خبرگزاری کار ایران

بهمن آرمان در نشست سازمان جوانان حزب اسلامی کار مطرح کرد‎؛

انتقاد از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و ریزش بورس

کد خبر : ۱۵۲۳۸۸

سامان دادن به وضع نگران کننده بورس که هر روز شاهد افت بیشتر شاخص و خارج کردن سرمایه از آن هستیم از مواردی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

یک کارشناس ارشد اقتصاد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و ریزش بورس را پیش لرزه‌هایی جهت تزلزل اقتصاد کشور دانست و گفت: دولت نباید از این اتفاقات و تصمیمات گذرا عبور کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن آرمان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در میزگرد تخصصی که به همت سازمان جوانان حزب اسلامی کار به منظور ارئه راهکارهای اقتصادی به دولت تشکیل شد با انتقاد به برخی بندهای بودجه ۹۳ اظهار داشت: وابستگی شدید بودجه سال آینده به انتشار اوراق مشارکت که امکان تحقق آن با سودهای فعلی وجود ندارد از مشکلات بودجه سال آینده محسوب می‌شود، همچنین دولت باید یارانه‌ای برای سود پرداختی به مردم در نظر بگیرد.

وی افزود: دیگر نقد وارده بر عدم تحقق بودجه‌های عمرانی است که متاسفانه به دلیل وجود یک گودال در هیچ دولتی توانایی محقق شدن نداشته است.

این کارشناس ارشد اقتصادی در بیان خواسته‌های خود از رییس‌جمهور گفت: اولین مطلبی که لازم به مطرح کردن می‌دانم ارائه تبصره‌ای به مجلس جهت غیر قانونی اعلام کردن انتقال بودجه از بودجه‌های عمرانی به بودجه‌های جاری است.

وی افزود: از رییس جمهور که فردی توسعه‌گر و تولیدی است خواهان همراه کردن نرخ سود اوراق مشارکت با منطق اقتصادی است که دولت برای از میان برداشتن این مشکل باید یارانه‌ای را به آن اختصاص دهد.

وی با بیان این مطلب که پایه اقتصادهای دنیا از بانک به سوی اوراق بهادار حرکت کرده است، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری در کشورهای صنعتی از طریق اوراق بهادار تامین می‌شود که این میزان در کشورهایی از قبیل ترکیه، کره جنوبی، تایوان، مالزی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و در بهترین شرایط ایران به ۴ درصد رسیده است و هم اکنون تنها یک درصد را به خود اختصاص می دهد.

آرمان با اشاره به اینکه در امریکا از هر چهار نفر یک نفر سهامدار است، ادامه داد: در ایران از هر ۴۰ نفر یک سهامدار وجود دارد و کل سهامداران کشور از ۳ میلیون نفر تجاوز نمی‌کند که با در نظر گرفتن نرم‌های بین‌المللی می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم.

این کارشناس ارشد اقتصادی سومین خواسته خود را از دولت به بورس اختصاص داد و گفت: سامان دادن به وضع نگران کننده بورس که هر روز شاهد افت بیشتر شاخص و خارج کردن سرمایه از آن هستیم از مواردی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: افت ۱۲۰۰ واحدی شاخص بورس طی دو روز مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

آرمان با انتقاد شدید به تصمیم افزایش ۷برابری قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها افزود: در هیچ‌جای دنیا سابقه نداشته است که قیمت یک ماده اولیه اینچنین جهش صعودی داشته باشد. نمی دانم تصمیم گیرندگان با چه استدلالی این کار را انجام داده‌اند و نمی دانند که چه ضربه‌ای را به تولید کشور وارد می‌کنند.

این کارشناس ارشد اقتصادی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که ظرف چند روز گذشته با کاتب داشته‌ام وی از بازبینی کمیسیون تلفیق در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی سخن به میان آورد.

وی با اشاره به قدرت جناح‌های سیاسی در اتخاذ چنین تصمیم‌هایی گفت: بدون شک بازی‌های سیاسی دخالت مستقیم داشته‌اند و آن‌چه که در مورد نرخ خوراک پتروشیمی اتفاق افتاد در سایر بندهای نیز اعمال می‌شود.

آرمان کاهش نرخ خوراک و ریزش بورس را عوامل سیاسی دانست و ادامه داد: این اتفاقات پیش لرزه‌هایی برای متزلزل کردن اقتصاد کشور به حساب می آیند که بی شک در کوتاه مدت تاثیر عمیقی در اقتصاد خواهد گذاشت و امیدواریم مسوولین گوش شنوا داشته باشند و نسبت به تصمیمات و تغییرات حساسیت بیشتری به خرج دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز