خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادر در گفتگو با ایلنا؛

بانک‌های ایرانی قادر به حضور در صحنه بین المللی نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۹۵۲

بانک‌های ایران به دلیل عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی که حفظ سرمایه در برابر ریسک های اقتصادی یکی از آن‌ها است قادر به حضور در صحنه‌های بین‌المللی نیستند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک‌های ایران به دلیل عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی که حفظ سرمایه در برابر ریسک های اقتصادی یکی از آن‌ها است قادر به حضور در صحنه‌های بین‌المللی نیستند.

شاهین شایان آرانی، عضو هیات امنای بانک توسعه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزایش سرمایه بانک‌ها را برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی الزامی دانست و اظهار داشت: طبق استانداردهای بین‌المللی و نظام بانکداری جهانی تمامی بانک‌ها موظف به رعایت استاندارهای بازل۱،۲و۳ هستند، حفظ مقداری از سرمایه برای حاشیه اطمینان بانک‌ها یکی از این استانداردها است.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها در اقصی نقاط دنیا مکلف به حفظ حداقل سرمایه‌ در برابر حجم تسهیلات اهدایی هستند افزود: بانک‌ها در مقابل دارایی‌های خود با ریسک‌های مختلفی مواجه هستند که بانک‌های کشور طبق ضوابط بانک مرکزی مکلف به رعایت استاندارهای بال یک به عنوان حفظ حداقل سرمایه هستند.
شایان آرانی با بیان این مطلب که هیچ کدام از بانک‌های داخلی این استاندارد را رعایت نمی‌کنند تصریح کرد: از آن‌جا که ریسک و مخاطرات بانک‌ها افزایش پیدا کرده است استاندارد بال یک به بال دو سپس بال سه افزایش پیدا کرد که بر این اساس حفظ سرمایه بانک‌ها نیز بیشتر شده است اما بانک‌های ایرانی هنوز استاندارهای بال یک را هم رعایت نمی‌کنند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورتی که بانک‌ها ایرانی بخواهند در صحنه بین‌المللی حاضر شوند به دلیل عدم رعایت این پارامترها با مشکل مواجه خواهند شد و رعایت استانداردهای بال ۱،۲ و ۳ توان بانک‌ها را در مقابل شوک‌های اقتصادی افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی از نظر قانونی مکلف به تامین این سرمایه است افزود: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در بانک‌هایی که سهامدار است باید سرمابه تزریق کند و دیگر بانک‌ها را نیز مجبور به افزایش سرمایه کند و در صورتی‌که بانک‌ها از این امر سر باز زدند می تواند اقرام به ابطال مجوز بانک‌ها کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز