خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر:

پرداخت یارانه نقدی بزرگترین اشتباه دولت است

کد خبر : ۱۷۰۳۰۶

پرداخت یارانه نقدی بزرگترین اشتباه دولت است این مساله ۱۴۰ هزار میلیارد دلار از منابع دولت را تلف کرد که به دنبال آن وضعیت مردم روز به روز بدتر و بخش تولید دچار رکود شد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: دولت به جای توزیع یارانه به اشتغال و مسکن مردم توجه کند.

به گزارش ایلنا، حسین راغفر در مناظره تلویزیونی با موضوع سبد کالا، گفت: مهمترین مسئله‌ در پرداخت یارانه حفظ عزت نفس و کرامت انسانی است که در شیوه فعلی متوجه شدیم که این مسئله چقدر خدشه‌دار شد.

راغفر گفت: پرداخت یارانه نقدی بزرگترین اشتباه دولت است این مساله ۱۴۰ هزار میلیارد دلار از منابع دولت را تلف کرد که به دنبال آن وضعیت مردم روز به روز بدتر و بخش تولید دچار رکود شد.

وی ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی باعثایجاد اعتیاد شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید به جای توزیع یارانه نقدی به اشتغال و مسکن توجه شود.

وی معتقد است: توزیع سبد کالا به شیوه فعلی اهانت به مردم است.

وی با بیان اینکه باید از اشتباهات ۸ سال گذشته درس جدی بگیریم، گفت: فقرای ما طی سال‌های گذشته افزایش یافتند.

این اقتصاددان با طرح این سوال که چرا باید ۸۲ هزار میلیارد تومان از منابع در دست ۵۸۵ نفر باشد، گفت: متاسفانه ۱۲ تا ۱۴ درصد از مردم گرسنه‌اند و در مقابل ۸۲ هزار میلیارد تومان در دست ۵۸۵ نفر است.

وی افزود: اگر منابع صرف شده طی سال‌های گذشته صرف سرمایه‌گذاری در کشور می‌شد، دیگر نیازی به سبد کالا نبود و نیازی نبود که اینچنین عزت مردم را زیر سؤال ببریم.

راغفر با اشاره به اینکه منابع به جای تزریق به بخش تولید صرف زدو‌بند و سفته‌‌بازی شد، گفت: متاسفانه بسیاری از منابع صرف تولید نشد.

وی گفت: افزایش حقوق کارگران و کارمندان بسیار ناچیز است. این میزان منابعی به مردم اضافه نکرد چرا که تورم ایجاد شده قدرت مردم را به شدت کاهش داده است. دانشجوی فارغ‌التحصیل نیز اگر کمک پدر و مادر را نداشته باشند، هرگز امکان ازدواج برایش فراهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید بحثگرسنگی در اولویت اول دولت باشد و سپس بحثسلامت و آموزش مدنظر دولت قرار گیرد.، گفت: بسیاری از فرزندان به دلیل مشکلات مالی حتی در مدارس دولتی امکان تحصیل ندارند؛ چرا دولت اعلام نکرد که مدارس دولتی از مردم نباید پولی دریافت کند.

وی در ادامه تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از اشتغال با عنوان بیمه بیکاری را فرصت تاریخی دانست که دولت باید به نحو احسن از آن استفاده کند.

وی همچنین رفتار مردم در عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی را کاملا منطقی عنوان کرد و گفت: دولت اعلام کرد که می‌خواهد از سبد مردم بردارد و همزمان از آنان درخواست انصراف از یارانه را داشت.

وی گفت: اکنون ۶ میلیون نفر زیر نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند. ۶ میلیون نفر دیگر هم متقاضی تحت پوشش هستند اما امکان تحت پوشش قرار گرفتن نیستند چه بسا این افراد پیش از آنانی که تحت پوشش هستند نیازمند باشند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی فقرزدایی کودکان است، اظهار داشت: کمک به خانوار را باید مشروط کنیم، به عنوان مثال اگر یارانه نقدی به خانوار تخصیص می‌دهیم باید آن را مشروط به ثبت‌نام فرزندان در مدارس کنیم و یا اگر به آنان سبد امنیت غذایی داده می‌شود ‌باید تحت نظر مراکز بهداشتی وضعیت آنان به طور کامل رصد شود. نباید در خانواده‌های فقیری که فرزندان به دنیا می‌آیند، فقیر شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز