حقوق سپرده‌گذاران و انجام اقدامات موثر به منظور وصول، کاهش و حذف مطالباتی ‌که در حال‌ حاضر در صورت‌های مالی آن بانک وجود دارد، ضمن ممانعت از انباشت مطالبات غیرجاری، بهبود فضای کسب و کار در کشور را موجب شده و از حمایت‌های همه جانبه مسئولان نظام برخوردار می‌شوند. لذا انتظار می‌رود بانک‌ها و موسسات اعتباری برای وصول مطالبات غیرجاری و بازگرداندن منابعی که تحت این عنوان به صورت راکد باقی مانده، به چرخه اقتصاد کشور اقدامات جدی و موثر انجام دهند‌ و عملکرد این فعالیت به صورت جداگانه، مبنای ارزیابی مدیریت حرفه‌ای در بانک‌ها قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز