خبرگزاری کار ایران

نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت:

دولت از وزیر علوم حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۱۰۰

لازم است تا از همکاری رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای برگزاری جلسات مختلف پیرامون حل این مسئله و مسئول کردن دستگاه‌های خود برای حل این مانع قدردانی کنم امیدوارم که سایر گره‌های موجود در کشور به همین شکل حل شود.

سخنگوی دولت از پرداخت‌های وام ازدواج پس از تعطیلی عید فطر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: جای خوشحالی است که عنوان کنم با تاکیدات رئیس‌جمهور در خصوص رفع مشکل پرداخت وام ازدواج که موجب شد نزدیک به یک میلیون نفر از دریافت این وام محروم شوند در یک همکاری مشترک میان وزارت اقتصاد و نظام بانکی مقرر شد که پس از تعطیلی عید فطر پرداخت وام‌های ازدواج عملی شود.

وی ادامه داد: لازم است تا از همکاری رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای برگزاری جلسات مختلف پیرامون حل این مسئله و مسئول کردن دستگاه‌های خود برای حل این مانع قدردانی کنم امیدوارم که سایر گره‌های موجود در کشور به همین شکل حل شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد آمارهای سازمان جغرافیایی و مرکز آمار در مورد مساحت ایران با یکدیگر متفاوت است، یادآور شد: من در این مورد حضور ذهن ندارم اما قطعا تفاوت آمار اعلام شده توسط این دو سازمان اختلافی در مبانی محاسباتی است. در برخی موارد ممکن است فقط خشکی و یا در برخی موارد دیگر حریم آب‌ها نیز جزو مساحت کشور محسوب شود. البته این مسئله بسیار حساسی است و حتی نمی‌توان کاهش یک وجب از خاک ایران را نیز نادیده گرفت من حتما این مسئله را بررسی خواهم کرد.

نوبخت در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران برداشت از صندوق توسعه ملی را به شدت تکذیب کرد و گفت: مگر می‌شود دولت ۴.۱ دهم میلیارد دلار از این صندوق برداشت کند و بعد ۶ وزیر ما استیضاح نشوند. من حتما در این رابطه با آقای نادران صحبت می‌کنم تا ببینم روی چه حسابی وی این مسئله را برداشت دولت تلقی کرده است.

سخنگوی دولت در مورد منابع وام‌های ازدواج نیز گفت: این منابع از طریق سپرده‌های قرض الحسنه تامین می‌شود. سپرده‌های قرض الحسنه موارد مختلفی برای پرداخت دارند که بایدآنها را اولویت بندی کرد. تصمیم ما در مورد پرداخت وام‌های ازدواج در پایان تعطیلات عید فطر هفته قبل اتخاذ شدکه آن‌را امروز منعکس کردیم.

نوبخت با اشاره به دیدار دولت با مقام معظم رهبری و تاکیدات رهبری در مسئله فرهنگ گفت: تاکید رهبری روی مبحثفرهنگ از موضوعات مهم دولت‌ها نیست بلکه از مسائل نظام است. رهبری در این دیدار توصیه‌هایی داشتند که دستگاه‌های مسئول در دولت این توصیه‌ها را به نحو شایسته دنبال می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات دولت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: سه شب قبل وزیر کشور نسبت به برنامه‌های مختلف دولت در ارتباط با پاسداشت عفاف و حجاب توضیحاتی را ارائه داد. قطعا مسائل ارزشی و هنجاری نظام برای دولت بسیار مهم است اما ممکن است در برخی از موارد در چگونگی اثر بخشی تفاوت روش وجود داشته باشد. ما در دولت معتقدیم که اقدامات ما باید از بیشترین قدرت اثربخشی برخوردار باشد.

معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ریئس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد به نظر می‌رسد طرح مجلس در مورد قانون احزاب با روح حقوق شهروندی مغایر است، برنامه دولت با توجه به تاکیدات صورت گرفته در مورد لزوم توجه به حقوق شهروندی در این خصوص چیست، گفت: درمورد طرح‌های مجلس و به ویژه در مورد قانون احزاب روال کار رسیدگی بر این است که پس از صحبت موافقان و مخالفان در هر مواد و تبصره، نماینده دولت باید اظهار نظر کند. ممکن است ما با کلیات مسئله‌ای موافق باشیم اما در جزئیات آن هر کجا که این طرح‌ها با حقوق شهروندی مغایر باشد، حتما مخالفت خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری با اشاره به اینکه عسگری‌آزاد جانشین سرپرست معاونت منابع انسانی رئیس جمهور بخشنامه‌ای منتشر کرده و در آن اعلام شده که بحثاضافه کار از افراد زیر پوشش تامین اجتماعی حذف شود، پرسید آیا مسئله باعثسطح حقوق این افراد نمی‌شود که نوبخت پاسخ داد: من هم این مسئله را در برخی از سایت‌ها دیدم. قطعا بنده از آقای عسگری آزاد می‌خواهم که طی مصاحبه‌ای و یا از طریق معاونت توسعه گزارش مفصلی در این خصوص بدهد چرا که دولت هیچ‌گاه حق کارکنان خود را تضییع نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در مورد حضور حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور در نشست وین گفت: لازم است تا در پاره‌ای از موارد تیم مذاکره کننده از مرکز مباحثی را استعلام کنند و نمی‌توانند کار را با نظر شخصی خود پیش ببرند. وزرای خارجه شش کشور نیز دائما در حال هماهنگی با دولت‌های خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه دولت در مورد قانون مطبوعات چه زمانی به مجلس داده خواهد شد گفت: این لایحه هنوز در جلسه عمومی هیات وزیران مطرح نشده است.

نوبخت در خصوص اینکه سهم تولید از یارانه‌ها چه زمانی داده خواهد شد، گفت: ما دو منبع برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها داریم و چند محل نیز برای صرف این مبالغ. یکی از این منابع از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

وی افزود: در تبصره ۲۱ سقف این منبع ۴۸ هزار میلیارد تومان بود اما ما به این اندازه اقدام به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نکردیم. منبع دیگر ما بودجه عمومی است. حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی به دست می‌آید.

نوبخت با اشاره به اینکه ما بیشتر از صندوق دولت یارانه می‌دهیم گفت: بایداین مسئله اصلاح شود این موضوعی است که از دولت قبل به یادگار مانده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه جمع منابع ما به ۵۹ هزار و ۳۰۰میلیاردتومان می‌رسد، گفت: محل‌های مصرف این منابع یکی کمک به بهداشت و درمان به مبلغ ۴ هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است که هم اکنون در بیمارستان‌ها در حال اجرایی شدن است. از این میان ۵ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تولید و اشتغال اختصاص یافته که این میزان پرداخت هنوز آغاز نشده است.

وی ادامه داد: حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز در مورد مباحثپرداخت‌های غیرنقدی برای حمایت غذایی از افراد آسیب پذیر پیش بینی شده است. حدود ۴۲ هزار میلیارد نیز مربوط به پرداخت یارانه نقدی است که نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

محمدباقر نوبخت در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش امروز عسگری‌آزاد جانشین سرپرست منابع انسانی رئیس جمهور در جلسه غیرعلنی مجلس پیرامون استخدام‌های غیرقانونی دولت قبل گفت: متاسفانه دستگاه‌های دولتی ما از نیروی انسانی متورم هستند برخی توقع دارند که مشکل بیکاری از طریق استخدام حل شود در حالی که باید این کار را از طریق ایجاد اشتغال حل کرد.

وی ادامه داد: اگر سازمان توسعه انسانی مسئولیت استخدام نیروها را داشته باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه لازم را بدهد، قطعا مغایرتی در کارها ایجاد خواهد شد بنابراین لازم است که سازوکار مناسبی برای این کار پیش‌بینی شود.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه طی مدت اخیر ما بیشتر حضور دولت در عرصه قانونگذاری را شاهد بودیم از سخنگوی دولت پرسید که دولت چه زمانی پای خود را از عرصه قانونگذاری بیرون خواهد کشید؟، که معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور پاسخ داد: درست است که ما قصد خروج از رکود را داریم و روزی دو جلسه برای تدوین برنامه ششم برگزار می‌کنیم اما نمی‌توان گفت به بهانه افزایش قیمت حامل‌های انرژی عده معدودی از کسبه هر طور که خواستند می‌توانند قیمت‌های خود را افزایش دهند و دولت نیز به روی خود نیاورد.

نوبخت افزود: ما مردم را بی‌پناه در کنار افزایش قیمت‌ها قرار نخواهیم داد ضمن اینکه شورای رقابت نیز دولتی نیست و استقلال نظر دارد. اگر اعضا به پیشنهاد وزرا انتخاب می‌شوند اما ما نمی‌توانیم نظرات آنها را عوض کنیم ما پایبند قانون هستیم و در این جلسات تنها نظرات خود را بیان می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد رویکرد مجلس نسبت به استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: دولت از وزیر علوم حمایت می‌کند و اگر قرار است وی در مواردی دقت نظر بیشتری داشته باشد قطعا خودش به این مسئله توجه خواهد کرد. دولت حتما از فرجی‌دانا برای ادامه سمت خود در وزارت علوم دفاع می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز