خبرگزاری کار ایران

اولین جلسه کارگروه گزارشگری مالی دستگاههای اقتصادی برگزار شد

کد خبر : ۱۸۲۸۰۵

با حضور مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات اولین جلسه کارگروه گزارشگری مالی دستگاههای اقتصادی برگزار شد اولین نشست کارگروه زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر با حضور مدیران، کارشناسان و متخصصین فناوری اطلاعات در سالن تلاش وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، در ابتدای این نشست تخصصی احمدیان معاون مرکز نوسازی و تحول اداری گزارشی در خصوص تاریخچه زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر موسوم بهXBRL ارائه داد و افزود: این زبان که ریشه در منطق زبان نشانه گذاری توسعه پذیر(XML) دارد، در سال ۱۹۹۸ برای از بین بردن شکاف بین فناوری اطلاعات و موضوعات و اطلاعات مالی به وجود آمد.
در ادامه این نشست، دکتر عبداللهی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار و خانم دکتر مداحی رئیس گروه گزارش گیری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به ارائه کلیاتی در مورد XBRL و تجربیات و اقدامات انجام شده در این سازمان پرداختند.
دکتر مداحی در این نشست گفت: امروزه مهمترین چالش در تعامل و انتقال اطلاعات، جزیره ای بودن و عدم یکپارچگی در لایه های راهبردی، زیرساختها، داده ها، سرویس و خدمت رسانی است.
وی گفت: در شرایطی که هیچ استاندارد واحدی برای تبادل اطلاعات میان سیستمهای داخل و خارج سازمان وجود نداشته باشد، بیشتر توان و انرژی نیروی انسانی سازمان صرف یکپارچه کردن اطلاعات می شود.
وی در ادامه افزود: هم اینجاست که XBRL در زمینه بهبود تعامل پذیری در لایه های مختلف(معنایی، مفهومی و فنی) نقش آفرینی می کند و با وجود این تعامل سیستمی بین داده های اطلاعاتی، بیشتر توان سازمانها صرف تحلیل گزارشها می شود تا سرمایه گذاری جهت تجمیع و یکپارچه سازی داده های اطلاعاتی.
در ادامه این نشست تخصصی، حاضرین ابهامات و پرسشهایی را مطرح کردند که پاسخ های مرتبط توسط احمدیان معاون مرکز نوسازی و تحول اداری و خانم دکتر مداحی از بورس ارائه شد.
در انتهای این نشست معاون مرکز نوسازی وزارت اقتصاد، کارکردها و کاربردهای XBRL در استاندارد سازی تعاملات مجموعه وزارت اقتصاد و پیاده سازی طرح سوئیچ مالی دولت را تشریح کرده و از مدیران حاضر در این نشست خواست تا با همکاری یکدیگر فضایی را فراهم کنند که نیازهای اطلاعاتی سازمانها از یکدیگر مشخص شود تا بتوان طرح مذکور را وارد مرحله عملیاتی کرد.
همچنین مقرر شد فهرست کامل اقلام اطلاعاتی احصاء شده وزارت امور اقتصادی و دارایی را که مورد تایید مرکز آمار ایران قرار گرفته است را در اختیار اعضاء کار گروه قرار دهند.
در خاتمه جلسه، به پیشنهاد مدیر کل اصل ۴۴ قانون اساسی مقرر شد، سایر سازمانها از جمله بیمه مرکزی، سازمان های سرمایه گذاری و خصوصی سازی نیز نمایندگانی در کارگروه داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز