خبرگزاری کار ایران

پازوکی:

احیای سازمان برنامه و بودجه از نان شب واجب تر است

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۵۰۸

دولت گذشته پول را در نهادهایی تزریق کرد که نه تنها به نفع کشور نبود بلکه برای کشور هم هزینه داشت.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: احیای سازمان برنامه و بودجه از نان شب واجب تر است.

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی دولت می تواند غول تورم و رکود را شکست دهد اظهار داشت: عمده ترین کاری که دولت یازدهم باید انجام دهد هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی است که می تواند انضباط مالی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: هر چند که سیاست های پولی دولت به عهده با نک مرکزی است اما دولت یازدهم باید سازمان برنامه و بودجه را احیا کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه به عنوان اتاق فکر اقتصادی دولت است گفت: کلیه بودجه های نظامی، راه، صنعت؛ عمران و کشاورزی و غیره در دست این سازمان بود و کارشناسان مطلعی در این سازمان فعالیت می کردند.

پازوکی تصریح کرد: در صورتی که دولت انضباط مالی نداشته باشد و در تهیه بودجه سالانه آن را لحاظ نکند قطعاً به اهدافش نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه احیای سازمان برنامه و بودجه از نان شب واجب تر است افزود: احمدی نژاد در دولت گذشته صورت مسئله را پا ک کرد.

وی تصریح کرد: کشور ترکیه چند سال پیش بالای ۷۰ درصد نرخ تورم را تجربه کرد یعنی چیزی معادل دوبرابر وضعیت فعلی تورم ایران، اما اقتصاد دانی به نام کمال درویش که از مقامات ارشد بانک جهانی نیز هست انضباط مالی را به اقتصاد ترکیه بازگرداند.

وی تصریح کرد: دولت گذشته پول را در نهادهایی تزریق کرد که نه تنها به نفع کشور نبود بلکه برای کشور هزینه هم داشت به عنوان مثال بودجه فرهنگی را به دست استانداران داد که نه تنها فرهنگ ما را تغییر ندادند بلکه اثرات ضدفرهنگی نیز به همراه داشت.

این استاد دانشگاه علامه ادامه داد: مسلماً مسئول برنامه ریزی و توسعه کشور وزارت خارجه، وزارت راه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست و تنها سازمان برنامه و بودجه است که می تواند این کار را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: احمدی نژاد تلاش کرد تا نرخ بهره بانکی کم شود اما آنچه دیدیم آن بود که بزرگترین نرخ بهره بانکی در دولت احمدی نژاد اتفاق افتاد زیرا علم اقتصاددستوری نیست هر چند اکنون نرخ تورم به مرز ۳۰ درصد رسیده است، اما همچنان بالاترین نرخ تورم در دنیا را پس از ونزوئلا و یک کشور دیگر ایران دارد.

وی در خاتمه گفت: در دنیا در صورتی که نرخ تورم دو رقمی شود دولتها تغییر می کند، اما در ایران این اتفاق عادی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز