خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد و دارایی:

صندوق‌ها برای تامین مالی پروژه‌های خاص تعریف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۰۰۰

طبق سیاست‌های پیش‌بینی شده و تعریف شده این صندوق‌ها برای تامین مالی پروژه‌های خاص تعریف می‌شوند و هر صندوق برای اجرای یک پروژه خاص در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد خواهد شد.

وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم افتتاحیه صندوق‌های زمین و ساختمان با اشاره به اهمیت حوزه مسکن در اقتصاد کشور، گفت: مسکن نقش یک لوکومتیو را در اقتصاد دارد و با رکود بخش مسکن سایر حوزه‌های اقتصادی هم دچار رکود می‌شوند.

علی طیب‌نیا با بیان اینکه صندوق زمین و ساختمان می‌تواند تامین مالی پروژه‌های خاص را تشکیل دهد، گفت: قطعا برای حوزه‌های دیگر چون انرژی، صنعت و معدن هم صندوق پروژه‌هایی را تعریف خواهیم کرد.

وی با اشاره به مساله نقدینگی در کشور، اظهار داشت: نقدینگی به یک معما تبدیل شده است در حالی که رشد ۳۲ درصدی نقدینگی را تجربه می‌کنیم بسیاری از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی از کمبود نقدینگی می‌نالند.

طیب‌نیا ادامه داد: معتقدم علت اصلی تنگناهای اعتباری رشد نقدینگی بر پایه پولی است نه رشد ضریب فزاینده.

وی درباره بنگاه‌داری بانک‌ها، گفت: معتقدم در حالی که این روز‌ها عملکرد بانک‌ها نکوهش می‌شود بانک‌ها با تصمیم و اراده خود به سوی بنگاه‌داری نرفته‌اند. مسلما بنگاه‌داری بانک‌ها از حد مجاز بالا‌تر رفته اما این حاصل مشکلات دیگری بوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری مطالبات معوقه است، گفت: بانک‌ها در یک برهه زمانی برای نقد شدن معوقات خود مجبور به تملیک دارایی شرکت‌ها شدند که این دارایی‌ها عمدتا سودآور نبوده‌اند.

طیب‌نیا با اشاره به عملکرد صندوق زمین و ساختمان نیز گفت: طبق سیاست‌های پیش‌بینی شده و تعریف شده این صندوق‌ها برای تامین مالی پروژه‌های خاص تعریف می‌شوند و هر صندوق برای اجرای یک پروژه خاص در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسکن وساختمان کالای سرمایه‌ای است، ادامه داد: درصورت افزایش ساخت و ساز‌ها تقاضا برای مصالح ساختمانی هم افزایش پیدامی کند وقطعا رکود از این بازار هم برداشته می‌شود. البته بعضا گفته می‌شود ۱۰۰بخش اقتصادی وابسته به بخش مسکن است وبخش قابل ملاحظه‌ای از تولید ناخالص داخلی کشورنیز به بخش مسکن مرتبط است.

وزیر اقتصادودارای تصریح کرد: اولین برآوردهای اجمالی از تولید ناخالص نشان می‌دهد که نرخ رشداقتصادی ایران در فصل بهار سال جاری مثبت بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز